In drie stappen naar een future workspace

4 min

 

In drie stappen naar een future workspace

Hoe kom je tot je Future Workspace? In onderstaande blog bespreekt Eric de Wit, Manager Expert & Data bij Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management, een stappenplan.

Als HEYDAY-consultant begeleid ik organisaties al jaren bij het ontwikkelen van een nieuwe huisvestingsvisie of het implementeren van een werkplekconcept op basis van Activiteit Gericht Werken (AGW). In feite zijn de vraagstukken waar we door de uitbraak van het coronavirus te maken hebben niet veel anders dan een AGW-traject. Het gaat, met de prominente positie van thuiswerken, alleen nog een stap verder. Om de werkomgeving van de toekomst te kunnen ontwikkelen, moet een organisatie écht keuzes maken.

Fase 1: Werkcultuur van de organisatie

De eerste stap voor het ontwikkelen van een nieuw werkplekconcept is, net als altijd, het achterhalen van de identiteit, missie, visie, doelstellingen en het onderscheidend vermogen van de organisatie. Ook bij het ontwerpen van een post-corona werkomgeving is dit niet anders. Het is alleen wel iets lastiger om de juiste informatie boven water te krijgen. Je moet als organisatie namelijk een beeld gaan vormen van de toekomst die je nog niet scherp hebt én waarvan je niet weet wanneer dit actueel gaat worden. 

In deze eerste fase ga je nadenken over hoe jij de werkcultuur van jouw organisatie wilt vormgeven. Dit gaat verder dan de werkomgeving zelf: je kunt namelijk pas de werkomgeving van de toekomst ontwerpen als je weet hoe je binnen een organisatie met elkaar wilt samenwerken en op welke wijze je het kantoor dus wilt gaan gebruiken. Wanneer het kantoor voornamelijk een plek wordt waar werknemers elkaar gaan ontmoeten, betekent dit niet alleen iets voor de inrichting van het pand, maar ook voor je dienstverlening en ICT. Je kunt deze informatie naar boven halen door een strategische sessie te organiseren met het management en belangrijke stakeholders en het hier met elkaar over te hebben.

Fase 2: Wensen en behoeften van werknemers

Nadat je in kaart hebt gebracht hoe het hoger management naar de organisatie kijkt, is het tijd om de wensen en behoeften van de werknemers te achterhalen. Het afgelopen jaar hebben veel werknemers ontdekt wat zij belangrijk vinden. We signaleren op dit moment twee duidelijke richtingen.

Bij veruit de meeste organisaties geven medewerkers aan een deel van het werk (40% tot 50%) structureel vanuit huis te blijven doen. Hiernaast zien we de laatste weken echter ook de wens sterker worden om wél weer naar kantoor te gaan. Binnen HEYDAY doen we het onderzoek op twee manieren: we voeren eerst een enquête uit om een globaal beeld te krijgen en diepen dit verder uit door interviews te houden met vertegenwoordigers uit de organisatie. Het kan zijn dat er andere zaken uit naar voren komen dan in stap één de verwachting was. In dat geval moet je terug naar de tekentafel.

Fase 3: Business case en implementatie

Als vervolgstap verifiëren we de bevindingen uit deze onderzoeken en brengen we alle informatie samen tot een business case. Bij HEYDAY kiezen we ervoor om dit op basis van zes thema’s uit te werken: bricks, bytes, behaviour, balance, communication en hospitality. We diepen uit wat het uitgangspunt voor elk thema is en wat er nodig is om dit mogelijk te maken in de huidige werkomgeving. Het is hierbij onze aanpak om onze opdrachtgevers op basis van deze informatie te prikkelen om keuzes te maken. Wij kunnen namelijk niet voor een organisatie bepalen wat zij belangrijk vinden, maar we kunnen wel de juiste tools aanreiken om tot deze keuzes te komen.

Toekomst

Zoals ik hierboven al memoreerde is de toekomstige ideale werkomgeving nog ongewis. Het is daarom des te belangrijker om in brede context binnen de organisatie op te halen hoe medewerkers willen gaan werken, passend binnen de visie van de organisatie. De werkcultuur waarin medewerkers autonoom kunnen zijn en zelf keuzes kunnen maken lijkt een sleutel tot succes om bestaande medewerkers te binden, boeien en betrekken en om nieuw talent aan te trekken.

Als werkgever doe je er verstandig aan in te zetten op flexibiliteit om pieken op te vangen en telkens de hospitality op het juiste level te houden. Het inzetten van data om deze voorspelbaarheid te vergroten kan hier zeker bij helpen. Deze data is gewoon voor handen, maar wordt vaak niet gebruikt. Een voorbeeld hiervan is het toegangscontrolesysteem. Naast het toegang verlenen aan medewerkers genereert dit systeem data die in te zetten is om trends te signaleren in aantallen bezoekers per dag. Met slimme keuzes kunnen we hier een goede prognose maken van het verwachte kantoorgebruik.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven