Van sensor tot inzicht – deel 3

3 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 3

In het derde deel van deze blogserie bespreekt Smart WorkPlace partner Spacewell bezettingscontrole en op data gebaseerde werkplekoptimalisatie.

Zoals eerder besproken in een blogpost over de verschillende typen IoT-use cases in commerciële gebouwen blijkt de bezettingscontrole en -analyse van werkplekken een van de populairste scenario’s. Dat is niet zonder reden. Veel organisaties verspillen maar liefst de helft van hun ruimte. Met andere woorden, hun besparingspotentieel is enorm. Europese bedrijven zouden 243 miljard dollar kunnen besparen door ruimteverspilling in hun kantoorgebouwen te beperken, blijkt uit een studie van World Green Building. Wereldwijd zouden bedrijven zelfs tot 1,5 biljoen dollar besparing kunnen realiseren door hun werkruimten te optimaliseren. Andere bronnen wijzen er zelfs op dat in Noord-Amerika bureaus en kantoren gemiddeld tweederde van de tijd onbenut blijven. Volgens een onderzoek van Herman Miller naar het ruimtegebruik blijven privékantoren op een werkdag gemiddeld 77 procent onbezet.

Met de pandemie zijn die cijfers zeker niet verbeterd, integendeel. Door de opkomst van telewerken is de bezettingsgraad sterk gedaald. Alles wijst dan ook erop dat de kantoorbezetting lager en minder voorspelbaar zal blijven na de pandemie. Het is dan ook niet verrassend dat veel bedrijven overwegen, of zelfs al stappen hebben gezet, om van een vaste zitplaatsverdeling naar meer dynamische werkplekconcepten over te schakelen zoals flexplekken of flexibele werkplek- en bureaureserveringsystemen. Pioniergebruikers zoals AXA zijn erin geslaagd om hun bureau-werknemersverhouding te verminderen en ruimtegebruik te optimaliseren nog voor COVID-19 (Bekijk hier de case van de slimme werkplek van AXA). Na de pandemie zullen dynamische werkconcepten ondersteund door de digitale technologie om medewerkers te helpen waarschijnlijk steeds meer ingang vinden.

Bezettingscontrole: hoeksteen van de moderne werkplek

De manier waarop in onderbenutte ruimtes wordt gesnoeid, kan het beste niet ten koste gaan van de medewerkersbeleving. Een slimme aanpak begint met het meten van het evoluerende gebruik van gebouwen om inzichten te verkrijgen zodat niet alleen de kantooroppervlakte wordt aangepast (het aantal vierkante meters), maar ook de ruimteconfiguratie wordt verbeterd. Vastgoedbeheerders moeten in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen over hun gebouwportfolio, met een gerust hart. Dat is waar het IoT om de hoek komt kijken. Sensoren slagen er veel beter in dan mensen om systematisch – en anoniem – gegevens over de bezettingsgraad vast te leggen en in kaart te brengen.

De mogelijkheden variëren van eenvoudige bewegingssensoren die aangeven wanneer een ruimte, bureau of stoel bezet is, tot meer geavanceerde sensoren aan het plafond die perfect meten hoeveel personeel in een bepaalde ruimte aanwezig is en waar ze zich bevinden. Deze gegevens worden verwerkt, veilig opgeslagen in de cloud en geanalyseerd. Belangrijker nog: ze worden visueel weergegeven op plattegronden en dashboards die een nauwkeurig beeld geven van hoe kantoorgebouwen gedurende de dag worden gebruikt.

Non-intrusieve aanwezigheidsdetectie

Het is belangrijk op te merken dat IoT-sensoren het aanwezige personeel nauwkeurig kunnen volgen zonder hun recht op privacy te schenden. Een sensor geeft slechts aan of een zitplaats al dan niet bezet is, maar niet wie er aanwezig is. Een slimme werkplekoplossing zoals het Cobundu IoT-platform van Spacewell verwerkt bezettingsgegevens om de werkomgeving te optimaliseren, niet om de activiteit van medewerkers in de gaten te houden. Het verantwoord gebruik van het IoT en de inzichten die hieruit voortvloeien zijn volgens ons van cruciaal belang om het maximum uit het potentieel van onze werkplekken te kunnen halen.

Een enorme kans voor de toekomst

De pandemie heeft ingrijpend veranderd hoe en waar we ons werk verrichten. Als gevolg van het hybride werken moeten veel bedrijven wellicht voor kantoorruimte blijven betalen die ze niet langer nodig hebben. Uit recent onderzoek van CBRE blijkt dat 80 % van de gebouwgebruikers verwacht hun kantooroppervlakte in de komende 3-5 jaar te verminderen. Met een tool zoals het Opportunity Simulator dashboard van Spacewell kunnen commercieel vastgoedbeheerders en werkplekmanagers de ruimteprestaties evalueren, verschillende optimalisatiescenario’s voor hun ruimten uitvoeren en hun potentiële besparingen berekenen.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven