Fysieke kantoor blijft belangrijk

 

Fysieke kantoor blijft belangrijk

Het fysieke kantoor blijft belangrijk voor het faciliteren van innovatie en samenwerking. Dat blijkt uit het rapport ‘The Future of Office Demand’ van Smart WorkPlace partner JLL.

Vanwege de COVID-19-pandemie nemen bedrijven momenteel deel aan het grootste thuiswerk-experiment in de geschiedenis en is de toekomst van het kantoor hét onderwerp van gesprek in veel directiekamers.

Uit het meest recente rapport van JLL, 'The Future of Office Demand', blijkt op basis van historische trends, actueel onderzoek en inzichten van klanten dat het fysieke kantoor belangrijk blijft voor het faciliteren van innovatie en samenwerking. En dat het fysieke kantoor uiteindelijk ook gunstig is voor de gezondheid, het welzijn en de productiviteit van werknemers.

Na een verplichte drie maanden durende onderbreking van werken op kantoor, zijn bedrijven en hun werknemers grotendeels gewend aan het thuiswerken. Nieuwe onderzoeken wijzen er echter op dat werknemers graag terug willen naar hun normale routine in plaats van permanent thuis te werken.

“De mondiale pandemie heeft veel werkgevers gedwongen om de rol van het kantoor bij het ondersteunen van de cultuur en doelstelling van het bedrijf te heroverwegen,” aldus Sven Bertens, Head of Research & Strategy van JLL Nederland. “Omdat de vraag naar vastgoed altijd economische cycli volgt, weten we dat deze ongekende tijden bedrijven over de hele wereld ook kansen biedt om hun werkplekbehoeftes opnieuw vorm te geven bij terugkeer naar kantoor.”

Ook de locatiestrategieën van bedrijven gaan mogelijk veranderen, waarbij meer nadruk wordt gelegd op een divers ecosysteem. Op korte termijn ontstaat er mogelijk een grotere vraag naar verhuizing van bepaalde kantooractiviteiten naar lokaal toegankelijke buitenwijken en naar middelgrote en kleine steden, waardoor het voor medewerkers gemakkelijker wordt om met collega’s dichter bij huis te communiceren. Dit kan ook na de pandemie een extra voordeel zijn, aangezien het niet elke dag te hoeven forenzen door werknemers wordt gezien als hét element van thuiswerken dat het meest wordt gewaardeerd – aldus bijna de helft (49%) van de respondenten in een recent onderzoek door JLL onder 3.000 kantoormedewerkers.

JLL bestudeerde historische trends van eerdere mondiale economische crises, zoals de recessie van de jaren ’90, de dotcom-crash en de financiële crisis van 2008 en verkreeg zo inzicht in hoe de commerciële vastgoedmarkt herstelde naarmate de economie weer groeide. Vanwege de onbekende factoren rond de pandemie en de mogelijkheid van een tweede golf uitbraken, is het moeilijk te voorspellen hoe lang het herstel gaat duren. De vindingrijkheid van werkgevers om productiviteit mogelijk te maken met alternatieve bezetting en werplekken op afstand biedt echter een bemoedigend vooruitzicht voor de vraag naar kantoren.

De afgelopen maanden van massaal thuiswerken hebben duidelijkheid verschaft over de redenen waarom werken op kantoor de voorkeur heeft. Werken op kantoor stimuleert samenwerking, innovatie, coaching en teambuilding – allemaal zaken die met technologie maar moeilijk kunnen worden geïmiteerd. Uit dezelfde enquête van JLL blijkt dat 58% van het kantoorpersoneel het kantoor mist, waarbij de jongere cohorten – die van 35 jaar en jonger – zelfs een nog sterkere wens tonen om weer op kantoor te gaan werken (65%). Menselijke interactie en sociale contacten worden genoemd als het meest gemiste element van het werken op kantoor (44%), gevolgd door persoonlijk samenwerken (29%), zo blijkt uit het onderzoek.

 “De eisen aan de bezettingsgraad gaan veranderen en ook de manier waarop kantoorruimte zal worden gebruikt, ontworpen en ontwikkeld zal drastisch veranderen. Maar de geschiedenis en ons laatste onderzoek onder kantoorpersoneel laten zien dat het kantoor niet snel zal verdwijnen.”

Uit een onderzoek door Gensler bleek dat slechts 12% van de werknemers fulltime vanuit huis wil werken, terwijl 70% aangeeft dat zij het grootste deel van de week op kantoor willen werken. Vergaderingen, sociale contacten en spontane persoonlijke interactie met collega’s werden genoemd als de belangrijkste redenen waarom mensen terug willen naar kantoor.

Delen:

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven