De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

4 min

 

De tien trends van het hybride werken in moderne kantoren 

Wat zijn de tien belangrijkste trends met betrekking tot het hybride werken in moderne kantoren? Expert Willem Adriaanssen van Smart WorkPlace partner HEVO zette het op een rij.

1. Autonomie met moderne leiderschapsstijl
Mensen willen de autonomie van het zelf organiseren van het werk behouden. En niet continu bekeken worden wanneer en hoe het werk gedaan wordt. Dit vraagt een verandering van het management in stijl van leidinggeven, waarbij deze vooral ondersteunend, faciliterend en kaderstellend wordt.

2. Betere werk-privébalans
Mensen willen een goede werk-privébalans hebben, waarin onnodige reistijd voorkomen wordt. Ook de manier van reizen is aan het veranderen en wordt diverser. Dit vraagt aanpassingen in het mobiliteitsbeleid en flexibilisering. Maar ook een goed thuiswerkbeleid met aandacht voor een geschikte Arbo-conforme werkplek thuis. Iets wat zeker niet bij iedereen thuis mogelijk is, zoals bij jongeren.

3. Inclusieve werkomgeving
Er is een grote diversiteit in wensen en behoeften van mensen omtrent het invullen van het werk. Een inclusieve werkomgeving biedt zowel ruimte voor de individuele behoeften als ruimte voor de organisatiebehoeften. Daarbij wordt rekening gehouden met de behoeften van alle generaties op de werkvloer en alle ontwikkelingsniveaus, van stagiair tot senior, gerelateerd aan de specifieke taken en functies die verricht worden. Ook wordt rekening gehouden met verschillende persoonlijksheidskenmerken en bijvoorbeeld het verschil tussen introverte en extroverte mensen.

4. Meer werkplezier
De belangrijkste functies van het kantoor worden samenwerken, creatieve werkvormen en persoonlijk (informeel) contact. Dit vraagt een andere opzet en vormgeving van het kantoor; het dient aantrekkelijk vormgegeven te zijn zodat het de moeite waard is om de reis te maken. Hospitality wordt een steeds belangrijker begrip voor de werkomgeving. Je welkom voelen als medewerker of bezoeker. Het werk wordt steeds meer gedaan in teamverband met wisselende interne en externe samenstellingen waarvoor een specifieke team-werkomgeving nodig is, zoals bijvoorbeeld bij agile werken of scrum. Toch moet daarbij niet vergeten worden dat ook concentratiewerkplekken nodig zijn. Op een werkdag hebben medewerkers meestal een scala aan taken te vervullen, met diverse eisen aan de werkplek.

5. Eén team
Mensen willen zich verbonden voelen met collega's, het team en de organisatie. Het vele thuiswerken verzwakt die verbondenheid, waar zowel digitale als fysieke oplossingen voor nodig zijn. De reden waarom mensen zich verbonden voelen met een organisatie verandert, waarbij de jongere generaties vooral aangetrokken worden door de 'purpose' van de organisatie. Waar doen we het allemaal voor? De 'story' van de organisatie moet wel kloppen en ook doorvertaald zijn in alle beleidsvelden, waaronder de huisvesting. Doordat de huisvesting een van de meest zichtbare aspecten is van een organisatie functioneert die ook als een uithangbord. De huisvesting wordt daardoor belangrijker in de branding van het bedrijf of de organisatie.

6. Goede faciliteiten
Overleggen en vergaderen wordt diverser, waarbij er bewuster gekozen moet worden wat de functie van het overleg is, wat een passende overlegvorm is en welke faciliteiten hier bij passen. Digitaal, fysiek of hybride? En welke fysieke en digitale faciliteiten zijn hiervoor nodig? Medewerkers hebben behoefte aan een keuzepalet van geschikte hardware en software, waarbij deze flexibel toepasbaar is en gemakkelijk (tijdelijk) te gebruiken. Plug and play is standaard, ook voor specifieke videoconferencing toepassingen.

7. Gezondheid en welbevinden
Gezondheid en welbevinden worden steeds belangrijker gevonden, wat ook vraagt om een gezonde werkomgeving. Dit betreft zowel de kwaliteit van het binnenklimaat (luchtkwaliteit, temperatuur, licht), maar ook zaken als de akoestiek, de ergonomie van de werkplek en de hoeveelheid groen in, op en rondom een gebouw. En dit vertaalt zich in een gezond aanbod in de catering en het stimuleren van voldoende beweging tijdens en buiten werktijd.

8. Slimmer en flexibeler werken
Het kantoor, de werkplekken en de benodigde faciliteiten worden slimmer en flexibeler. Alle benodigde faciliteiten zijn gemakkelijk te reserveren, zodat medewerkers weten wat de werkomstandigheden zijn en ‘handdoekje leggen’ onnodig is. Data-analyse van zaken zoals bezettingsgraad en spreiding over de tijd kan gemakkelijk gemaakt worden. Ook het facility management kan gemakkelijk bepalen wat voor capaciteit de catering en de schoonmaak moet hebben op specifieke momenten.

9. Duurzame huisvesting
De duurzaamheidsprestaties en eisen aan de huisvesting worden steeds hoger. Medewerkers en de samenleving verwachten dit van organisaties en een niet duurzaam pand is een ‘disqualifier’ geworden. De stap wordt gezet naar meer energieneutrale of zelfs energieproducerende gebouwen, maar minimaal CO2-neutrale gebouwen. De inrichting wordt geheel circulair uitgevoerd, wat verder gaat in het inbouwpakket en uiteindelijk ook in de gehele huisvesting. Daarbij zal het biobased bouwen met demontabele elementen toenemen.

10. Aantrekkelijk werkgeverschap
De war on talent neemt alleen maar toe, gezien de schaarste op de arbeidsmarkt in allerlei sectoren. Om mensen voor je organisatie te laten kiezen moet gekeken worden naar het totaalpakket van wat de organisatie te bieden heeft. Interessant werk met een goede (primaire en secundaire) honorering is niet voldoende meer. Goede ontwikkelingsmogelijkheden en goede werkomstandigheden zijn essentieel. Op ieder vlak moet een maatwerkoplossing geboden worden met diverse keuzeopties. Dat geldt dus ook voor de werkplek op kantoor en thuis, de ICT, de werkafspraken etc. Kijk daarbij ook specifiek naar de doelgroep die je aan je organisatie wilt binden, zoals afgestudeerden.

Tot slot; wees zorgvuldig en ga samen aan de slag om van hybride werken een succes te maken, door met elkaar te brainstormen over wat een efficiënte, prettige balans is en een werkbaar model. Met een doordachte en bewezen aanpak is een wereld te winnen met bevlogen medewerkers die in flow hun werk doen.

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven