Rabobank nieuwe partner van Smart WorkPlace
De komende periode krijgen we de kans om in de werkomgeving het beste van twee werelden bij elkaar te brengen. Dat stellen Kimberly Schelle en Edwin Berg van Rabobank, de nieuwe partner van Smart WorkPlace.
Welke kansen/ontwikkelingen ziet Rabobank voor de werkomgeving van de toekomst?
“Het afgelopen jaar heeft ons denken over werk flink opgeschud. Het thuiswerken door Covid heeft ons laten zien dat het oude normaal waarin we allemaal tegelijk de file en trein in gingen om op kantoor te verschijnen misschien helemaal niet zo normaal was. Meer flexibiliteit, minder reistijd, een betere werk-privé balans, dat zijn de punten die collega’s het afgelopen jaar waardeerden. Aan de andere kant missen we contact met collega’s en vooral ook het leren van elkaar, bijvoorbeeld door snel even een vraag te kunnen stellen als je naast elkaar zit. De komende periode krijgen we de kans om het beste van twee werelden bij elkaar te brengen: thuis, op kantoor, bij een klant of elders, Rabobank medewerkers kunnen werken waar dat het beste past voor hun activiteiten. De werkomgeving van de toekomst is dus niet alleen meer ons kantoor, maar vraagt ons na te denken over al die plaatsen waar een medewerker kan werken.”
Welke rol kan Rabobank daarbij spelen?
“Wij werken digital first en ontmoeten elkaar op de momenten dat dat er echt toe doet. Dat betekent dat alle reguliere activiteiten veelal digitaal kunnen blijven plaatsvinden, zoals we dat het afgelopen jaar vanuit huis hebben gedaan, maar dat je ook tijd plant om fysiek samen te komen met je team en om anderen binnen de organisatie te ontmoeten. Ongeacht waar je werkt wil Rabobank haar medewerkers in staat stellen om dat duurzaam, gezond, betrokken en productief te kunnen doen. Dat vraagt van ons als organisatie een scala aan faciliteiten. Een kantooromgeving die medewerkers in staat stelt klanten, collega’s en partners te ontmoeten, van elkaar te leren en samen te werken, maar ook passende digitale ondersteuning om vanuit verschillende locaties toch efficiënt samen te werken en met elkaar in verbinding te blijven. Ondersteuning bij het inrichten van een passende en duurzame thuiswerkplek, maar ook duidelijke eisen voor (online) veiligheid als je op een andere locatie je laptop open klapt. Op al deze gebieden zullen wij de komende jaren aanpassingen aanbrengen om het hybride werken nog beter te ondersteunen en onze medewerker zo goed mogelijk te ondersteunen bij zijn dagelijks werk en ontwikkeling. Deze rol pakken wij als Rabobank niet alleen omdat het goed is voor onze medewerkers of om een attractieve organisatie te blijven voor potentiële nieuwe medewerkers, maar ook vanuit onze missie ‘Growing a better world together’. Door onze nieuwe manier van werken maken we bijvoorbeeld mooie stappen in de reductie van CO2, door minder te reizen, minder kantoorruimte te gebruiken en een duurzame thuiswerkomgeving te stimuleren.”
Waarom is het belangrijk voor Rabobank om in een platform als Smart WorkPlace te participeren?
“Wij zien dat de nieuwe hybride manier van werken en de focus op het versimpelen en digitaliseren van medewerkersprocessen om een nauwe en steeds sterkere samenwerking vraagt tussen onze afdelingen Human Resources (HR), Facility Management (FM) en Information Technology (IT). Smart Workplace is één van de eerste netwerken die op dit snijvlak opereert en ons kan ondersteunen in onze gezamenlijke uitdagingen. Zowel om nieuwe kennis op te doen als om onze ervaringen te kunnen delen met andere partijen in het netwerk.”
Bovenstaand interview is met Kimberly Schelle en Edwin Berg van Rabobank.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...