Dit is wat Nederlandse werknemers belangrijk vinden

 

Dit is wat Nederlandse werknemers belangrijk vinden

Waar moet het kantoor van de toekomst aan voldoen? In onderstaande blog zet Ronald Geukema van Smart WorkPlace partner Tarkett de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.

Het afgelopen jaar hebben we meer vanuit huis gewerkt dan ooit tevoren. Hierdoor is de cruciale rol en de waarde van het traditionele kantoor en wat werknemers belangrijk vinden in de schijnwerpers komen te staan. Vorig jaar was er veel kritiek op de open kantoortuin. Desondanks blijkt uit nieuw onderzoek van Tarkett dat toch 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers het beste samenwerkt met collega’s in een open en drukke omgeving. Maar wat zegt dat over onze productiviteit? 84 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers is van mening dat zij productiever zijn op kantoor dan vanuit huis. Het traditionele kantoor zoals we dat kennen zal waarschijnlijk nooit meer hetzelfde zijn. Waar moet het kantoor van de toekomst aan voldoen? Tarkett zet de belangrijkste ontwikkelingen voor u op een rij.

Meten is weten

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de Nederlandse medewerkers (24 procent) zich zorgen maakt over de milieuvriendelijkheid op het kantoor. Recycling, het gebruik van duurzame en natuurlijke materialen en een goede bereikbaarheid van het kantoor zijn dan ook belangrijke factoren. Als gevolg van de coronacrisis is ook de luchtkwaliteit voor veel medewerkers belangrijker geworden. 19 procent van de medewerkers vindt het belangrijk om de ramen op kantoor te kunnen openen of controle te hebben over de luchtstroom. In slecht geventileerde ruimtes kan het coronavirus zich via aerosolen (kleine stof- of vloeistofdeeltjes die in de lucht zweven) verspreiden. In deze tijd is het belangrijk om medewerkers inzicht te geven in de status van het binnenklimaat. Op deze manier kunt u medewerkers geruststellen en hun angst wegnemen.

Op de vraag ‘Welk type werkomgeving heeft uw voorkeur?’ gaf een derde (30 procent) van de kantoorwerkers aan dat zij graag in een huiselijke werkomgeving werken. Medewerkers vinden het prettig wanneer de kantoorruimtes een huiselijke sfeer uitademen. Voorbeelden hiervan zijn ruimtes met huiskamerachtige elementen, zoals boeken en banken. Een andere kantoortrend die we vaker zien terugkomen is het speelse kantoor. 22 procent van de medewerkers werkt graag in een kantoor dat het bedrijf weerspiegelt of een thema weergeeft. Zo zijn glijbanen, hangmatten en schommels graag geziene faciliteiten om de creativiteit onder medewerkers te stimuleren. Opmerkelijk is dat dit percentage vóór Covid-19 veel lager was, we zijn dus toe aan een creatieve boost.

Home is where the office is

 Vóór Covid-19 hadden veel medewerkers al moeite met de balans vinden tussen werk en privé. Doordat veel kantoren zich naar de keukentafel hebben verplaatst, wordt deze uitdaging alleen maar groter. Zoals verwacht ziet de grote meerderheid (79 procent) van de kantoorwerkers de voordelen van het thuiswerken in. Het grootste voordeel is volgens 42 procent de mogelijkheid om werkuren flexibel in te delen, zodat iedereen kan presteren wanneer hij op zijn best is. Toch blijkt dat we door het thuiswerken ook structureel overuren maken. We vinden het moeilijk om onze e-mails niet meer te controleren na werktijd, nu deze steeds binnen handbereik zijn. Zo geeft 42 procent aan te blijven kijken wat er aan de hand is, ook wanneer ze niet aan het werk zijn. 

Het is duidelijk geworden dat het kantoor een samenwerkingsruimte is en zal blijven. Eén waar medewerkers weten dat ze kunnen werken zonder afleiding door geluidsoverlast, maar ook de keuze hebben om de drukte op te zoeken. Stelt u zich eens voor dat u door het herontwerpen van de traditionele kantooromgeving het geluk van de werknemers met percentages kunt opvoeren. Dat zou betekenen dat met bijvoorbeeld 2 procent, in een bedrijf waar 100 werknemers werken, 2 mensen zich op dagelijkse basis gelukkiger voelen. En gelukkige medewerkers willen we allemaal, zij zijn de drijvende kracht achter iedere succesvolle organisatie.

Delen:

Meer inrichting & design

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

dinsdag 5 maart

Vernieuwende werkplekomgevingen kregen alle aandacht tijdens de eerste SWP op Locatie bij FMXXL en Mr Green Boutique Offices ...

Lees meer

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

vrijdag 23 februari

De kersverse fusiegemeente West Betuwe zet voor haar nieuwe onderkomen in op transformatie en biobased materiaal. Het ontwerp ...

Lees meer

Blog: Gezond en Gelukkig naar kantoor

Blog: Gezond en Gelukkig naar kantoor

woensdag 21 februari

Gezonde en gelukkige werknemers. Dat is het doel van iedere organisatie en een van de belangrijkste uitgangspunten in het ...

Lees meer

Terug naar boven