Vier trends voor de werkomgeving van de toekomst 

4 min

 

Vier trends voor de werkomgeving van de toekomst 

Kantoormedewerkers hebben thuiswerken massaal omarmd. Maar wat betekent dit voor de werkomgeving van de toekomst? Eric de Wit van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management, signaleert vier trends. 

Door de uitbraak van het coronavirus en het vele thuiswerken tijdens de lockdown, hebben kantoormedewerkers thuiswerken op grote schaal omarmt. De verwachting is dat we ook na de coronapandemie op een structurelere wijze vanuit huis zullen werken in plaats van een aantal uur of een dag per week. Dit heeft grote impact op het kantoor en hoe we het kantoor gebruiken. Het speelveld van de facilitair manager, workplace consultant of huisvestingsspecialist is hierdoor aan veranderingen onderhevig. 

Wat betekent dit voor de werkomgeving van de toekomst? Eric de Wit, manager Vastgoed & Huisvesting bij HEYDAY Facility Management, signaleert vier trends. 

Dé doorbraak van hybride werken

Het kantoor was lange tijd dé plek waar het werk plaatsvond. Nu we gedurende de coronapandemie de voordelen van thuiswerken hebben ervaren, is de kans nihil dat we in de toekomst nog allemaal fulltime op kantoor werkzaam zullen zijn. Dit betekent de definitieve doorbraak van hybride werken. In een hybride werkcultuur hangt de keuze waar het werk plaatsvindt af van de mogelijkheden van de werknemer, het werk dat hij of zij verricht en ieders persoonlijke voorkeur. 

“Het kantoor zal niet langer het centrale punt zijn, maar een onderdeel in onze manier van werken. Werken kan tegenwoordig overal: thuis, onderweg, op kantoor, in een virtuele meeting room of waar dan ook”, licht Eric toe. “Door als organisatie samen met medewerkers na te denken over welke onderdelen van het werk thuis kunnen plaatsvinden en waarvoor men naar kantoor komt, schep je duidelijke verwachtingen en kunnen werknemers optimale balans vinden in de verschillende mogelijkheden.”

Focus op samenwerken en ontmoeten

Hoewel thuiswerken veel voordelen met zich meebrengt, betekent dit niet dat werknemers niet meer op kantoor willen komen. Integendeel zelfs. Veel werknemers geven in diverse onderzoeken aan het sociale contact te missen en voelen zich minder geïnspireerd. Het delen van kennis en het voeren van (in)formele gesprekken zijn hiervoor belangrijke activiteiten. De verwachting is dat in de kantooromgeving van de toekomst de focus komt te liggen op samenwerken en ontmoeten. 

“Elkaar ontmoeten en samenwerken zijn in de toekomst de belangrijkste redenen om af te reizen naar kantoor”, volgens Eric. “Regulier werkoverleg kan gerust op afstand plaatsvinden, maar we hebben het afgelopen jaar gemerkt dat nieuwe inzichten en ideeën sneller tot stand komen wanneer je daadwerkelijk met elkaar in één ruimte zit. Bij het inrichten van dit nieuwe, toekomstbestendige kantoor is het dus zaak om hier rekening mee te houden. Dit betekent echter niet dat het kantoor volledig bureauvrij moet zijn. Houd rekening met werknemers die thuis niet over een goede werkplek beschikken en creëer ruimte om tussen bijeenkomsten aan te landen. Daarnaast is de fysieke werkomgeving ook een belangrijk terrein om van elkaar te leren.”

Het thuiswerkbeleid als secundaire arbeidsvoorwaarde

In de afgelopen jaren konden werkgevers onderscheidend zijn door de meest hippe kantooromgevingen te creëren. Maar dit is niet meer voldoende. Door aandacht te schenken aan hoe een werknemer thuis werkt en wat hij of zij daarvoor nodig heeft, kan een werkgever zich ook op dit vlak onderscheiden van de concurrentie, uiteraard in combinatie met een optimale werkomgeving op kantoor. 

“Als je het als werkgever mogelijk maakt om een groot deel van de tijd vanuit huis te werken, betekent dit ook dat je moet nadenken over hoe je dit faciliteert”, stelt Eric. “Als je als organisatie een gezond eetpatroon of beweging wilt stimuleren, zul je hier ook in de thuiswerkomgeving op in moeten spelen. Je kunt hierbij denken de mogelijkheid om via een app thuis een gezonde lunch te laten bezorgen of een agenda plug-in die op basis van persoonlijke doelen tijd in je agenda plant om te bewegen.”

Data-driven facility management

Flexibiliteit is ‘key’ voor de werkomgeving van de toekomst. Meer dan ooit zullen werknemers in wisselende samenstellingen op kantoor, vanuit huis, onderweg en virtueel werkzaam zijn. Dit betekent ook dat de facilitaire services wisselend nodig zijn. Data maakt het mogelijk om de werkomgeving en de bijbehorende services op kantoor hierop af te stemmen. 

“Door het gebruik van de beschikbare ruimte en de verschillende faciliteiten in kaart te brengen, kun je prognoses maken van het te verwachte aantal werknemers per dag”, legt Eric uit. “Het plaatsen van sensoren in combinatie met een werkplekreserveringstool maakt het mogelijk om bezettingsinformatie te vergaren. Dat helpt bijvoorbeeld om derving in de kantoorcatering te voorkomen, je weet dan namelijk precies hoeveel lunchgebruikers aanwezig zijn.”

Delen:

Meer workplace management

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

De toekomst van teams (2/3)

De toekomst van teams (2/3)

maandag 22 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven ...

Lees meer

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen ...

donderdag 18 augustus

Apple-medewerkers moeten vanaf 5 september verplicht drie dagen naar kantoor: dinsdag en donderdag zijn daarbij vaste dagen, ...

Lees meer

Terug naar boven