Schaken op meerdere borden
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe huisvesting een echt ‘thuis’ wordt voor je medewerkers? Daarover vertelt Ellen Wiewel, Programmamanager Nieuwe Huisvesting bij Triodos Bank, in Smart WorkPlace 6.
Wiewel gaat in op de aanpak nadat de keuze was gevallen op Landgoed De Reehorst. “Al snel werd duidelijk dat het niet zozeer moest draaien om sec een nieuw gebouw neerzetten, maar om het ontwikkelen van een landgoed én dit alles vanuit een integrale duurzame benadering. Dat was wel een wezenlijk ander perspectief. Het creëren van een omgeving waar de medewerkers van de bank goed zouden kunnen werken is leidend geweest.”
Wiewel begon daarom met het opstellen van een ambitiedocument en het ijken van het ‘programma van eisen’, daarbij ondersteund door draaijer+partners dat al vanaf het begin bij het project betrokken was. Edgar Anholts, directeur van draaijer+partners: “De meeste organisaties beginnen een dergelijk project met een programma van eisen dat meestal sterk op de techniek is gericht. Triodos Bank begon echter met de vraag: hoe krijgen we nu een gebouw dat goed bij ons past? Wat kan en moet dit gebouw voor ons doen? Hoe zorgen we ervoor dat het nieuwe gebouw ook echt de organisatie gaat dienen, wat ook vanuit werkplekperspectief een heel belangrijke vraag is.”
Wiewel vult aan: “Klopt. We hebben destijds heel duidelijk de ambitie neergelegd dat we een omgeving wilden creëren waar onze medewerkers zich thuis voelen, waar experimenteren centraal staat en waar ze in hun werk het verschil kunnen maken. Juist omdat we dit zo helder benoemd hadden, hadden we heel goed voor ogen wat het eindresultaat moest zijn: een gebouw dat zo is gemaakt dat je als medewerker trots bent dat je er mag werken en klanten mag ontvangen.”
Wiewel zegt als vastgoedprofessional veel geleerd te hebben van het project: “Om te beginnen: je kunt niet vroeg genoeg de uitvoerende partijen zoals de aannemer aan tafel noden om mee te denken over het eindresultaat. Wij hebben dat al vroeg gedaan, maar achteraf gezien had ik het nog vroeger willen doen. Twee: zorg vanaf moment één voor een kostendeskundige aan tafel, want je kunt wel van alles willen maar het moet in the end ook wel betaalbaar blijven. Drie: denk goed na waar het gebouw voor moet dienen. Een nieuw kantoor is een van de weinige momenten die je als organisatie hebt om uiting te kunnen geven aan wie je bent. Denk ook goed overna hoe je je organisatie daarin mee wilt nemen en hoe je dat wilt organiseren. En tot slot: zorg voor een paar dragers in de organisatie die ook zélf iets willen en vinden. Je kunt en moet niet alles in de handen van een adviseur leggen.” Anholts: “Mij schiet vooral het woord ‘zorgvuldigheid’ te binnen: elke stap in dit traject is zorgvuldig genomen, in balans tussen ratio en gevoel. Er is absoluut geen wegwerpproduct gebouwd en ook niet zomaar een designgebouw, maar echt een gebouw dat heel goed past bij de organisatie. En ja, het is een kantoorgebouw, maar juist door dat zorgvuldige proces ernaartoe merk je dat het voor Triodos Bank méér geworden is dan alleen maar een gebouw. En dat is het resultaat van heel veel denkslagen in het proces, stapje voor stapje. Niet kiezen voor de makkelijkste oplossing, maar steeds blijven vragen: hoe halen we hier het beste uit?”
Lees het volledige interview met Ellen Wiewel en Edgar Anholts in SWP #6. SWP #6 bevat daarnaast nog veel meer lezenswaardige artikelen. Nieuwsgierig? SWP #6 is hier te downloaden. Wilt u ook toekomstige digitale uitgaven van Smart WorkPlace ontvangen? Click dan hier.
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zaterdag 23 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...