Kennis ontwikkelen en delen over thuiswerken en werken na de coronacrisis

 

Kennis ontwikkelen en delen over thuiswerken en werken na de coronacrisis

Kennis ontwikkelen en delen over thuiswerken en werken na de coronacrisis. Dat is het doel van WeWerkenThuis, een onderzoek van Smart WorkPlace partner Aestate, Center for People and Buildings en TU Eindhoven.

Pity Jongens, directeur bij Aestate (foto), licht toe: “Het idee is ontstaan toen in de week van de intelligente lockdown (16-20 maart) een fysieke afspraak tussen Aestate en CfPB noodgedwongen werd omgezet in een Teams-overleg. Een week later is ook de TU Eindhoven in de persoon van Rianne Appel-Meulenbroek aangehaakt. Met het CfPB doet inmiddels ook de TU Delft mee met Monique Arkesteijn als vertegenwoordiger. Uitgangspunt was vanaf het begin om data te verzamelen door de tijd heen. Zodat we in de loop van een langere periode – twee maanden – konden onderzoeken hoe het met de faciliteiten en het welbevinden van thuiswerkers is en hoe zich dat in de loop van de onderzoeksperiode ontwikkelt. Maar ook hoe leidinggevenden in deze periode hun medewerkers bereiken en hoe ze in deze periode leidinggeven.”

Het onderzoek is belangrijk, omdat Jongens ervan overtuigd is dat werken na de coronacrisis anders zal zijn dan ervoor. “De vraag is dus ook: wat kun je uit deze periode leren? Op welke zaken moet je letten als je thuiswerken structureel wilt implementeren en welke behoeften hebben medewerkers als ze wel naar kantoor komen.” Daarbij ligt de nadruk niet alleen op kantoren, maar ook op leeromgevingen van o.a. hogescholen en universiteiten, een markt waar Aestate veel ervaring mee heeft. “Deze periode heeft namelijk ook gevolgen voor de leeromgeving van de toekomst.” Het doel van het onderzoek is volgens Jongens tweeledig: “Enerzijds de waardevolle data over thuiswerken die in de volle breedte van de samenleving beschikbaar zijn bij verschillende beroepsgroepen gefundeerd ophalen om er vervolgens lessen uit te kunnen trekken voor de toekomst. Wat betekent het voor de werkomgeving en de aansturing en welke beroepen dan wel activiteiten lenen zich er wel en niet voor om thuis uit te voeren. En hoe implementeer je thuiswerken succesvol. En anderzijds: hoe moet je de fysieke werkomgeving inrichten voor het deel dat je niet thuiswerkt. En welke activiteiten doe je als je wel bij elkaar komt.”

Bij organisaties die meedoen wordt meerdere weken gemeten. Daarbij krijgen de organisaties niet elke week dezelfde vragenlijst. “Er is een uitgebreide basisvragenlijst met vragen over onder meer de functie (medewerker of leidinggevende), eventuele afspraken over thuiswerken en de thuissituatie (wel of geen kinderen, partner). Deze lijst wordt in het begin ingevuld en komt vervolgens nog tweemaal terug, begin en eind mei. In de tussenliggende weken is er elke week een kortere vragenlijst, die over een specifiek thema gaat. Bijvoorbeeld over welbevinden en ICT-faciliteiten. Die thema-vragenlijsten worden tweemaal afgenomen, om ook daar een eventuele ontwikkeling te kunnen signaleren.”

Voor het onderzoek is bewust het platform www.wewerkenthuis.nl ingericht. “Dat is enerzijds om meer achtergrondinformatie over het onderzoek te geven en anderzijds om deelnemende organisaties een omgeving te bieden waar tussentijdse resultaten en inzichten kunnen worden gedeeld, waar mogelijk met wetenschappelijke duiding uit andere onderzoeken. Ook kunnen deelnemers leuke tips uitwisselen om zo het leereffect te versterken.” Zelf posten de organisatoren ook bijdragen die kunnen bijdragen aan werkgeluk en welbevinden. Zo postte Jongens ‘Home office gymnastics deel 1’.

Organisaties kunnen ervoor kiezen om de vragenlijst individueel naar alle medewerkers te laten versturen of om de vragenlijst naar een centrale contactpersoon te sturen die de vragenlijst vervolgens verder distribueert. We hopen dat de respons een representatieve steekproef van medewerkers van de deelnemende organisaties oplevert.

Alle onderzoeksresultaten van WeWerkenThuis worden verwerkt in een rapport dat aan alle deelnemende organisaties ter beschikking wordt gesteld. Ook komt er een ‘afterparty’ waarin de resultaten worden gepresenteerd en waar het gesprek erover wordt gevoerd. Inmiddels hebben organisaties ook al de vraag gesteld of ze een organisatiespecifiek rapport kunnen krijgen, waarin bijvoorbeeld afdelingen met elkaar worden vergeleken.

Vooralsnog is de onderzoeksperiode twee maanden. Mocht dit door omstandigheden langer worden, gaan de initiatiefnemers met de deelnemende organisaties opnieuw in gesprek. Inmiddels zijn in de week van 6 april de eerste organisaties van start gegaan. Organisaties die alsnog willen deelnemen kunnen zich opgeven tot aan 14 april.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven