De 5 grootste voordelen van Facilitair Interim voor Werkgevers

1 min

 

De 5 grootste voordelen van Facilitair Interim voor Werkgevers

Een interim-oplossing kan op een snelle en efficiënte manier progressie in werking zetten. In deze blog gaat HEYDAY in op wat interim is en welke 5 voordelen van interim voor werkgevers het waardevolst zijn.

Hierbij gaan HEYDAY in op voorbeelden uit het facilitaire werkveld.

Interim facilitair (manager): wat is dat?

Een facilitaire interim-oplossing houdt in dat een facilitaire functie tijdelijk vervuld wordt. Hier kunnen verschillende redenen of doelen voor zijn, waarin we een driedeling maken.

Allereerst gaat het vaak om tijdelijke vervanging van mensen die wegvallen binnen een organisatie. Denk aan ziekte of zwangerschapsverlof. Daarnaast kan het ook gaan om professionalisering binnen de organisatie, waarbij wordt geprofiteerd van nieuwe kennis die wordt binnengehaald. De benodigde aanvulling uit de introductie is hier ook een voorbeeld van.

Naast vervanging en professionalisering, gaat een facilitair interimmer vaak op projectbasis aan de slag binnen een organisatie. Het gaat dan om het opzetten van nieuwe zaken die vragen om een interimmer omdat de rol binnen het bedrijf zelf niet kan worden opgepakt.

De 5 belangrijkste voordelen van Facilitair Interim voor werkgevers

Er zijn dus verschillende redenen te bedenken waardoor een organisatie naar een facilitaire interim-oplossing op zoek gaat. Maar naast het oplossen van deze uitdagingen, zijn er meer voordelen van interim voor werkgevers. Hieronder geven we de 5 belangrijkste voorbeelden.

    1. Een frisse blik

Organisaties en mensen houden graag vast aan de richting die ze zijn ingeslagen. Niet alleen omdat ze het altijd zo gedaan hebben, maar vaak ook omdat het altijd gewerkt heeft. Bij nieuwe uitdagingen kan dit ervoor zorgen dat we ons blind staren op bepaalde problemen, kansen en mogelijkheden die een andere aanpak kan brengen.

Een frisse blik biedt in deze gevallen uitkomst. Iemand die met nieuwe ideeën een organisatie binnenstapt en een eigen visie op zaken heeft. Spitsen we dit toe op facilitair werk, kan een facilitair interim-professional zaken signaleren die een ander niet zo snel opvallen. Een facilitaire interimmer kijkt bijvoorbeeld naar hoe de guest journey momenteel is. Hoe ervaren je gasten de organisatie? Waar lopen zij tegenaan?

De facilitair interimmer zal hierbij verder kijken dan wat je direct ziet. Daarnaast neemt een interimmer niet alleen zijn eigen ervaring mee, maar ook ervaring uit andere organisaties (zie punt 3 en 4).

    2. Flexibiliteit

Een van de grootste voordelen van interim voor werkgevers is de flexibiliteit die het hen oplevert. Deze flexibiliteit is vooral belangrijk als er wordt gezocht naar een tijdelijke optie, zonder eigen personeel kwijt te raken. Neem bijvoorbeeld het opvangen van zwangerschapsverlof of ziekte.

In deze gevallen is één en één altijd twee: met een interim-oplossing haal je iemand binnen die de opengevallen functie snel kan opvullen, zonder dat je een nieuw personeelslid vast hoeft aan te nemen. Daarnaast brengt de juiste interimmer al bepaalde ervaring met zich mee, zoals beschreven in onderstaande punten.

     3. Ervaring uit diverse organisaties en werkvelden

Aangezien onze interimmers veel verschillende organisaties van binnenuit meemaken, zien zij verschillende kanten van het werkveld die unieke kennis met zich meebrengen. Geen organisatie is hetzelfde en dat geldt uiteraard ook voor hun uitdagingen, maar die kennis komt zeker van toepassing bij nieuwe opdrachten.

Problemen die op dit moment bij de ene organisatie spelen, kunnen in de toekomst op andere plekken voorkomen. Dan is het binnenhalen van een bevlogen professional die al binnen diverse organisaties heeft meegeholpen een groot voordeel.

Zeker in het facilitaire werkveld, een vak dat zich constant aan het ontwikkelen is en waar veel geïnnoveerd wordt, levert dit grote meerwaarde. Hierbij kunnen opdrachtgevers profiteren van kennis die een facilitair interimmer al heeft opgedaan bij andere organisaties. Denk hierbij aan innovaties als het implementeren van slimme systemen of huisvestingsconcepten.

    4. Interne kennisdeling

Deze kennis gaat verder dan de ervaring van één enkele interimmer. Er wordt namelijk voor gezorgd dat onze interimmers in nauw contact staan met elkaar, zodat ze ook van elkaar kunnen leren. Dit betekent dat je als werkgever niet alleen een frisse werknemer binnenhaalt, maar een hele kennisorganisatie.

Om dit mogelijk te maken, organiseert HEYDAY maandelijks HEY-dagen. Dit zijn samenwerkingsdagen waarop de interimmers en consultants samenkomen en diverse inzichten en uitdagingen met elkaar delen. Wat speelt er bij andere opdrachtgevers? Welke ervaringen nemen ze mee?

Het belangrijkste doel hiervan is om punt drie nog verder te versterken: problemen die bij de ene opdrachtgever spelen, kunnen bij een andere opdrachtgever later voorkomen. Door de ervaringen en kennis van een hele kennisorganisatie te delen, is de kans dat deze uitdagingen snel kunnen worden gesignaleerd en opgelost nóg groter.

    5. Gericht matchingproces

Tegenover al die kennisdeling staat natuurlijk ook een ander aspect: specialistische kennis. Niet iedere interimmer heeft dezelfde interesses, specialiteiten en expertises. Dat maakt een gedegen matchingproces zo belangrijk.

Om deze reden matchen we onze interimmers altijd gericht met organisaties en hun specifieke uitdagingen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je als werkgever een bevlogen professional binnenhaalt die binnen zijn interesses wordt ingezet; het bespaart ook veel tijd die normaal gesproken in een sollicitatieproces gestoken zou worden. In onze vijver vol enthousiaste interimmers is de perfecte match dichterbij dan ooit.

Voordelen Interim als werkgever

Iedere organisatie en bijbehorende uitdagingen zijn natuurlijk uniek, wat betekent dat een interim-oplossing altijd op maat bekeken moet worden. Toch zien we in de praktijk dat bovenstaande voordelen van (facilitair) interim voor werkgevers in alle branches van toepassing zijn.

Of het nu gaat om een effectiever wervingsproces, de waarde van flexibiliteit of het profiteren van onze interne kennisdeling; er zijn veel manieren waarop HEYDAY Interim waarde toevoegt binnen organisaties.

Delen:

Meer wellbeing

Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen

Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen

donderdag 21 november

Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...

Lees meer

De cateringmarkt anno nu

De cateringmarkt anno nu

dinsdag 22 oktober

Het aanbod van eten en drinken in de werk- en leefomgeving is veranderd. Waar staat de markt in 2024? Lees alle inzichten ...

Lees meer

Maar 43% van vakantiegangers is onbereikbaar

Maar 43% van vakantiegangers is onbereikbaar

maandag 29 juli

In hoeverre ben je 'onbereikbaar' tijdens je vakantie? Uit een poll van LinkedIn blijkt dat minder dan de helft niet bereikbaar ...

Lees meer

SWP Magazine #13 verschenen: Lees hem hier

SWP Magazine #13 verschenen: Lees hem hier

dinsdag 18 juni

De 13e editie van het SWP Magazine is uit! 'Een fijne werkplek voor iedereen' is het centrale thema van de nieuwe editie. ...

Lees meer

Het belang van gelukkige zorgprofessionals  

Het belang van gelukkige zorgprofessionals  

woensdag 1 mei

Kan de architectuur van een ziekenhuis het herstel van patiënten bevorderen? Lonneke Pruijssers van LIAG architecten ...

Lees meer

“Veranker binnenluchtkwaliteit in wet- en regelgeving”

“Veranker binnenluchtkwaliteit in wet- en regelgeving”

vrijdag 29 maart

De Science-publicatie ‘Mandating indoor air quality for public buildings’ is een feit. In de bijdrage doen experts ...

Lees meer

Preventie leidt tot 10% daling psychisch verzuim

Preventie leidt tot 10% daling psychisch verzuim

dinsdag 25 juli

Er heerst grote onwetendheid onder werknemers over de welzijnsondersteuning, die door werkgevers beschikbaar wordt gesteld, ...

Lees meer

ISS doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken 

ISS doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken 

vrijdag 26 mei

ISS Facility Services is een samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit levert ...

Lees meer

Het belang van akoestiek

Het belang van akoestiek

vrijdag 12 mei

Akoestiek is een onderbelicht punt in het ontwerpen van een gezonde en duurzame werkplek. Er zijn in Nederland geen duidelijke ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

Hoe kunnen we van werkstress iets positiefs maken?

Hoe kunnen we van werkstress iets positiefs maken?

maandag 29 augustus

Bij Coöperatie VGZ staat werkstress hoog op de agenda. Milou Hartelman, HR-specialist bij Coöperatie VGZ, ...

Lees meer

Meer woon- en werkplezier door licht

Meer woon- en werkplezier door licht

donderdag 25 augustus

Beter slapen, zien en presteren. Hoe? Door licht. Uit onderzoek blijkt: licht beïnvloedt onze gezondheid. Liesbeth ...

Lees meer

Kantoorpark gemeente Amstelveen meer dan ontmoetingsplek

Kantoorpark gemeente Amstelveen meer dan ontmoetingsplek

woensdag 24 augustus

Het kantoorpark op de eerste verdieping van het verbouwde raadhuis van de gemeente Amstelveen, ontworpen door PD Group, ...

Lees meer

Waar is iedereen? Is de bezetting bij u op kantoor ook zo laag?

Waar is iedereen? Is de bezetting bij u op kantoor ook zo laag?

donderdag 11 augustus

Er wordt van alles verzonnen om medewerkers naar kantoor te lokken: pizza’s, bingo, yoga maar niks lijkt te werken. ...

Lees meer

Minimaliseren van nadelen workation

Minimaliseren van nadelen workation

woensdag 10 augustus

De voor- en nadelen van workation zijn afhankelijk van de definitie stelt Marco Rooks van Tjill. Aan het eind van zijn blog ...

Lees meer

Omzet als primaire driver: 99% van de bureaus slaat de plank mis met assessments

Omzet als primaire driver: 99% van de bureaus slaat de plank ...

maandag 1 augustus

Bij assessments moeten organisaties onderscheid maken tussen functionele geschiktheid en karakterologische geschiktheid. ...

Lees meer

Rianne Appel: “Ik vind een workation een verschrikkelijk iets”

Rianne Appel: “Ik vind een workation een verschrikkelijk ...

donderdag 21 juli

Is werken vanaf je vakantieadres wel of niet een goed idee. SWP-expert Rianne Appel is duidelijk: “Ik vind een workation ...

Lees meer

Aandacht voor de wellbeing van werknemers in gebouwen

Aandacht voor de wellbeing van werknemers in gebouwen

vrijdag 15 juli

Wat zouden organisaties concreet kunnen (of moeten) doen om het welbevinden of ‘werkgeluk’ van hun medewerkers ...

Lees meer

Welzijn in een coworking ruimte: de voordelen van een wellness programma 

Welzijn in een coworking ruimte: de voordelen van een wellness ...

woensdag 1 juni

Het implementeren van een wellness programma in een coworking ruimte biedt zowel de eindgebruiker als de exploitant voordelen. ...

Lees meer

Ben jij in control over jouw gezonde en sociale werkomgeving?

Ben jij in control over jouw gezonde en sociale werkomgeving?

vrijdag 6 mei

Controle over de werkomgeving is één van de belangrijkste determinanten voor ons welzijn op de werkvloer. ...

Lees meer

Terug naar boven