VGZ nieuwe partner Smart WorkPlace

VGZ nieuwe partner Smart WorkPlace

De meeste impact voor de strategie van de organisatie maak je met volledige focus op workplace management. Dat is de zienswijze van Richard Helmus van VGZ, de nieuwe partner van Smart WorkPlace.

Welke kansen/ontwikkelingen ziet VGZ voor de werkomgeving van de toekomst? 

“Je kunt daarbij niet om corona heen. Daarom zijn we in augustus 2020 als VGZ al gestart met een missieteam met als vraag: wat betekent deze coronarevolutie voor het nieuwe samenwerken binnen de VGZ-community? Dat heeft onder meer geleid tot een uniek thuiswerkplekconcept, inclusief een bestelsite voor thuiswerkmeubilair en benodigde ICT hardware. We hebben bovendien in Q3 2020 geconstateerd dat thuiswerken iets structureels zou worden, in Q4 daarover een besluit genomen en in Q1 2021 dit uitgerold voor al onze medewerkers. In dat hele traject zijn er voor het missieteam vier focuspunten: duurzaam samenwerken, digitale volwassenheid, werkomgeving als katalysator van de verbindingen c.q. qualitytime at the office en persoonlijk leiderschap. Dit alles betekent dat als iemand naar kantoor komt hij minimaal moet krijgen wat hij besteld heeft en liever nog meer, als verrassing. Daarbij speelt ook sensortechnologie een grote rol. Daarnaast hebben we drie gedragszones, gebaseerd op de Triple C: connect, collaborate en concentrate. Bij dat eerste kun je denken aan een clubhuis, bij het tweede aan teamruimtes en een kampvuurruimte en bij het derde aan een bibliotheek.”

Welke rol kan VGZ spelen bij de werkomgeving van de toekomst? 

“In het afgelopen decennium hebben we gemerkt dat we de meeste impact kunnen maken voor de strategie van VGZ met volledige focus op workplace management en niet met de operatie van de facilitaire dienstverlening. Voor dat laatste werken we namelijk al bijna tien jaar met uitstekende externe aanbieders, die ons op dat gebied ontzorgen. Bij ons is HR en FM dan ook samengesmolten tot het bedrijfsonderdeel People & Experience. En dat biedt voordelen in de coronacrisis met uitdagingen als ‘hoe ziet het nieuwe samenwerken eruit en wat vraagt dat van de nieuwe werkomgeving.”

Vervolgens vertelt Helmus over de ambities van VGZ: “In november 2017 wonnen we op basis van human experience als VGZ de Winning Workplace Award voor de beste werkplek voor het in 2011 gerealiseerde hoofdkantoor in Arnhem dat we met een nieuw concept hadden ingericht. Begin 2018 had ik een volgende droom: van het hoofdkantoor het gezondste kantoor van Nederland maken. Vanuit het motto ‘practice what you preach’, want als zorgverzekeraar staan we voor gezondheid. Ik heb toen een GAP-analyse gedaan, waaruit bleek dat de WELL Building Standard voor VGZ haalbaar en verantwoord was. Uiteindelijk heeft dat in augustus 2020 geleid tot de Well Building Standard Platinum voor het hoofdkantoor. We stonden daarmee Europees in de top drie en wereldwijd in de top tien, iets waar ik supertrots op ben. Inmiddels hebben we alweer een volgende ambitie: uiterlijk in 2023 het slimste kantoor zijn. Na die drieslag – werkplek, gezondheid, slim – is het Arnhemse hoofdkantoor het meest zinnige en toonaangevende kantoor van Nederland. Zinnig omdat we alleen zaken doen waar we in geloven en omdat we als coöperatie zorgvuldig om moeten gaan met het geld van onze leden.” Hij noemt een voorbeeld: “We hebben in het kader van de WELL-certificering het hele gebouw voorzien van biometrische verlichting die exact het bioritme van de dag nabootst. Uit onderzoeken wisten we namelijk dat endorfine vrijmaakt in de hersenen, waardoor medewerker fitter en creatiever zijn en een betere nachtrust hebben.”

Waarom is het belangrijk voor VGZ om in een platform als Smart WorkPlace te participeren? 

“Ik ben erg van het kennisdelen: het halen en brengen in interactie met collega’s heeft voor mij een grote meerwaarde. Ik zie vaak dat sommige kennisgroepen erg gefocust zijn op de gebruikers, dus de opdrachtgevers en andere kennisgroepen juist weer meer aan de aanbiederskant zitten. Zelf zat ik in het verleden in zo’n kennisgroep van opdrachtgevers, waar geen aanbieders bij aanwezig waren. Inmiddels heb ik echter gemerkt dat veel aanbieders echt professioneel bezig zijn en ook erg op innovatie zitten. Daarmee kunnen ze mij als organisatie enorm helpen en triggeren op het gebied van innovatie. Dat kan om datadriven gebouwen zijn, maar ook bijvoorbeeld over healthy workplaces of andere tools. Daarom zoek ik nu bewust naar een ideale mix tussen opdrachtgevers en aanbieders. Dat is de reden waarom ik terecht ben gekomen bij het kennisplatform Smart WorkPlace, omdat die mix erg waardevol is. Ik zie het ook als mijn uitdaging om binnen Smart WorkPlace te gaan zorgen voor een mooie evenwichtige mix tussen opdrachtgever en aanbieder.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven