Constructief samenwerken in complex herhuisvestingstraject

 

Constructief samenwerken in complex herhuisvestingstraject

Zorginstituut Nederland (ZIN) ging van 8 naar 4 verdiepingen én een nieuwe manier van werken voor de ongeveer 400 medewerkers. Hoe pak je dat aan? Smart WorkPlace partner Aestate ging met ZIN de uitdaging aan. 

Er ging een gecompliceerd proces aan vooraf door wisseling van de wacht en een bouwtraject dat niet altijd op rolletjes verliep. Marloes Nobel, algemeen manager bedrijfsdiensten ZIN, vertelt in een interview over de kracht van deze samenwerking.

Een ruime lichte hal met open uitstraling en diverse overlegplekken bij de entree. Fris en modern ingericht. Locatie: Zorginstituut Nederland in Diemen. De trappen naar boven doen al even ruim aan, net als de eerste verdieping. Een open koffiepunt met leestafel en zithoeken. Grappig zijn de met handschrift aangegeven ruimtenummers. “Ja leuk hè, net als de geschreven recepten van artsen”, vertelt Marloes. De spreekkamers zijn transparant met veel glas en elke kamer in een eigen thema. “Iedereen is echt blij met de nieuwe werkomgeving. En daar ging het ons ook om” aldus Marloes.

Nieuwe manier van werken

Het herhuisvestingstraject liep al een tijd voordat Aestate zich in mei 2018 aansloot. Het ontwerp en de voorbereidingsfase waren afgerond. De keuze om in Diemen te blijven was gemaakt. Wat overbleef was een grondige renovatie van de 4 verdiepingen waar ZIN zich zou vestigen. “Voordat het zo ver was, moesten we eerst inkrimpen. Met 400 medewerkers gingen we van 8 naar 4 kleinere verdiepingen. Dit betekende een enorme afname in werkplekken. We gaven alle medewerkers een laptop en mobiel zodat ze flexibel konden werken. Dit was in eerste instantie voor iedereen even wennen, maar bleek later een goede voorbereiding op het Tijd-, Plaats- en Apparaatonafhankelijk Werken (TPAW).”

Marloes: “Voor de uitvraag van ons huisvestingsproject waren twee zaken van groot belang: samenwerken van verhuizen/verbouwen in duovorm en partners met gevoel voor de cultuur in een organisatie. De klik met Ronny Borgsteede en Karin Bosman van Aestate was er direct. Ronny richtte zich als senior projectmanager op het bouwproces en Karin op het coördineren van de verhuizingen en het begeleiden van de medewerkers naar de nieuwe manier van werken. Gewenste opleverdatum: september 2018.”

Samenwerking

Het bouwproces kende flinke tegenslagen. Ronny en ik vormden daarin een sterk team waarin we elkaar goed aanvulden. Hij in procesmanagement, ik vanuit de inhoud voor ZIN. De verbouwing was een turn-key overeenkomst: de volledige verantwoordelijk lag bij de verhuurder van het pand, opdrachtgever van de aannemer. Dit maakt je als opdrachtgever afhankelijk als het proces niet loopt zoals gewenst. Ronny vervulde een strategische sleutelrol in de contacten tussen pandeigenaar, aannemer, Raad van Bestuur ZIN en de medewerkers. Samen zorgden we dat beslissingen snel genomen werden zodat gestagneerde processen door konden gaan. Helaas bleek dat we toch de opleverdatum uit moesten stellen naar december 2018.

Constructief samenwerken in complex herhuisvestingstraject

Gebruikerscommunicatie

Ze vervolgt: “Karin startte vanaf het begin met het opzetten van communicatie naar de medewerkers. Zij pakte daarmee direct haar rol als vertegenwoordiger van de gebruikers. En dat deed ze uitstekend. Samen met de afdeling communicatie kwam er een nieuwsbrief, een speciaal mailadres voor vragen en praatte Karin de organisatie bij in het maandelijkse overlegmoment. Ze was aanspreekpunt naar de stuurgroep, de raad van bestuur en onderhield nauw contact met de OR. Karin fungeerde al snel een spilfunctie tussen alle partijen die bij de herhuisvesting betrokken waren. Haar kracht was de mensgerichte aanpak. Elke gebruikersvraag was relevant, ook al werd de mailbox overspoeld met vragen. Mensen voelden zich gehoord. Karin wist wat voor hen belangrijk was en creëerde direct draagvlak. Dit kwam tot uiting bij moeilijke beslissingen en mededelingen over uitstel van inhuizing naar de definitieve omgeving. Door het werkplekkenspel, TPAW-borrels en medewerkers zelf verantwoordelijk voor hun werkomgeving te maken, slaagde Karin erin TPAW met succes te introduceren.”

Missie geslaagd

Marloes: “Helaas was ook oplevering in december 2018 een proces met knelpunten. De aannemer stapte er 2 weken voor inhuizing uit. Daardoor moesten we behoorlijk aanpoten om op 7 januari de verdiepingen daadwerkelijk te betrekken. Bijzonder hoe we met het hele projectteam de schouders eronder hebben gezet. Iedereen, van helpdeskmedewerker tot manager werkte op zijn of haar manier mee. Van de grote lijnen tot de kleinste details. Door goede voorbereiding en begeleiding van TPAW en nazorg voor de laatste bouwtechnische punten, waren de medewerkers tevreden met hun nieuwe werkomgeving. Even wennen, dat wel, maar ook hier was Karin er letterlijk voor de gebruikers.”

Aan het eind van het interview kijkt Marloes tevreden terug op de samenwerking met Aestate: “Aestate heeft een grote bijdrage geleverd aan een extreem ingewikkeld project. Door continu scherp te zijn en het op juiste wijze behartigen van de rechten en wensen van gebruikers. Een uitdaging waarbij Karin en Ronny de onderliggende vraag hebben ontrafeld en steeds oplossingen vonden. Ik heb genoten van onze energieke, intensieve en constructieve samenwerking en ben blij met de goede afloop!”.

Constructief samenwerken in complex herhuisvestingstraject

Foto boven: Openwerkruimte.

Foto midden: Overlegruimte.

Foto onder: Koffiecorner.

Credits: Inge Kooiman Fotografie.

Delen:

Meer nieuws

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Terug naar boven