De kantoortuin heeft afgedaan

De kantoortuin heeft afgedaan

Hoeveel kantoren zijn er in Nederland en wat zijn de wensen van de moderne kantoorgebruiker? ‘Op kantoor is meer behoefte aan ontmoeten, vergaderen en brainstormen, maar tegelijkertijd ook meer aan concentratie.’

Ongeveer een kwart van de 11,2 miljoen banen in Nederland wordt uitgeoefend op kantoor. De werknemers vinden onderdak in 110.000 kantoorruimtes met een totale oppervlakte van 130 miljoen vierkante meter.

Deze zelfstandige kantoorruimtes (in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen worden dit ‘verblijfsobjecten’ genoemd) kunnen zich bevinden in panden die alleen maar kantoren bevatten, of in panden die ook andere functies herbergen, zoals retail of horeca in de plint.

Ontmoeten steeds belangrijker

Het hybride werken is sterk toegenomen na de coronacrisis. Dat wil zeggen dat mensen veel specifieker kiezen voor de plek waar ze hun werk willen doen: thuis of op kantoor. ‘Op kantoor is daardoor meer behoefte aan ontmoeten, vergaderen en brainstormen, maar tegelijkertijd ook meer aan concentratie’, zegt Willem Adriaanssen, partner bij huisvestingsadviesbureau HEVO. Flexibele en centraal gelegen ontmoetingsplekken met daaromheen individuele werkplekken moeten aan die behoeften voldoen. ‘De grote kantoortuin is daarmee nu definitief verleden tijd. Dat was een doorgeslagen vorm van efficiency waar niemand blij van werd.’

Werknemers hechten steeds meer waarde aan de uitstraling van het kantoor, aldus Adriaanssen. ‘Het hoeft niet flashy te zijn, maar wel prettig aanvoelen met een frisse look, mooie lichtinval en fijne architectuur als het mogelijk is. Groen speelt daarin een belangrijke rol, net als het gebruik van natuurlijke materialen.’

"Wat mensen niet meer willen is een klinische omgeving met systeemplafonds en slechte koffie"

- Willem Adriaanssen.

Ook dat veel bedrijven, bijvoorbeeld in de techsector, talent van over de hele wereld aantrekken, speelt een rol bij de gewenste uitstraling en functionaliteit van gebouwen. Het kantoor is een plek waar bedrijven hun bedrijfscultuur willen delen met die veelal jonge mensen, en waar ze ook een soort thuisgevoel moeten ervaren.

Het toegenomen belang van ontmoeten is onder meer zichtbaar in de ontwikkeling van atriums. Deze grote binnenpleinen waren vroeger vooral in gebruik als verkeersruimte. In moderne kantoren zijn het veel meer verblijfsruimtes geworden met allerhande hippe koffiebarretjes en zitjes, aldus Adriaanssen.

Gezond binnenklimaat

Gezondheid is door de coronacrisis in het middelpunt van de publieke aandacht komen te staan. De aandacht voor gezondheid en wellbeing is echter een ontwikkeling die al langer speelt binnen kantoren, zegt Maurice van Sante, senior econoom bouw & vastgoed bij ING. ‘Een goed binnenklimaat speelt daarin een rol, maar bijvoorbeeld ook zit-stabureaus die beweging stimuleren en gezonde voeding in de bedrijfskantine.’

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan het volledige artikel op de website van HEVO

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven