Optimalisering van de kantoorconfiguratie – Vraag en aanbod van ruimte op elkaar afstemmen

5 min

 

Optimalisering van de kantoorconfiguratie – Vraag en aanbod van ruimte op elkaar afstemmen

Hoe kun je technologie inzetten ter ondersteuning van de hybride werkplek? Daarover schrijft Nicole Weygandt van Smart WorkPlace partner Spacewell een serie blogs. Dit is de vierde aflevering.

In de vorige blogpost ging de aandacht vooral uit naar de manier waarop hybride werken de omvang van de kantooroppervlakte kan beïnvloeden. In deze blogpost staat de vraag centraal naar welke soort ruimte werknemers op zoek zullen gaan als ze weer op kantoor komen. Steeds meer analisten verwachten een verschuiving in de richting van samenwerkings- en ontmoetingsruimtes op kantoor. Sommige bedrijven zijn dan ook bezig met het herinrichten van hun kantoren om aan die verandering in te spelen.1

Ook al zijn er goede redenen om samenwerking te verwelkomen en een toenemende vraag naar groepsruimten te verwachten, er zijn ook geldige argumenten te vinden voor een voorzichtigere aanpak. Voordat de gehele vastgoedportefeuille wordt getransformeerd, zouden bedrijven er wellicht baat bij hebben de feitelijke gebruiksinformatie nauwlettend op te volgen om te zien waar de werknemers naartoe trekken in het heropende kantoor.

Verwachtingen voor een collaboratieve toekomst

De onderliggende logica bij de voorspellingen voor een op samenwerking gerichte werkplek is nogal eenvoudig. Onderzoek dat tijdens de pandemie werd uitgevoerd, wees uit dat de productiviteit van werknemers voor verschillende soorten taken hoog bleef of zelfs toenam. Een van de meest uitdagende activiteiten om op afstand uit te voeren is echter samenwerking en vergelijkbare creatieve groepsactiviteiten.

In een evaluatie van het potentieel van 2000 activiteiten op afstand identificeerde McKinsey naast onderwijs, opleiding en coaching ook advies geven, creatief denken en communiceren met collega’s als activiteiten waarbij telewerken een onevenredig productiviteitsverlies met zich meebracht.2 Enquêtes onder medewerkers lijken deze bevinding tevens te bevestigen: uit resultaten van JLL blijkt bijvoorbeeld dat 70% van de werknemers het kantoor verkiest voor teambuildingactiviteiten,3 maar ook PwC stelde vast dat 87% van de werknemers het kantoor belangrijk beschouwt voor samenwerking.4 Anekdotisch bewijs van veel bedrijven wijst tevens op de vrees dat het gebrek aan “creatieve botsingen” het tempo van innovatie zou kunnen afremmen.

Die bevindingen ondersteunen sterk het idee dat het kantoor een fysieke omgeving moet bieden die interactie bevordert, of dat nu betekent dat de inrichting van ruimtes het mogelijk moet maken om collega’s te ontmoeten of dat er meer groepsruimtes moeten komen voor doelgerichte interactie.

Dient het kantoor alleen voor samenwerking?

Die visie lijkt weliswaar op zich logisch, maar ze houdt geen rekening met verschillende factoren die een soortgelijke overgang kunnen vertragen of verhinderen. Ten eerste geven veel werknemers nog steeds aan dat ze om gezondheids- en veiligheidsredenen niet graag naar kantoor terugkeren. Uit anekdotische aanwijzingen blijkt ook dat veel medewerkers met nieuwe sociale angsten te kampen hebben.5 Wellicht zijn dat slechts kortstondige reacties op de terugkeer naar kantoor, toch bestaat de kans dat werknemers nog enige tijd terughoudender blijven ten opzichte van het werken in grotere groepen of dat ze andere verwachtingen zullen hebben over de hoeveelheid ruimte die ze nodig hebben om zich prettig of productief te voelen. Zelfs als werknemers op zoek gaan naar samenwerkingsruimtes kan het zijn dat ze naar andere samenwerkingsruimtes trekken dan managers zouden verwachten, door bv. kleinere groepsruimtes te verkiezen boven grotere vergaderruimtes of andersom.

De tweede reden waarom een grootschalige verschuiving naar open, collaboratieve kantoren misschien niet de verwachte resultaten zou opleveren, is dat hierbij wordt uitgegaan van de veronderstelling dat werknemers thuis doeltreffend geconcentreerd en individueel werk kunnen verrichten. Uit onderzoek is echter gebleken dat de kwaliteit van de werkruimte en de mate van afleidbaarheid in de thuisomgeving sterk uiteenlopen. Voor een aanzienlijk deel van de werknemers biedt de thuisomgeving in dat opzicht geen goede ondersteuning6 en ze hebben in feite het kantoor nodig om rustig en geconcentreerd te kunnen werken.

Uw strategie voor kantoorconfiguratie uitwerken

In plaats van kantoren opnieuw te configureren naar aanleiding van voorspellingen over drastische veranderingen, is er een andere aanpak mogelijk die zich op gegevenstrends richt. Hoewel sommige kantoorherstructureringen zeker zinvol zijn, hebben bedrijven immers baat bij een meer gefaseerde aanpak waarbij ze zowel de bezetting als het gebruik van de verschillende soorten beschikbare kantoorruimtes monitoren om op die manier de vraag naar en het aanbod van ruimtes geleidelijk op elkaar af te stemmen.

Optimalisering van de kantoorconfiguratie – Vraag en aanbod van ruimte op elkaar afstemmen

Het doel van een dergelijke strategie bestaat erin te bepalen welke ruimten over- of ondermaats functioneren wat betreft bezettingsgraad (of de ruimten al dan niet worden gebruikt) of benuttingsgraad (in hoeverre de capaciteit wordt benut), of beide. Op deze manier kunnen managers vaststellen welke ruimten onder- of overbezet zijn om na verloop van tijd aanpassingen te kunnen doorvoeren en het gebruik van de ruimte te kunnen optimaliseren. Deze doordachte aanpak zorgt voor meer transparantie in de besluitvorming, bespaart bedrijven aanzienlijke en overhaaste investeringen – die wellicht niet zijn afgestemd op hun personeelsbestand, en maakt het mogelijk om ruimtestrategieën op maat te ontwikkelen voor verschillende locaties die aansluiten bij de specifieke behoeften van die kantoren.

Noten

  1. Hughes, Owen (03/02/2021). “The office still matters. But it’s going to look very different when you get back” TechRepublic. Online. https://www.techrepublic.com/article/the-office-still-matters-but-its-going-to-look-very-different-when-you-get-back/ McKinsey heeft vastgesteld dat maar liefst twee derde van de ondervraagden verwachtte deze verschuiving te maken en de kantoorruimte in te krimpen. McKinsey (11/5/2020). McKinsey Global Pulse survey; McKinsey Corporate Business Functions Practice, “Reimagine: Preparing for SG&A in the next normal.” Online.
  2. McKinsey (02/2021). “The Future of work after COVID-19), Online. p. 39.
  3. JLL (01/2021). “Reimagine: The new future of work to shape a better world”
  4. PwC (01/2021). “US Remote Work Survey” Online.
  5. Julie Creswell and Peter Eavis (04/02/2021). “Returning to the Office Sparks Anxiety and Dread for Some” New York Times https://www.nytimes.com/2021/04/02/business/office-remote-work-anxiety.html
  6. Zie Leesman (2021). “Your workplace of the future” en Microsoft (2021) “The New Future of Work” Hoofdstuk 5: Devices and Physical Ecosystems.

De eerste aflevering in de blog-serie ‘Het hybride kantoor’ had als titel ‘Flexibiliteit als troef: technologie ter ondersteuning van de hybride werkplek’.

De tweede aflevering in de blog-serie ‘Het hybride kantoor’ had als titel ‘Hoteling, hot-desking, flexibele zitplaatsen of flexplekken en het hybride kantoor’.

De derde aflevering in de blog-serie ‘Het hybride kantoor’ had als titel De kantooroppervlakte afstemmen op nieuwe manieren van werken’.

Delen:

Meer nieuws

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Mis het niet: Campus Day

Mis het niet: Campus Day

dinsdag 1 april

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de kansen ...

Lees meer

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

Hoe krijg je inzicht in het beheer van gebouwen?

maandag 31 maart

In de praktijk van gebouwbeheer hebben professionals vaak moeite om de benodigde data te verzamelen en te begrijpen. De ...

Lees meer

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

Interactieve sessie 'Video studio services @ Work'

vrijdag 28 maart

Woensdag 16 april neemt Cor de Vries van Canon je op de WorkPlace Xperience mee in de rol die video speelt bij het verbeteren ...

Lees meer

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

Gezonder personeel door hybride werken volgens IWG

vrijdag 28 maart

Nieuw onderzoek van International Workplace Group toont aan dat 36% van de werknemers die hybride werken minder ziekteverlof ...

Lees meer

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

Ontmoet de sprekers van de WorkPlace Xperience

donderdag 27 maart

Op 15 en 16 april ontmoet je tijdens de WorkPlace Xperience in de Van Nelle Fabriek kennisleiders in alle belangrijke onderwerpen ...

Lees meer

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

Vernieuwde en waardevolle samenwerking

donderdag 27 maart

Het partnerschap dat de gemeente Amsterdam, Vebego, TwynstraGudde en VFM zijn aangegaan, is nog maar een half jaar oud. ...

Lees meer

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

Slimmere werkplekken door draadloos opladen

woensdag 26 maart

Hoe maakt draadloos opladen je werkplek slimmer? Zens staat ook dit jaar weer op de WorkPlace Xperience met de ...

Lees meer

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

AI in Facility Management: van praten naar doen met Gfacility

woensdag 26 maart

Iedereen heeft het over AI, maar waarom zien we nog zo weinig concrete toepassingen in facility management? In deze blog ...

Lees meer

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

Japke-d. Bouma spreekt op WorkPlace Xperience

dinsdag 25 maart

Woensdag 16 april neemt Japke-d. Bouma de 2e editie van de BNW Index in ontvangst. Aansluitend geeft Japke-d. een presentatie over ...

Lees meer

Terug naar boven