Circulair inrichten doe je samen

6 min

 

Circulair inrichten doe je samen

Een bijzonder interactieve kennissessie bij SWP-partner Rever Interieurprojecten. Ruim dertig professionals gaven aandacht aan vraagstukken waar organisaties rondom circulair inrichten mee worstelen.

Rever is een fullservice bureau voor het ontwerpen en bouwen van werkomgevingen, actief vanuit een circulair ingericht ‘clubhuis’ op het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide.

In het intieme, kleinschalige auditorium zette dagvoorzitter Hans Topée direct de interactieve toon met een ‘warming up’ met prikkelende stellingen voor het publiek. Uitkomst: er was bij aanwezigen al veel kennis over het concept circulariteit, maar slechts een derde was werkzaam bij een organisatie die een circulaire inrichting al had gerealiseerd. En waar het overgrote deel aangaf in het persoonlijk leven zoveel mogelijk duurzame keuzes te maken, vond nagenoeg iedereen ook dat ‘ik en mijn organisatie nog veel duurzamer kunnen handelen.’ Werk aan de winkel dus, concludeerde Topée terecht.

Groen en duurzaam

Als eerste ervaringsdeskundige kreeg Merel Dorst de vloer. Dorst is Facilitair Manager bij Kind & Co Ludens en begeleidde recentelijk het samengaan van twee hoofdkantoren (een in Houten van 1500 m2, een in Utrecht van 800 m2) in een nieuw pand. Uitgangspunt daarbij was het creëren van een zo groen en duurzaam mogelijke werkomgeving die de identiteit van deze maatschappelijk betrokken kinderopvangorganisatie maximaal ondersteunt.

Dorst lichtte toe hoe dit heeft geleid tot een kantoor waarin niet alleen ontwikkeling en verbondenheid centraal staan, maar waarvan de ontmoetingsplekken en werkplekken ook nog eens grotendeels zijn gerealiseerd met secondlife meubilair. Dat laatste bleek overigens het nodige te hebben gevraagd van de overredingskracht van Dorst, want ‘secondlife’ werd al snel geassocieerd met ‘tweedehands’. Dankzij de professionele ondersteuning van Rever (die ook een werkplek-analyse uitvoerde) bleek het eindresultaat echter boven verwachting. Dorst benadrukte dat een circulaire inrichting vraagt om een intrinsieke duurzaamheidsdriver én om een overtuigend ‘verhaal’. Dorst: “In mijn geval was dat verhaal: als we ons dag in, dag uit bekommeren om de generatie van morgen, dan zullen we ook vandaag onze verantwoordelijkheid moeten nemen voor een zo duurzaam mogelijke werkomgeving.”

Integrale benadering

Ook Tamara van Vastenhoven, Senior Consultant bij Significant Synergy, benadrukte in de daaropvolgende presentatie het belang van een overtuigend ‘circulair verhaal’. De grootste fout die organisaties kunnen maken bij circulair inrichten is om het aan te vliegen als een ‘project’. Circulariteit kan echter alleen succesvol worden geïmplementeerd als dit een intrinsiek doorleefde ‘way of working’ is, stelde Van Vastenhoven. Een tweede randvoorwaarde is een integrale benadering, waarbij ‘buiten’ (i.e. businessontwikkeling en -alignment, besturing en monitoring en opdrachtgeverschap wordt verbonden met ‘binnen’ (i.e. procesinrichting, -organisatie en -formatie, talent en competentiemanagement, systemen en tools, data en informatiemanagement) om zo tot circulaire waardecreatie te komen.

Aan de hand van haar langjarige ervaring als categoriemanager werkplekomgeving bij de Rijksoverheid lichtte Van Vastenhoven toe hoe een werkbaar model c.q. (inkoop)visie van circulaire kantoorinrichting eruitziet. Ook benadrukte dat het echt ‘beetpakken’ van circulariteit de inzet vergt van alle takken van een organisatie – van duurzaamheidsadviseur tot inkoper, van contractmanager tot interieurarchitect, van FM-adviseur tot HRM-professional en van Arbo-deskundige tot OR. Circulair inrichten, kortom, doe je niet alleen.

Topée nam daarna het stokje weer over en daagde de aanwezigen uit met elkaar in een Lagerhuis-setting in discussie te gaan over een aantal heikele thema’s. Een paar opvallende inzichten uit deze ronde waren dat 100% circulariteit volgens de meeste aanwezigen niet mogelijk is; dat een wettelijke verplichting tot circulariteit nu nog niet haalbaar is (al zou het wel helpen); dat circulariteit vaak lastig te implementeren is omdat organisaties nog te weinig kijken naar de Total Cost of Ownership (TCO) en te veel de korte termijn laten prevaleren (al geldt wel dat als je het écht wil het gewoon mogelijk is); en dat zelfs de koplopers vaak geen volledig inzicht hebben in alle materialen die zijn ‘neergeslagen’ in de eigen organisatie. Dat laatste bleek vanwege de grote administratieve lasten die dit meebrengt (denk aan materiaalpaspoorten) niet eens door iedereen gewenst.  

Flexibele opstelling is cruciaal

Na een korte pauze lichtten Jaytee van Veen en Jeroen Kuilman, respectievelijk senior Interieurarchitect & Innovatie Manager en Project Consultant bij Rever in eigen huis de uitdagingen toe die in de praktijk van het circulair inrichten ontstaan. Uit hun betoog kon worden opgemaakt dat circulair inrichten als ‘tak van sport’ nog in de kinderschoenen staat en dat wie opziet tegen enige vorm van pionieren, er beter niet aan kan beginnen. Goed verwachtingsmanagement is dan ook cruciaal, want veel proceselementen laten zich niet tot nauwelijks voorspellen en een flexibele opstelling is zonder meer wenselijk om het proces tot een goed einde te brengen.

Van Veen en Kuilman lichtten op vaak geestige wijze toe hoe zowel in de definitiefase als in de technische ontwerpfase de praktijk altijd weer nét even weerbarstiger is dan de mooie ideeën en schetsen op papier. En dat in de realisatiefase gebruikelijke parameters als ‘levertijden’, ‘kostenramingen’ en ‘maatwerk’ vaak een nieuwe betekenis krijgen, simpelweg omdat materialen niet blijken te voldoen aan de eisen, er onvoorzien meer handelingen nodig zijn of voorraden gebruikt meubilair sneller dan verwacht uitgeput raken (op is op en weg is weg). Duidelijk werd dat ‘refurbishment’ eigenlijk veel complexer is dan ‘nieuw maken’, wat bij Van Veen tot de verzuchting leidde: ‘Soms denk ik wel eens: hoe meer ik ervan weet, hoe minder ik weet.”

Ronde Tafel

De middag werd besloten met een Ronde Tafel met de vier sprekers, die door Topée werden bevraagd over een aantal actuele thema’s. Gesproken werd onder meer over het toenemende belang van data in circulaire inrichtingsprojecten en strategisch FM-beleid (hoe meer je ‘weet’ en ‘vastlegt’, hoe beter je circulariteit kunt invullen), het cruciale verschil tussen het hergebruik van meubilair en het hergebruik van materialen (dat laatste is aanzienlijk complexer en vraagt veel meer specialistische kennis) en de impact van de CSRD-richtlijn (helaas nog erg theoretisch, maar toch positief omdat zij greenwashing tegengaat en een eenduidige manier van rapporteren voorschrijft). Ook de enorme uitdagingen om een (circulaire) duurzaamheidsambitie door de hele keten heen te volgen – hoe zit het met de leverancier van de leverancier van de leverancier – kwam uitgebreid aan de orde, met als conclusie dat er eigenlijk behoefte is aan een ‘regisseur’ in de markt die het complexe spel van verantwoordelijkheden, certificering en garantie kan vormgeven en bewaken.

Slotconclusie was dat circulair inrichten op grote schaal een systeemverandering vereist die niet tot stand zal komen zonder wettelijk kader. Ook organisaties die ‘DNA-technisch’ al heel ver zijn met circulair denken en doen, lopen namelijk tegen ‘de markt’ aan die niet is ingericht op deze duurzame manier van werken. Zolang ‘nieuw kopen’ gemakkelijker (en veelal ook goedkoper) blijft dan hergebruiken en fabrikanten niet gehouden zijn om producten terug te nemen (vergelijk de producentenverantwoordelijkheid voor e-waste) blijft circulair inrichten iets dat met kleine stappen verder gebracht moet worden door gemotiveerde koplopers. Dat Rever en haar klanten daartoe behoren stond na deze middag in ieder geval wel vast.

Delen:

Meer hybride werken

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

Waarom kiezen Nederlandse medewerkers voor thuiswerk?

woensdag 25 september

Wat bepaalt de verschillen tussen de locatiekeuzeclusters van Nederlandse hybride werknemers? Dat is de vraag die Center ...

Lees meer

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

Hoe Biophilic Design bijdraagt aan hybride werk

dinsdag 24 september

Laura Vaessen, Biophilic design adviseur bij HEYDAY Facility Management, vertelde tijdens de Round Table 'Hybride Werk' ...

Lees meer

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

Meer vitaliteit door innovaties op de werkvloer 

dinsdag 24 september

Het E-zine 'duurzaamheid' staat om de hoek. We lichten alvast een tipje van de sluier met deze sneakpreview van The Workplace ...

Lees meer

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

De nieuwe manier van kantoorgebruik bij Alliander

maandag 23 september

Alliander heeft een enorme opgave in de energietransitie en maakt als organisatie een groei door om al het werk te kunnen ...

Lees meer

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

Is er een optimale balans tussen thuis en kantoor?

vrijdag 20 september

Wat is de optimale balans tussen kantoor en thuis? En wat mogen we van elkaar verwachten? Deze vragen beantwoord Erik Tijsma, ...

Lees meer

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

Hybride werken: Hoe vinden we de balans?

donderdag 19 september

Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de individuele behoeften van werknemers terwijl we tegelijkertijd zorgen voor effectieve ...

Lees meer

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

Hybride werken óf talent verliezen door 'Quiet Quitting'

woensdag 18 september

Werknemers die niet de flexibiliteit hebben om zelf hun werkplek te kiezen, zijn vaker geneigd om stilletjes ontslag te ...

Lees meer

Terug naar boven