Capaciteit kantoor berekenen in anderhalvemetereconomie

 

Capaciteit kantoor berekenen in anderhalvemetereconomie

Wat betekent de anderhalvemetereconomie voor de capaciteit op uw kantoor? Smart WorkPlace partner Colliers International lanceert daarvoor de Social Distance Calculator.

Met de Social Distance Calculator kan de werkgever het aantal bruikbare werkplekken berekenen en het aantal personeelsleden dat tegelijk ‘veilig’ aanwezig kan zijn. De calculator bestaat uit drie blokken.

In het eerste blok moeten de basisgetallen van het kantoor in worden gevuld. Daarbij gaat het in alle gevallen over werkplekken volgens de arbo-richtlijnen. De werkplekratio is de mate waarin werkplekken door collega's gedeeld worden. Hier vult de werkgever in hoeveel werkplekken er zijn per 10 fte.

In het tweede blok vult de werkgever het aantal werkplekken in dat beschikbaar is in de open werkomgeving. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen blokken voor vier, zes en acht werkplekken. De werkgever vult per regel het totaal aantal werkplekken in dat per type wordt aangeboden. Voor twee blokken van acht, vult hij zestien in. Bij 'overige werkplekken in open ruimte' vult hij het aantal werkplekken in dat wel in de open ruimte is gelegen, maar geen onderdeel is van een blok van vier, zes of acht.

De werkgever vult in het derde blok het totaal aantal werkplekken in dat beschikbaar is in afgesloten kamers. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen één-, twee- en vierpersoonskamers. Hij vult het totaal aantal werkplekken per type in. Bij 'overige werkplekken in gesloten ruimte' vult hij het aantal werkplekken in dat in gesloten kamers is gelegen, maar geen onderdeel is van een één-, twee- of vierpersoonskamer.

Wanneer hij alle gegevens heeft ingevuld, drukt hij op ‘Bereken’. Hierna verschijnt het eindresultaat in beeld.

In een artikel in het AD van donderdag 16 april stelde Coenders dat er op kantoren 1,2 miljoen minder werkplekken beschikbaar zijn als we rekening houden met de anderhalve meter afstand. “In Nederland zijn zo’n 2,4 miljoen kantoorhoudende banen en daarvoor hebben we 2 miljoen werkplekken. Als we voldoende afstand houden en geen bureaus meer kunnen delen op dezelfde dag, blijven er zo’n 800.000 bruikbare kantoorplekken over.”

Hij kwam in hetzelfde artikel ook met een oplossing. Werken met roosters. In zo’n rooster staat de capaciteit voor een week vastgelegd, teams die voor een creatieve sessie samen willen werken, kunnen op bepaalde dagen naar kantoor komen. Coenders: “Individuele taken kunnen ook heel goed vanuit huis. Dat verhoogt zelfs de productiviteit. De meest gehoorde klacht over de kantoortuin is dat deze niet geschikt is voor individueel werk, dat lossen we hier zelfs mee op. Kantoren faciliteren dan de taken waarvoor menselijk contact nodig is.”  

Ook de inrichting en de faciliteiten worden anders, zegt Coenders in hetzelfde artikel: “Als je een kantoor binnenkomt, wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer, zodat mensen elkaar niet hoeven te passeren. De catering moet alles voorverpakken. Idealiter zelfs langsbrengen, zodat iedereen op zijn plek kan blijven. De schoonmaakfrequentie moet omhoog, de koffieautomaat zal steeds gedesinfecteerd worden. Misschien moet je een medewerker ‘routing’ aanstellen, die de koffieautomaat en de looprichting in de gaten houdt.” 

Een grootschalige verbouwing raadt Coenders af. “Bundel eerst de capaciteit die je hebt en maak de eerste periode gebruik van een rooster. We zullen ooit ook weer teruggaan naar normaal.” 

Normaal gesproken is de gemiddelde bezetting van een kantoorpand zo’n 48 procent, een van de laagste percentages wereldwijd, doordat er in Nederland veel parttime-werkers zijn. Coenders: “Wellicht kunnen we dat werken in teams en shifts in de toekomst doorzetten.” Wel moet er dan rekening worden gehouden met de werkdagen. “Je moet plannen. Voorheen zag je dat de dinsdag en donderdag drukke dagen waren en dat er op vrijdag geen hond op kantoor was. Dat vereist een goed planningssysteem.”

Delen:

Meer

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

Eindbeslissers massaal aanwezig tijdens WorkPlace Xperience

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Terug naar boven