Een smartbox om je mobiliteit te meten
De smartbox van MIND Mobility, onderdeel van Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility, meet continu relevante gedragingen van de auto. Die data zijn interessant voor bestuurder, werkgever en voor Nederland.
Sinds medio 2017 verzamelden 155.000 auto’s met een smartbox al meer dan 4,6 miljard kilometer aan data. En daaruit zijn interessante bevindingen te destilleren, aldus Hielke Ytsma, General manager bij MIND Mobilty. “Zo konden we meten dat sinds begin maart we in Nederland gemiddeld 55 procent minder kilometers rijden. En dat het brandstofverbruik daardoor daalde met 56 procent. Goed nieuws voor ons milieu. We zien ook in de data dat in de zakelijke markt de daling aan kilometers maar 30 procent is. Werk in de bouw, het groen en het transport loopt gewoon door.”
Misschien het meest interessante feit dat met de smartboxes boven tafel kwam, is dat de gemiddelde ritlengte de afgelopen twee maanden afnam van 17,5 kilometer naar 12,5 kilometer. Oftewel: we maakten en maken vooral kleine ritjes. Combineer dat eens met andere data: zo hangt er 25 procent minder stikstof in de lucht én verwacht twintig procent van de Nederlanders na de na deze uitdagende tijden anders te gaan reizen.
Voordelen voor alle partijen
De smartboxen bieden voordelen voor alle partijen: beter en leuker rijden voor de bestuurder, meer besparingen en inzichten voor de werkgever, en actuele en meteen toepasbare ‘data science’ over mobiliteit in Nederland.
Ten eerste is er het voordeel voor de berijder zelf. Die kan via een app lezen hoe duurzaam hij rijdt en hoe dat te verbeteren, en kan permanent actuele informatie over storingen en onderhoud inzien. De door de berijder gekozen voorkeursdealer kan adviseren en assisteren op basis van de gegevens die uit de auto komen. Hiermee is een ritje langs de werkplaats dan niet meer nodig of wordt erger juist voorkomen. De mobiliteit van de berijders staat centraal.
De smartbox van MIND is er zeker ook voor de fleetowner. Die krijgt via de verzamelde data inzicht in de bewegingen, de efficiëntie en de servicebehoefte, en kan daar op sturen. Het belangrijkste resultaat: ondernemingen kunnen tot maar liefst 14 procent brandstof besparen. En dat is dus ook 14 procent minder uitstoot.
Ten derde kan MIND, binnen de kaders van de strikte privacywetgeving (AVG), geanonimiseerde metadata opleveren over de Nederlandse mobiliteit. Ytsma: “Met 155.000 dataleveranciers kun je ook de kleinste verschillen waarnemen. Waar is het glad? Waar is de weg aan onderhoud toe? En als je weet waar het druk is, kun je automobilisten of beleidsmakers adviseren. Wellicht een alternatieve route, maar wellicht ook alternatieve vervoersmiddelen. In deze tijd ontzettend belangrijk, maar adviseren begint met inzicht. Dit is door de huidige situatie in een stroomversnelling geraakt. De huidige toestand heeft nogal wat impact op het verkeer.”
Competitie
Leuk wordt het ook nog als het rijgedrag een competitie tussen de collega’s is: wie rijdt het zuinigst, wie veroorzaakt de minste uitstoot? Ytsma: “Dat zie je in de app. Hoe hard rij je, hoe rem je, hoe geef je gas? Op een schaal van 0 tot 100 is 40 slecht en 90 heel goed. Hier bij Pon, waar MIND onderdeel van is, hebben we ook zo’n ranking. En ik doe het niet slecht, al had ik het met de nieuwe honderd kilometer regels even lastig. De smartbox telt namelijk ook mee of je je aan de snelheidsregels houdt. Zo is mijn rijstijlscore nu 79 en sta ik op de 2de plaats van de MIND-collega’s.”
Natuurlijk is een betere rijstijl gunstig voor de status van banden en remmen en de onderhoudsbehoefte. En de smartbox levert ook nog eens flink wat tijdwinst op voor de fleetowner, door automatisch fiscale- en duurzaamheidrapportages op te leveren. Ook die efficiencyslag is in normale tijden nooit weg, maar in economisch uitdagende tijden nog meer welkom.
Niet alleen in de auto
De smartbox wordt binnenkort ook geplaatst in ‘last mile’ voertuigen – zoals elektrische tuktuks en cargo bikes – en aangeboden bij elektrische fietsen. Ook die kunnen data doorgeven: bijvoorbeeld waar het voertuig zich bevindt (handig bij deelfietsen of bezorging), waar drukte is (enerzijds om drukte te mijden, anderzijds om fietspaden en routes aan te passen), en als onderdeel van een voordelige diefstalverzekering voor elektrische fietsen. Bovendien kan met een smartbox een voertuig ook op afstand ontsloten worden.
Inbouwen op locatie
MIND bouwt de smartboxen, als deze niet standaard in de auto of fiets zit, ook in op locatie, en ontsmet het voertuig voor- en achteraf. De klant hoeft zich niet te verplaatsen en loopt geen risico. MIND instrueert via een online traject en kijkt zo flexibel mogelijk mee met de mogelijkheden die de klant nu heeft. MIND biedt altijd een gratis mobiliteitsscan van wagenparken en denkt mee over maatwerkoplossingen.
Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders
maandag 19 juni
Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...
Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!
woensdag 3 mei
Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...