Volksbank wil grote stappen zetten met duurzaam vervoer
In mei werd Arno Veerman van de Volksbank Mobiliteitsmanager van het Jaar. Op de website van Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility vertelt hij hoe hij te werk is gegaan en wat zijn uitdagingen waren.
Allereerst, wat is en doet de Volksbank?
“De Volksbank is het bedrijf dat staat voor de merken SNS, RegioBank, ASN Bank en BLG Wonen. Wij zijn de schil om deze merken heen met het hoofdkantoor in Utrecht. Bij ons werken circa 3.000 mensen.”
Wat heb je bewerkstelligd?
“Wij hebben als de Volksbank in 2016 besloten dat eind 2020 over de hele bedrijfsvoering een CO2-reductie van 50% behaald moet zijn. Dat geldt dus ook voor de mobiliteit van al onze medewerkers. Op 1 januari 2017 hebben we als één van de eerste bedrijven besloten om ons complete wagenpark te elektrificeren. Je moet niet alleen roepen dat je het gaat doen, maar het daadwerkelijk doen. Elke auto die vervangen wordt, moet een vollédig elektrische auto zijn. We begonnen met drie EV’s en in ruim twee jaar tijd zijn 110 van de in totaal 270 leaseauto’s een EV.”
Hoe ben je hier, vanuit jouw functie van Adviseur Expertise HR, mee begonnen?
“Ik ben een HR beleidsman en onze mobiliteit is een onderdeel van mijn functie, vanuit beleid doe ik dit alleen. Als onderneming hebben wij een zeer ambitieuze doelstelling: in 2030 moet onze gehele balans klimaatneutraal zijn. Dus ook al onze beleggingen en de hypotheken die we hebben weggezet. Binnen de Volksbank hebben wij één leaseregeling, dus voor elk merk geldt hetzelfde beleid, wel zo helder en efficiënt. Het is goed om te weten dat wij werken vanuit vier gedeelde waarden. Eentje daarvan is de gedeelde waarde voor de maatschappij. Daar valt duurzame mobiliteit vanzelfsprekend onder.”
Kun je vertellen hoe je aanvangt met zo’n intensief traject?
“Eén ding stond als een paal boven water: ik wilde grote stappen zetten op het gebied van duurzaam vervoer. Van origine ben ik een rekenaar en ik had becijferd dat het kan, maar dan moesten we rigoureus om. Het management en de directie wilden mee, ik heb ze met weinig middelen – geringe voorbereidingstijd en weinig sheets – kunnen overtuigen. Kijk, als je iets groots wilt als dit heb je twee zaken nodig: steun en voorbeeldgedrag vanuit de directie en ambassadeurs. Mensen op de cruciale plekken moeten laten zien dat het kan.”
Waarom wilde je zo graag deze voortrekkersrol?
“Ik ben ervan overtuigd dat de grote organisaties de pioniers, de early adopters, moeten zijn. Zo helpen we de gehele maatschappij om vervolgstappen te kunnen maken. In mijn optiek is het bijvoorbeeld ook erg belangrijk dat er voldoende gebruikte EV’s komen voor de gewone burger, nieuw zijn EV’s simpelweg vaak nog te duur. EV’s die hun leaseperiode hebben uitgediend kunnen gemakkelijk nog een tweede, derde of vierde leven aan. Waar er in het begin heel veel angst was over de batterijen, blijkt dat ze veel minder hard slijten dan men had gedacht. Dat EV’s na 300.000 km nog maar 5-10% van hun totale capaciteit hebben ingeleverd. Dat is nihil. Dus als je het hebt over verantwoordelijkheid, dan moeten wij en andere grote ondernemingen de handschoen oppakken en het goede voorbeeld geven.”
Wat zijn de grootste uitdagingen?
“Momenteel is dat de levertermijn. Al zouden er nu honderd mensen over willen naar een EV, dan weet ik niet of ik ze dit jaar nog geleverd krijg. En tja, de prijs blijft een pijnpunt. Veelal zijn EV’s fors aan de prijs. Bij ons krijgt men het budget voor een diesel, maar dan nog zit je op het randje van wat wel en niet kan. Voor de medewerkers is de grootste uitdaging: wennen, plannen en vooral laden. EV-rijden heeft heel veel leuke kanten. Ik krijg geregeld te horen dat er voor mensen een hele wereld opengaat. Qua planning? Plan een half uurtje laden in, werk je mails bij en pleeg wat telefoontjes tijdens het laden en je hebt per definitie geen verloren tijd. Plan je afspraken buiten de deur ook strategisch, bijvoorbeeld op plekken waar je openbaar kunt laden. Let wel, liefst 40% van ons wagenpark is in 2,5 jaar tijd elektrisch geworden. Dat is serieus veel. We hebben hier bij ons Utrechtse hoofdkantoor een laadplein met 44 plekken gecreëerd naar aanleiding van de vraag van medewerkers. Hier kunnen we 22 auto’s tegelijkertijd laden. Dit is een succesvol initiatief dat we zeker gaan uitrollen op onze andere locaties.”
Jullie rijden ook met Volkswagens e-Golf, hoe bevalt dat?
“De e-Golf is mateloos populair onder de medewerkers. We hebben er 15 rond rijden. En dat is niet voor niets. Naar mijn idee komt het doordat men graag vasthoudt aan een model dat ze al kennen. Een elektrisch Golf rijden is een nieuwe manier van rijden, maar dan in een vertrouwd jasje en dat spreekt nu eenmaal aan. Er zijn mensen die heel bewust om die reden voor de e-Golf kiezen. Overigens sluiten wij geen enkel merk dat EV’s levert uit, alles kan. Behalve sportauto’s en cabrio’s, dat past niet bij onze bank.”
Heb je nog tips of adviezen voor organisaties die ook zo’n duurzaamheidsslag willen maken?
“Ja, zeker wel. Dat zie ik ook wel als mijn taak als Mobiliteitsmanager van het Jaar. Ik zou zeggen: sluit je aan bij een netwerk, je leert namelijk ongelofelijk veel van andere bedrijven. Zorg bovendien dat de directie een voorbeeldrol krijgt en maak gebruik van ambassadeurs. Heel belangrijk is ook: timmer je beleid niet waterdicht! Het is een nieuwe wereld, elke dag leer je bij en loop je tegen nieuwe kansen aan. Dan moet je flexibel zijn. Tot slot, zorg voor zichtbare laadvoorzieningen. Wees vooral niet huiverig voor wat je niet kent. Vroeg of laat gaan we allemaal aan de EV. In het Klimaatakkoord staat niet voor niets: ‘Elektrisch rijden is het nieuwe normaal’. Er is geen weg meer terug, dit gaat het worden.”
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...