Werkgeluk door zingeving in de workplace experience

4 min

 

Werkgeluk door zingeving in de workplace experience

Zingeving ervaren in het werk is een van de pijlers van werkgeluk. Toch laten organisaties volgens Smart WorkPlace expert Heleen Mes nog veel kansen liggen. Daarom geeft ze tips om een stapje verder te gaan.

De workplace experience van werkgeluk door zingeving heeft verschillende dimensies. Allereerst het werk zelf: medewerkers kunnen werkgeluk ervaren wanneer ze zinvol werk hebben voor een zinvol doel. Maar ook de inrichting van de werkplek kan een inspiratiebron zijn van zingeving en op die manier bijdragen aan werkgeluk.

Drie elementen van zingeving door werk

Wanneer we inzoomen op de eerste dimensie zien we dat er bij de zingeving door werk drie elementen zijn te onderscheiden:

  • Je persoonlijke zingeving. Heb je werk dat past bij de zingeving van je eigen leven? Draagt je werk bij aan jouw levensgeluk? Of stijgt het niet uit boven ‘je moet ergens je geld mee verdienen’.
  • Een zinvolle bijdrage leveren door het werk dat jij doet. Zie je het grotere geheel waar je uiteindelijk aan bijdraagt? Of voel je slechts een onbetekenend radertje.
  • Werken voor een zinvol doel waar je trots op bent. Kun je zeggen dat de waarden van jouw organisatie overeenkomen met die van jou? Dat door jouw organisatie de wereld elke dag een beetje beter wordt?  

De werkplek als inspiratiebron voor zingeving

Bij de tweede dimensie van werkgeluk door zingeving, de inrichting van de werkplek, wordt nu vaak gedacht aan duurzaamheid. Natuurlijk willen medewerkers graag werken voor een organisatie die zijn kantoorgebouw duurzaam inricht. Het maakt hen trots dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid neemt voor een betere wereld. Maar is nog zoveel meer mogelijk als het gaat om zingeving.

Veel werkplek-inrichtingen zijn volstrekt uitwisselbaar. De naam van de organisatie staat dan wel op de gevel, maar eenmaal binnen herinnert niets je meer aan het unieke van de organisatie. Dat is jammer want de werkplek is zoveel meer dan een doelmatige inrichting met de juiste uitstraling. Het is ook het visitekaartje van waar de organisatie voor staat. Door hybride werken is het fysieke kantoor verworden tot vooral een inspiratiebron en ontmoetingsplek. De zingeving van het werk verdient nog meer dan voorheen een vertaling naar de fysieke werkplek. Als inspiratiebron en reminder waarom ‘we doen wat we doen’.  Want ‘walk the talk’ kun je laten zien en voelen. Het vergroot het vertrouwen van klanten en versterkt de betrokkenheid van medewerkers.

Tribes

Geïnspireerd door de geschiedenis van zijn eigen familie als schaapherders, verdiepte founder van Tribes, Eduard Schaepman zich in nomadisch gedrag: reizend werken. Hij las over de inheemse nomadische stammen, en wilde hun wijsheid en schoonheid delen met de rest van de wereld. Dat combineerde hij met een geweldige plek om te werken, en zodoende is Tribes Workplaces ontstaan: een plek waar moderne Business Nomaden (‘een nieuwe stam’) kunnen werken, ontmoeten en verbinden in een inspirerende omgeving. Waar de business hen ook brengt. Elke Tribes vestiging is geïnspireerd op één van nomadische stammen in de wereld. Hun kleuren, symbolen en foto’s zijn verwerkt in het interieur.

Keuze voor kantoorpand

De plek waar je hoofdkantoor staat en hoe het eruitziet, hoort bij de waarden en branding. Juist voor het hybride werken is dit van nog meer belang omdat binding meer aandacht behoeft. De keuze voor een pand moet door meer factoren worden bepaald dan alleen door het aantal vierkante meters, prijs en de locatie. Want hoe kan je merk bijvoorbeeld ‘fun’ zijn als je hoofdkantoor saai en grijs is? Wat als je organisatie staat voor duurzaamheid maar je er nauwelijks kunt komen met het openbaar vervoer? Wat als je kernwaarde ‘innovatie’ is, maar binnen in je pand is het een ouderwetse boel?

Intertoys

In het hoofdkantoor van Intertoys stuit je bij binnenkomst meteen op een tafel met Legosteentjes. Aan de muren hangen ingelijste foto’s van kinderen. Het pand moet een de sfeer oproepen van een loftwoning waar kinderen spelen. Op veel plekken wordt de belevingswereld van kinderen opgeroepen om je er steeds aan te herinneren voor wie je werkt. Zo heeft elke vergaderkamer een eigen thema, dat tot in detail is doorgevoerd: er is een schoolplein, een boomhut, een zwembad en een jungle. 

Ideeën

Natuurlijk is het niet eenvoudig als organisatie om hiermee aan de slag te gaan. Daarom wil ik afsluiten met enkele ideeën waarmee organisaties zingeving zichtbaar kunnen maken bij de inrichting van hun kantoor en hun werkplekken:

  • De ‘purpose’ van je organisatie inspirerend weergeven
  • De bevlogen founder van je organisatie eren met een foto of kunstwerk en diens markante uitspraken prominent in beeld brengen
  • De kleuren van je logo terug laten komen op wanden en meubels.
  • De kernwaarden visueel maken: met symbolen, kunstwerken of foto’s.
  • De klantbelofte terug laten komen in foto’s, uitspraken aan de muur of symbolen.
  • De geschiedenis van de organisatie of producten in beeld brengen.
  • Trots op je producten en blij met je klanten? Verwerk ze in je meubilair.
  • Maak een complimentenmuur met complimenten van klanten.
  • Lockerkasten, deuren en liften beplakken met zingevende verwijzingen.
  • Vergaderruimtes betekenisvolle namen geven die verwijzen naar producten, diensten, iconen of mijlpalen.

Tenslotte nog een tip: betrek vooral de medewerkers bij het brainstormen en je komt op de mooiste ideeën om de kantoorinrichting te upgraden met meer zingeving!

Fotobijschrift: In het hoofdkantoor van Intertoys stuit je bij binnenkomst meteen op een tafel met Legosteentjes. 

Delen:

Meer inrichting & design

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Terug naar boven