De opkomst van de ‘Woke Workplace’
Werkenden in de ‘twenties’ willen volgens Smart WorkPlace partner Colliers International in dienst zijn bij organisaties die ‘woke’ zijn. Daarom stelden ze een ‘Woke’-rapport samen.
Volgens Harold Coenders en David Menkveld van Colliers International kun je alleen als je als organisatie ‘woke’ bent, ‘employer of choice’ blijven in de ‘twenties’ van de eenentwintigste eeuw. Daarbij maakt de werkplek woke zijn geloofwaardig en tastbaar.
Coenders en Menkveld leggen ook uit waar woke voor staat: een groeiend besef van sociale en maatschappelijke ongelijkheid en de bereidheid hiernaar te handelen met respect voor de verschillen in de wereld. Denk hierbij aan thema’s zoals de inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen, vrouwen aan de top, verantwoord bankieren, niet investeren in wapens, #MeToo, #BlackLivesMatter, diversiteit, #vliegschaamte en #zwartepiet.
Coenders en Menkveld wijzen er op dat recent de discussie over de ideale werkplek weer oplaaide door het KRO-NCRV programma De Monitor. Kantoortuinen zouden volgens de uitzending vermoeidheid en concentratieverlies veroorzaken en daardoor meer verzuim. Heel zelden is er daarentegen volgens hen discussie over wat de ideale werkgever is. In de toekomst kun je werkplek en werkgever niet meer los zien van elkaar. Met name de aanstormende generatie Z is kritisch bij het uitzoeken van een werkgever. Bedrijven kunnen niet langer neutraal blijven in maatschappelijke discussies.
Het zijn van Woke is volgens Coenders en Menkveld belangrijk om als bedrijf relevant te blijven voor medewerkers én consumenten, maar dan wel oprecht, geloofwaardig en passend bij de bedrijfsvoering en de werkomgeving. Dit werkt door in de hele strategie van de organisatie, zoals gelijke kansen voor mannen en vrouwen, inclusiviteit en diversiteit in sollicitatieprocedures, maximale inspanning om de CO2-voetafdruk te verminderen en het stimuleren van fysieke en mentale gezondheid.
In het rapport ‘Opkomst van de Woke workplace’ geven Coenders en Menkveld een aantal Woke-interventies:
Corporate beleid
- Gelijke kansen voor mannen en vrouwen op de werkvloer
HR-beleid
- Inclusiviteit en diversiteit in sollicitatieprocedures
- Vieren van feestdagen vanuit meerdere culturen
- Open houding ten opzichte van kraam-, vaderschapsen zorgverlof
Duurzaam beleid
- Maximale inspanning om CO2-voetafdruk te verminderen (zowel in de kernactiviteiten als in huisvesting, middelen en mobiliteit)
- Het nastreven van een gezonde werkomgeving, volgens de uitgangspunten van de WELL-certificering
Workplace beleid
- Stimuleren van fysieke en mentale gezondheid in de werkomgeving, van de voeding in het restaurant tot plekken voor rust en bezinning
- Cateringkeuze: meerdere keukens, halal, veganistisch en vegetarisch
- Genderneutrale toiletten
‘Beyond workplace’ beleid
- Shift van ondersteuning van het team naar ondersteuning van het individu
Download hier het rapport ‘Opkomst van de Woke workplace’.
Meer artikelen van Colliers International
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...
Philips en Schijvens winnaars eerste Nederlandse CSRD Awards
zondag 12 november
Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en Schijvens Corporate Fashion (categorie MKB/overig) werden tot winnaars uitgeroepen ...