Vijf aspecten die écht niet in het strategisch facilitair plan mogen ontbreken

4 min

 

Vijf aspecten die écht niet in het strategisch facilitair plan mogen ontbreken

De workplace manager is elke dag druk bezig met het verbeteren van de werkomgeving en de facilitaire dienstverlening. Toch moet hij ook nadenken over de lange termijn, aldus Smart WorkPlace partner HEYDAY.

Sarah Blonk, business development consultant bij HEYDAY Facility Management, schreef daarom onderstaande blog.

Elke dag ben je druk bezig met het verbeteren van de werkomgeving en zorgen dat de facilitaire dienstverlening op rolletjes draait. De dagen, weken, maanden vliegen voorbij, maar ben je je ervan bewust dat 2021 alweer richting het einde loopt? Hoog tijd om niet alleen maar over de dagelijkse gang van zaken na te denken, maar ook over de lange termijn. Haal dat strategisch facilitair plan weer van de plank en bepaal de koers voor 2022.

In dit blog helpen we je met het verbeteren van je plannen door inzicht te geven in aspecten die écht niet mogen ontbreken. Zodat je komend jaar nog meer waarde toevoegt en de beste (werk)omgeving voor medewerkers én gasten creëert.

1. Inventariseer de tevredenheid

Om de koers voor komend jaar (en de jaren daarna) te bepalen, moet je eerst weten hoe de organisatie er nu voorstaat. Maak een 0-meting en ondervraag stakeholders. Hoe ervaren ze de dienstverlening op dit moment? Waar hebben ze behoefte aan? En wat bepaalt precies hun tevredenheid?

Zonder dit inzicht kom je nooit tot de juiste invulling van alle belangrijke facilitaire voorzieningen zodat medewerkers het primaire proces optimaal kunnen uitvoeren. Anticipeer je plan op deze inzichten. Je bent er immers voor hen, niet voor jezelf. Hoe zorg jij dat je pijnpunten oplost? Neem de reis van medewerkers en gasten als uitgangspunt.

Als je de facilitaire voorzieningen inricht op basis van de wensen en behoeften van medewerkers en klanten, dan voeg je waarde toe en lever je een bijdrage aan de strategische doelen van de organisatie.

2. Match strategische en facilitaire doelstellingen

Heb jij als doel om het gebouw zo duurzaam mogelijk te maken? Maar is het speerpunt van het bedrijf om de gelukkigste en gezondste medewerkers te hebben? Dit hoeft elkaar niet te bijten, maar het is wel van belang dat je dezelfde prioriteiten stelt.

De strategische doelstellingen vormen altijd de basis van je plan. Je bent er immers om het primaire proces zo optimaal mogelijk de ondersteunen. Maak een doorvertaling van de strategische doelstellingen naar facility management. Verdiep je — voordat je je eigen doelen concreet maakt — hier dus in.

Zoek vanuit daar naar manieren om bij te dragen aan deze visie en missie én je eigen doelstellingen te halen. Zo draag je met behulp van facilitaire dienstverlening bij aan het behalen van de strategische doelstellingen van jouw organisatie.

3. Bepaal de context

Een strategisch facilitair plan is niet strategisch als het geen toekomstvisie bevat. Waar wil je als organisatie naartoe bewegen? Wat is voor jullie die stip aan de horizon? Wanneer je dat scherp hebt, kun je daar ook je plan op afstemmen. Kijk daarbij niet alleen naar jezelf, maar houd oog voor veranderingen in de markt — die gaan namelijk razendsnel. Breng die veranderingen en ontwikkelingen in kaart om een compleet beeld te schetsen.

Kijk waar de markt naartoe beweegt en welke trends een rol gaan spelen en bepaal hoe en of dit past in jouw plan. Meegaan in bepaalde trends is namelijk niet relevant als het niet aansluit bij de visie van de organisatie. Het maken van keuzes is hierin essentieel.

De context schetsen is noodzakelijk om je facilitaire proces daarop aan te kunnen passen en stappen vooruit te zetten. Zonder inzicht in de wensen van stakeholders, de (strategische) doelstellingen en de context kun je geen plan opstellen dat de organisatie ook daadwerkelijk vooruit brengt en bijdraagt aan de groei.

4. Wees concreet

Niemand heeft baat bij onduidelijke, vage plannen. Nadat je de huidige situatie in kaart hebt gebracht, scherp hebt waar de organisatie voor staat, waar behoefte aan is en waar je met z’n allen naar toe wil, is het tijd om het ook concreet te maken.

Bekijk per bedrijfsonderdeel welke veranderingen noodzakelijk zijn om de doelstellingen te behalen, welke KPI’s hier bij horen en plan het vervolgens uit in de tijd.

Een veelvoorkomende valkuil is hierbij dat veel managers vooral kijken naar quick wins, terwijl juist de langetermijnoplossing vaak een hoger rendement oplevert. Ja, dit vraagt in het begin om een grotere investering, maar het resultaat is uiteindelijk ook groter. Misschien niet morgen, maar wel over een aantal maanden.

Denk bijvoorbeeld aan het meten van de bezettingsgraad op kantoor voordat je met vernieuwende werkplekconcepten aan de slag gaat of innovaties implementeert.

5. Zie je plan als een continu proces

Het strategisch facilitair plan dat je op papier zet, is niet in steen gebeiteld. Het is geen statisch document dat vastligt. Formuleer niet alleen doelen voor één of meerdere jaren, maar ook per maand en kwartaal. Evalueer tussentijds om ervoor te zorgen dat het facilitair plan blijft aansluiten bij de doelstellingen, organisatie en stakeholders.

De markt verandert namelijk, zoals eerder gezegd, razendsnel. Denk daarom ook niet dat je er bent wanneer er een plan op tafel ligt. Dit is slechts een uitgangspunt, de invulling volgt gaandeweg. De strategische doelstellingen zijn daarbij je kompas.

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven