‘Ga dichtbij je werk wonen’

 

‘Ga dichtbij je werk wonen’

Wat is de impact van de verhuizing van een bedrijf op de reistijd voor uw medewerkers? Over dit onderwerp schreef Erik Tijsma van Smart WorkPlace partner Solved onderstaand blog.

Je hoort het vaak: “ik ga een baan dichtbij huis zoeken”. De praktijk is echter anders en vandaar ook de titel van deze blog. Er valt soms niet veel te kiezen of die droombaan ligt nu eenmaal wat verder weg. Maar waar liggen de grenzen en wat is de impact als uw bedrijf verhuist? In deze blog geven we u wat tips omtrent dit onderwerp.

De statistieken

Volgens het CBS is de gemiddelde woon-werk reisafstand met de auto 22,2 km (een afstand die al ruim 10 jaar op een gelijk niveau ligt), maar een groot deel van de Nederlandse medewerkers heeft een woon-werkafstand van meer dan 35 km. In onderstaand kaartje is duidelijk te zien dat wonen buiten de randstad een langere reisafstand tot gevolg heeft.

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Volgens onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx besteden Nederlandse werknemers gemiddeld 1 uur en 39 minuten per dag aan woon-werkverkeer, het langst in heel Europa. Echter is één op de vijf werknemers 90 minuten of meer onderweg voor een enkele reis van of naar het werk en overweegt 28% hiervan actief op zoek te gaan naar een andere werkgever.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat gemiddeld 28% van de Nederlandse medewerkers 1 dag per week thuiswerken en 15% meerdere dagen per week gebruik maken van het ‘thuiskantoor’.

Reistijdenanalyse

Uit de onderzoeken blijkt dat de reistijd belangrijker is dan de reisafstand. De reisafstand wordt immers vaak gecompenseerd door de werkgever, denk hierbij aan een kilometervergoeding. Een lange reistijd betekent gewoonweg minder privétijd en levert dus ook het meest onvrede op. In uw zoektocht naar een nieuwe vestigingslocatie is het dus cruciaal vooraf inzicht te krijgen in de impact die een verhuizing heeft voor uw medewerkers.

Hiervoor kunt u een reistijdenanalyse laten uitvoeren. Bij autogebruik wordt gekeken naar reistijd en -afstand, bij openbaar vervoer wordt de reistijd van deur tot deur gemeten. Bij de analyse is het van belang te weten wat het huidige vervoersmiddel is en hoeveel dagen per week de medewerker daadwerkelijk op kantoor is.

Op basis van de resultaten van de reistijden analyse kunt u – in ieder geval op het vlak van bereikbaarheid – een weloverwogen keuze maken.

Milieuvoordelen

Naast de verandering voor uw medewerkers kunt u bij een verhuizing ook de CO2 uitstoot van uw organisatie structureel reduceren door de reisafstand te verminderen en/of de bereikbaarheid met trein te verbeteren. Milieu Centraal heeft onderzoek gedaan naar CO2 uitstoot per vervoersmiddel waarbij de gemiddelde auto een uitstoot heeft van 220 gram per kilometer(1). Reizen met de trein is daarentegen volledig CO2 neutraal; NS en de andere spoorvervoerders rijden volledig op windstroom.

Twee rekenvoorbeelden:

  1. U verhuist uw bedrijf naar een locatie waarmee de gemiddelde reisafstand wordt verlaagd met 17% (van 40 naar 30 km enkele reis). Uitgaande van 120 medewerkers die per auto reizen zou een CO2 reductie behaald kunnen worden van 116 ton per jaar.
  2. Als u nu ook naar een stationslocatie verhuist waardoor het merendeel van uw medewerkers kiest voor het OV kan de CO2-reductie oplopen tot maar liefst 407 ton per jaar.

Uiteraard zijn deze getallen indicatief, maar geven wel een idee bij de impact. Ter illustratie: de CO2-uitstoot van een gemiddeld huishouden in Nederland bedraagt per jaar circa 7 ton(2).

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Satellietkantoren

Een afweging die veel organisaties maken is één centraal kantoor versus landelijke kleinere kantoren, zogenaamde satellietkantoren. Een voordeel voor dit laatste huisvestingsconcept is dat medewerkers minder reisbewegingen hoeven te maken om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Satellietkantoren kunnen ‘eigen’ kantoren zijn of bijvoorbeeld worden ondergebracht bij aanbieders van co-working ruimten zoals Regus, Spaces of WeWork. Binnenkort zullen we in een blog verder ingaan op de voor- en nadelen van deze flexibele werkplekoplossingen.

Hoe verder?

Het is dus om meerdere redenen van belang om inzicht te krijgen in de reistijden/afstanden én de wijze waarop uw medewerkers naar kantoor komen. Hieronder hebben we enkele belangrijke stappen voor u op een rij gezet.

  • Stel vast wat uw doelstellingen zijn ten aanzien van CO2 reductie en bereikbaarheid voor de medewerkers.
  • Begin met het uitvoeren van een reistijden analyse. Op basis van de postcodes van uw medewerkers en de huidige – of gewenste(!) – vervoerswijze kunt u de ideale huisvestingslocatie(s) bepalen vanuit een bereikbaarheidsperspectief.
  • Als de keuze voor de nieuwe huisvesting wezenlijk afwijkt van het huidige beleid, zorg dan dat uw medewerkers worden meegenomen in het proces en de gevolgen (positief en negatief) duidelijk zijn.

Uiteraard helpen wij u graag met dit complexe vraagstuk zodat ook uw medewerkers straks trots kunnen vertellen dat hun baan dicht(er)bij huis is!

Erik Tijsma

Bronnen:

(1) https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/fiets-ov-of-auto/

(2) https://www.pbl.nl/vraag-en-antwoord/hoeveel-is-de-co2-uitstoot-van-een-nederlands-huishouden

Delen:

Meer nieuws

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

donderdag 6 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Terug naar boven