Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

 

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, Partner & Adviseur Vastgoed bij Solved, in deze blog.

Nu de vakanties voorbij zijn, zullen mensen vast weer zin hebben om naar kantoor te komen. Maar is dat wel zo? En als dit niet gebeurt; hoe erg is een leeg kantoor eigenlijk? Laten we het eens van een andere kant bekijken.

Sinds de introductie van hybride werken zijn Nederlanders snel gewend geraakt aan thuiswerken. Sterker nog, het wordt soms gezien als een verworven recht. Werkgevers proberen met veel kunst- en vliegwerk medewerkers weer naar kantoor te lokken. Uitgebreide lunches, kennissessies, teamdagen, noem maar op. De realiteit is echter dat de bezetting niet structureel toeneemt. En wanneer dit wel gebeurt, is het vaak op de traditionele kantoordagen: dinsdag en donderdag.

Kantoorkosten

Heel zwart-wit gezien maakt het voor u als werkgever qua kosten geen verschil of het kantoor leegstaat. U betaalt immers toch al huur en de bijbehorende kosten. In feite is uw financiële situatie niet anders dan pakweg vier jaar geleden. Maar het is wel zonde, en bovendien niet erg duurzaam.

De meest voor de hand liggende oplossingen worden momenteel doorgevoerd: het verminderen van kantoorruimte door deze terug te geven aan de verhuurder en/of het afsluiten van verdiepingen op ‘spookdagen’. In het laatste geval bespaart u niet alleen op energie- en schoonmaakkosten, maar bevordert u ook de samenwerking door mensen dichter bij elkaar te brengen – maar over dat onderwerp later meer.

In onze onderzoeken voor opdrachtgevers zien we een balans ontstaan in het kantoorgebruik: gemiddeld komen werknemers 2 tot 3 dagen per week naar kantoor, met een duidelijke voorkeur voor de ‘beruchte’ dinsdag en donderdag. We adviseren onze opdrachtgevers steeds vaker om dat maar gewoon te accepteren. Het evenredig spreiden van het kantoorgebruik over de werkweek blijkt vooralsnog een utopie, alle inspanningen ten spijt.

(Samen)werken

Kostenbesparing is een belangrijk onderwerp, maar vaak niet het belangrijkste voor uw collega’s. Zij komen naar kantoor voor samenwerken of juist voor het schrijven van een ingewikkeld stuk. Beide situaties vragen om een andere soort werkruimte. Als u besluit m2 af te stoten, zorg er dan voor dat de medewerkers op de dagen dat ze op kantoor zijn, goed worden gefaciliteerd in hun werkzaamheden. Inventariseer en implementeer de nodige aanpassingen. Een te vol kantoor kan ook weer averechts werken.

Benieuwd naar de volledige blog? Lees hier verder.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven