Aanpassingsvermogen cruciaal

 

Aanpassingsvermogen cruciaal

Op 24 februari werd in De Monitor de kantoortuin aangewezen als een grote boosdoener bij ziekteverzuim. Experts van Smart WorkPlace geven hierop een reactie. In de vijfde aflevering Ronald Geukema van Tarkett.

Het is al verschillende jaren punt van discussie: de kantoortuin. Het concept is ontstaan met de intentie om de werksfeer minder formeel te maken, samenwerking te stimuleren en de arbeidsverhoudingen te veranderen. Afgelopen tijd was er wederom veel negatief nieuws over kantoortuinen. Een open kantoor zou zorgen voor klachten zoals hoofdpijn, spanningsklachten en zelfs burn-outverschijnselen. Deze conclusie werd door de makers van het tv-programma De Monitor getrokken na een rondvraag onder 90 bedrijfsartsen. Als het gaat om het bereiken van optimale productiviteit, is het 'hoe' al lang het onderwerp van fel debat. En hierbij speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Maar hoe tevreden zijn Nederlandse medewerkers eigenlijk over hun werkplek? En welke zorgen noemen zij zelf? Lees het in dit artikel.

Hoe tevreden zijn Nederlandse medewerkers?

Uit ons recente onafhankelijke onderzoek naar het werkleven blijkt dat Nederlandse kantoorwerkers gemiddeld genomen behoorlijk tevreden zijn met hun huidige werkruimte. Wel gelooft de meerderheid (67%) toch dat hij/zij het productiefst is op kantoor, wat erop wijst dat een speciale werkplek nog altijd wenselijk en noodzakelijk is. Een plek om naartoe te gaan, maar dan wel met aandacht voor ieders individuele wensen.

Wat zijn de grootste zorgen van werknemers?

Medewerkers in Nederland behoren tot de gelukkigste in Europa, maar dankzij ons onderzoek weten we dat er nog veel te doen valt. De factoren gezondheid en welzijn zijn bijzonder belangrijk voor Nederlandse werknemers, evenals in de rest van Europa. Bij het meten van de gezondheid op kantoor zijn er diverse componenten om rekening mee te houden, naast de fysieke en lichamelijke gezondheid van medewerkers. Uit ons onderzoek bleek dat punten van zorg op kantoren geluidsoverlast (28%), slechte kwaliteit van de binnenlucht (24%) en inspiratieloze inrichting (16%) zijn. Factoren als te weinig daglicht, slechte akoestiek en de eeuwige ‘temperatuurdiscussie’ kunnen voor een hoger ziekteverzuim zorgen.

Een aantal goede artikelen die ik kan aanbevelen die dieper ingaan op deze zorgen:

In hoeverre worden kantoortuinen in de praktijk gewaardeerd?

Een aantal van de hierboven genoemde zorgen lijken vooral te spelen in kantoortuinen. In theorie moedigen open kantoren samenwerking aan. In plaats van teams die in silo’s werken, zijn kantoortuinen ontworpen om spontane gesprekken en discussies te ondersteunen. In een recent onderzoek van Ethan S. Bernstein en Stephen Turban van Harvard University is de relatie tussen werken in ruimtes met open lay-outs, samenwerking en productiviteit echter opnieuw in twijfel getrokken.

Ethan S. Bernstein en Stephen Turban stellen in hun onderzoek dat open ruimtes niet noodzakelijkerwijs samenwerking stimuleren. Ten eerste bevorderen overgangen naar kantoortuinen niet ‘open interactie’. Consistent met het fundamentele menselijke verlangen naar privacy, kan het de ‘open communicatie’ juist verminderen, omdat werknemers andere manieren vinden om hun privacy te behouden. Dit suggereert dat werknemers meer geneigd zijn om alternatieve communicatiemethoden te vinden, zoals elkaar e-mailen in plaats van te spreken, en zichzelf op andere manieren af ​​te sluiten, zoals het dragen van een koptelefoon.

Per situatie bekijken wat de meeste optimale ruimte is op kantoor

Uit ons onafhankelijke onderzoek blijkt ook dat niet iedere werknemer de voorkeur geeft aan een open ruimte. Maar liefst 40% van de medewerkers heeft het liefst een eigen kamer. Echter is ook gebleken dat een deel van de werknemers wel de voorkeur geeft aan een open ruimte, namelijk 30%. Ongeacht waar mensen in dit debat staan, lijkt keuze de sleutel te zijn.

Hoewel sommige mensen liever samen werken, en anderen onafhankelijk, is de werkdag uiteindelijk gevuld met een veelheid aan taken die verschillende niveaus van concentratie vereisen – iets dat gedragswetenschapper Anja Jamrozik gelooft dat het werkruimteontwerp moet informeren. In een recent artikel van Fast Company stelt ze: “The two most common types of tasks are focused work and collaborative work, and they need spaces that prioritise and optimise the setting for each.”

Multifunctionele kantoren creëren

Er is al een schat aan designers die een weg banen in het creëren van multifunctionele kantoren, die zich richten op alle werkstijlen en taken. Dit wordt bereikt door het selecteren van veelzijdige meubels – van geluiddichte cabines en privacy stoelen voor zelfstandig werk, tot speciaal ingerichte ruimtes voor groepstaken.

Terwijl het debat tussen open kantoren en productiviteit aanhoudt, is de belangrijkste conclusie die we uit ons onderzoek kunnen trekken dat aanpassingsvermogen cruciaal is. Als organisaties kiezen voor een ‘open plan’, moeten ze ook overwegen om stillere ruimtes aan te bieden of de optie om thuis te werken. Door te investeren in uw personeel, kunnen financiële prestaties stijgen. Immers heeft de tevredenheid van werknemers invloed op de productiviteit en de kwaliteitsoutput en kan het zorgen voor een lager personeelsverloop.

Lees ook: 

Delen:

Meer inrichting & design

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

dinsdag 5 maart

Vernieuwende werkplekomgevingen kregen alle aandacht tijdens de eerste SWP op Locatie bij FMXXL en Mr Green Boutique Offices ...

Lees meer

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

vrijdag 23 februari

De kersverse fusiegemeente West Betuwe zet voor haar nieuwe onderkomen in op transformatie en biobased materiaal. Het ontwerp ...

Lees meer

Blog: Gezond en Gelukkig naar kantoor

Blog: Gezond en Gelukkig naar kantoor

woensdag 21 februari

Gezonde en gelukkige werknemers. Dat is het doel van iedere organisatie en een van de belangrijkste uitgangspunten in het ...

Lees meer

Terug naar boven