Baggerprofielen

 

Baggerprofielen

Het valt Jasper Steffens van Smart WorkPlace partner ThunderMinds op hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is als je de wetten van CX mee laat wegen. In onderstaande blog legt hij uit waarom.

Deze week was ik te gast bij Kirkman Company in Baarn. Een héérlijk transformatie-bedrijf, waar ik op uitnodiging geregeld met C-level managers sessies mag bijwonen over onderscheidende onderwerpen die de wereld een beetje beter maken. 

Een van de onderwerpen was de lancering van De CX Travel Guide, geschreven door Nienke Bloem, Evelien van Damme en Karolien van der Ouderaa. Een prachtig compact en actueel handboek over CX (Customer Experience). Als je de inhoud van het boek op je in laat werken, trek je natuurlijk direct paralellen naar je eigen business; Executive Search en innovatie in een snel veranderende wereld. Het ultiem vinden, binden en boeien van talent.

CX heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Steeds meer organisaties zijn bezig hun klantbeleving te formuleren en organiseren. Bij het werven van toptalent gaat het vooral ook over die reis. Van optimaal verleiden in een wereld vol van verlokking tot het onboarden.

Immers: ‘Great customer experiences don’t happen by accident’.

In een krappe arbeidsmarkt niet anders. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel topmanagers mag coachen naar een nieuwe rol op basis van hun werkelijke drijfveren. Veel mooie en warme persoonlijkheden. Op zoek naar echtheid en waarheidsvinding. In het proces van jobhunting kijken we dan vaak samen naar vacante posities en profielen van andere Executive Search bureaus.

En dan valt ons op als je de wetten van CX mee laat wegen, hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is. Dat zou immers een ware onderdompeling in een organisatie moeten zijn. Met gevoel. Waar je een open deep-dive kunt doen in cultuur en je jezelf een beeld kunt vormen van je (potentieel) toekomstige collega’s. Met een ‘smoelenboek’ en foto’s van het pand en interieur. Gewoon om je echt met de cultuur van je toekomstig ‘clubhuis’ te kunnen identificeren. Het zou eigenlijk een ‘verkoopbrochure’ kunnen zijn.

Niets van dat alles. Een droge opsomming van feiten, op basis waarvan je dan zou moeten kunnen besluiten of een organisatie echt bij jou past. En erger; waarbij een reeks aan sollicitanten in sommige gevallen het beeld moet vormen wat een organisatie nou werkelijk voor persoonlijkheid en competenties aan boord wenst te halen.

Headhunters zijn gemiddeld genomen géén story-tellers en merkbouwers. Dat staat inmiddels wel vast, als ik de profielen zie van topbureaus. Koud. Zonder emotie. Te weinig duiding van werkelijk gevraagde competenties. Vertellen het open en eerlijke verhaal onvoldoende. En wil je dat op voorhand ‘ophalen’ alvorens op een rol te reageren, geeft men als tijdelijk verlengstuk van de PR-afdeling van een onderneming niet thuis… Een slechte zaak.

En dat terwijl elke organisatie behoefte heeft aan echtheid, vertrouwen en warmte om het beste uit mensen te kunnen halen. Maximaal rendement uit de personal Why van leiders en medewerkers. En hoe kan een slecht profiel dan de basis zijn voor een optimale match? Ik denk dat dat één van de oorzaken is waarom het vak gemiddeld zo’n slechte pers heeft. De wet van de toegepaste luiheid.

‘I have learned that people will forget what you said, they forget what you did, but they never forget how you made them feel’.

Hoe mooi is het dat ik vooral van levenspartners van kandidaten die ik benader eigenlijk altijd wel terugkrijg: “WoW, zo’n profiel heb ik echt nog nooit gezien. Wat gaaf. En wat past dit goed bij jou”.

Dan weet je dat je qua CX en duiding op het juiste spoor zit om bedrijven echt verder te brengen. En voor het maken van zo’n profiel is veel waarheidsvinding nodig. Oprechte interesse en een enorme investering in tijd die uiteindelijk voor de organisatie een geweldige ROI kan opleveren. Pas dan ben je bevlogen met je vak bezig. Zonder geld als primaire driver.

Een goed profiel volgens de wetten van CX:

1.      Verkenning: Goede voorbereiding is het halve werk! Dompel je onder in de kleinste details van het echte merk van een organisatie. Geef duiding. Zodat het helder is wat werkelijk gevraagde competenties zijn.

2.      Bestemming: Beschrijf het gevoel wat jij sollicitanten zou willen meegeven.

3.      Pad: Bepaal een heldere roadmap van het proces en wat er nodig is.

4.      De reis: Hoe hou je koers op het uitgestippelde pad?

Wil je méér weten over CX, hoe jij de koppeling naar CX kunt maken en details die ertoe doen voor jouw bedrijf? Het ISBN-nummer van De CX Travel Guide, een avontuurlijk handboek om aan de slag te gaan met Customer Experience, is: 978-94-6301-262-1.

Delen:

Meer inrichting & design

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

SWP op Locatie: “Kijk op een andere manier naar je kantoor”

dinsdag 5 maart

Vernieuwende werkplekomgevingen kregen alle aandacht tijdens de eerste SWP op Locatie bij FMXXL en Mr Green Boutique Offices ...

Lees meer

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

Nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe

vrijdag 23 februari

De kersverse fusiegemeente West Betuwe zet voor haar nieuwe onderkomen in op transformatie en biobased materiaal. Het ontwerp ...

Lees meer

Terug naar boven