Hoe Covid (toekomst-)bestendig is de Nederlandse kantorenmarkt?

3 min

 

Hoe Covid (toekomst-)bestendig is de Nederlandse kantorenmarkt?

Hoe Covid (toekomst-)bestendig is de Nederlandse kantorenmarkt? Smart WorkPlace partner JLL behandelt aan de hand van vier globale trends de antwoorden op deze vraag in een serie artikelen.

Nu we de eerste anderhalf jaar van Covid-19 achter de rug hebben en we kunnen zien dat het vaccinatieprogramma haar vruchten afwerpt, is het medio 2021 een goede tijd voor reflectie. En om vragen te stellen: ‘Wat is de impact op de manier waarop we werken?’ en ‘Hoe Covid (toekomst-)bestendig is de Nederlandse kantorenmarkt?’.

Om deze vragen te kunnen beantwoorden heeft JLL aan de hand van vier globale trends de impact en belangrijkheid getoetst onder zijn interne en externe klanten. De antwoorden op deze vraag zullen behandeld worden in een serie artikelen.

Vier trends
Aan de hand van een globaal onderzoek heeft JLL vier trends kunnen destilleren die van toepassing zijn op de (omvang) van de toekomstige kantorenmarkt. Deze vier trends zijn:

  1. (kantoren) Werkgelegenheidsgroei: steden hebben elk hun eigen type (DNA) kantoorwerkgelegenheid, die verschillend reageren op Covid-beperkingen en algemene economische crisisbestendigheid. Het type bedrijf wat bij dit DNA hoort, heeft eigen keuzes aangaande locatie, inrichting en fysieke kantoorvoorzieningen behoefte
  2. De-densification (werkplekverruiming): na jaren van fysiek kleinere werkplekken (verdichting) zorgt Covid juist voor een verruiming van het aantal medewerkers per vierkante meter
  3. Thuiswerken: had voor Covid al haar intrede gedaan, maar nog niet in deze mate en heeft gezorgd voor een technologische sprong vooruit en voor een sociaal maatschappelijke omarming van dit concept (JLL noemt dit de hybride werkomgeving)
  4. Optimalisatie van piek kantoorbezetting: Voor Covid was er meer keuzevrijheid door de werknemer om op gezette tijden (bv. vrijdagmiddagborrel of juist woensdag vaste thuiswerkdag) op kantoor te komen werken. Door de fysieke Covid-restricties zijn bedrijven genoodzaakt de fysieke kantoorbezetting te optimaliseren.

De uitkomst van JLL’s globale studie was (Q1 2021) dat maar liefst 60% van de ondervraagde bedrijven plannen hebben om hun kantoorcapaciteit (in vierkante meters) te reduceren. Ervan uitgaande dat deze uitkomst ook van toepassing is op de Nederlandse markt, zou dit betekenen dat er een grote impact te verwachten is op het Nederlandse kantorenmarktenfundament. Minder vraag leidt namelijk tot meer leegstand, waardoor huren onder negatieve druk komen te staan, wat weer kan leiden tot  afwaardering van de beleggingswaarde.

Zover is het natuurlijk nog niet, om bewijs te kunnen vinden en om te kunnen leren hoe de manier waarop we werken evolueert, heeft JLL  onderzoek gedaan onder zijn eigen kantoormedewerkers en onder de belangrijkste klanten. We vinden het namelijk belangrijk om in een vroegtijdig stadium de veranderingen te herkennen en op waarde te schatten zodat we onze klanten van gepast advies kunnen blijven voorzien. Daarnaast kan het zijn dat veranderingen die nu gaande zijn en belangrijk gevonden worden, door de tijd gezien als ‘nieuw normaal’ gaan worden beschouwd. De markt is nu eenmaal altijd in verandering.

Dit eerste artikel moet worden gezien als introductie en zet de toon voor de vervolgartikelen. Deze vervolgartikelen zullen ingaan op de vraag hoe de trends en veranderingen die geconstateerd worden impact hebben op zakelijke afwegingen met betrekking tot locatie, fysieke gebouwattributen, werkplekken en vastgoedportefeuillekeuzes. Dit zal uiteindelijk leiden tot een samenhangende voorspelling op de toekomstbestendigheid van de Nederlandse kantorenmarkt.

Bovenstaand artikel is een Nederlandstalige samenvatting van de uitgebreidere Engelse versie.

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven