Moet je je kantoor aanpassen op Zillenials?

Moet je je kantoor aanpassen op Zillenials?

'Zillenials' verwijst naar een micro-generatie van de jaren '92 tot '98. Deze groep is momenteel bijna een kwart van de werknemers in de zakelijke dienstverlening en dat verdient extra aandacht volgens Solved.

Solved is onlangs verhuisd en tegelijkertijd is hun workforce verjongd naar 20% Zillennials. De vraag is, moeten ze iets aan de huisvesting en kantoorinrichting veranderen om Zillennials binnen te halen en te houden?

Aantrekken en bezieling voelen

Zillennials wisselen twee keer zo veel van baan. De baanrotatie is hoog en de arbeidsmarkt krap. De eerste indruk van het kantoor bij een sollicitatiegesprek is enorm belangrijk. Voor de sollicitant is een rondje lopen over de werkvloer het signaal dat hij serieus genomen wordt. Andersom is dat het moment waarop de sollicitant de toekomstige werkplek keurt. ‘Zie ik mijzelf hier zitten in deze kantoorruimte met deze kantoorinrichting? Voelt dit als de plek waar ik bij wil horen? Is het verzorgd met prettig daglicht? Waar kijk ik op uit? Valt er wat te beleven in de omgeving? Eigenlijk zijn dat de minimumeisen die voor alle leeftijdscategorieën gelden en waar u in de huisvesting op kan inspelen.

Alleen voor de Zillennial is er nog een extra trigger. Ze kiezen het liefst bewust voor een organisatie die past bij hun bezieling. Daar hoort een kantoor bij dat niet inwisselbaar is, omdat de visie van het bedrijf voelbaar is. Een extra styling of branding laag kan een laatste redmiddel zijn om die visie te weerspiegelen, maar Solved's advies is om die visie, al vanaf de start van een werkplekconcept tot en met het interieurontwerp, mee te nemen.

Onttrekken en ontspanning meenemen in de kantoorinrichting

Vroeger kregen uitgebluste werknemers na vele jaren werken soms te maken met een burn-out. Tegenwoordig overkomt een grote groep jongeren dit al aan het begin van hun carrière. Helaas wordt deze groep elk jaar groter. De oorzaak hiervan is niet eenduidig, maar het helpt niet mee dat deze digital natives per dag bijna 2,5 uur op social media actief zijn. Dit is een half uur meer dan gemiddeld. Dit resulteert in het voelen van een constante druk van bij blijven, erbij horen en presteren.

De senior die de neus ophaalt dat er alweer pauze gehouden wordt, mag zich wat meer gaan verplaatsen in zijn jongere opvolgers. Op het moment dat de ruimtebehoefte wordt bepaald en er wordt gevraagd naar de nut en de noodzaak van ontspanningsruimtes, is het misschien verstandig om ze niet als een nice-to-have, maar als essentieel te beschouwen.

Benieuwd naar alle tips van Solved om met deze nieuwe ontwikkelingen om te gaan? Lees de hele blog hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven