Blog Petra Biemans: 'Werkplekken met WOW-factor'

5 min

 

Blog Petra Biemans: 'Werkplekken met WOW-factor'

Al enkele jaren doen we vanuit mijn lectoraat onderzoek naar de verandering van werk. Daar horen werkplekken bij en dat zijn, zo blijkt, zijn geen saaie kantoortafels meer met een vaste computer en een stapel bakjes erop.

Surfend op internet heb ik zelfs al schommels, glijbanen, biljarttafels, cafés en boomhutten voorbij zien komen. Je kunt tegenwoordig vergaderen in huiskamers, oerwouden, spaceshuttles en keukens. Veel hout, planten en ‘mindfull’ concepten komen voorbij. Bedrijven als Google, YouTube, Booking.com, Facebook en AirbnB scoren hoog als het gaat om creatieve werkplekken, waar je meer kan doen dan werken en waar van alles te beleven is. Kortom: fantastische plaatsen om te vertoeven met absoluut een hoge ‘WOW-factor’. Wie wil dat nu niet, zou je denken?

Waarom een WOW-werkplek?

Als onderzoeker vraag je je dan af waarom een bedrijf investeert in die fantastisch uitziende werkplek: is het iets waar werknemers behoefte aan hebben, leveren mensen betere prestaties in een dergelijke omgeving en worden ze innovatiever? 

De bedenkers en makers van die prachtige concepten weten het zeker: het kantoor is niet meer alleen een plek waar werknemers hun werk doen, maar moet ook inspireren en je moet als werknemer, klant of bezoeker de omgeving kunnen ‘beleven’. Het moet een werkplek zijn die stimuleert om tot innoveren en tot betere prestaties te komen. Daarnaast moet is ook de uitstraling belangrijk, want dat kan bijdragen aan het imago van het bedrijf.  

Werkt een WOW-werkplek eigenlijk?

Maar klopt dit ook? Natuurlijk ziet het er allemaal geweldig uit, maar leidt het ook tot betere prestaties? Zeker weten doe ik het niet en dus ben ik maar eens op onderzoek gegaan. Wat blijkt? Veel bewijs is er niet en de onderzoeken die er liggen dateren al weer van een jaartje of wat geleden: onderzoeken uit 2005 (De Croon e.a.) en 2008 (Batenburg e.a.) leveren geen hard bewijs. Noch voor positieve en noch voor negatieve effecten. Kantoorconcepten hebben geen duidelijke invloed op zaken als welbevinden, autonomie en persoonlijke relaties. En evenmin op productiviteit en communicatie. 

En er is meer. Acht jaar geleden verscheen een onderzoek waar ik ook wat aan heb in deze kwestie. Destijds was HNW oftewel ‘Het Nieuwe Werken’ een hot-topic in organisatieland. Voor wie dat niet (meer) weet: HNW staat voor kantoortuinen, deels thuis werken en flexibele werkplekken. Alles ondersteund natuurlijk door technologie. WOW en HNW gaan dus goed samen. Sterker: WOW werkplekken kúnnen alleen maar in een omgeving waar HNW plaats vindt. Wat zegt het onderzoek uit die tijd? In het artikel Het nieuwe werken ontrafeld wordt dit beschreven. Organisaties waren destijds zeer geïnteresseerd en hebben hoge verwachtingen van HNW: uit efficiency overwegingen, omdat het scheelt in de kosten van gebouwen en op reiskosten. Maar het levert volgens hen ook voor de medewerkers het nodige op:  praktische zaken als de mogelijkheid tot het mijden van files en het verminderen van reistijd, flexibelere werktijden en een betere werk-privé balans. Maar ook meer innovatie, meer samenwerking, verhogen van de klanttevredenheid en meer betrokkenheid en tevredenheid van werknemers zou het resultaat moeten zijn. De praktijk blijkt echter weerbarstig: niet iedereen lukt het om in een kantoortuin of thuis veel werk te verzetten. Ze missen de rust en de structuur van vaste tijden en een eigen plek. Ook managers moeten er erg aan wennen: Mensen die ergens in een gebouw aan de slag zijn of misschien wel thuis, dat vergt een andere aansturing. 

En wat levert het dan concreet op? Als opbrengsten noemen de bedrijven vooral de praktische zaken: minder kosten en minder reiskilometers. Ook een imagoverbetering en profilering worden genoemd. Maar meer innovatie en betere samenwerking? Daar zijn geen aanwijzingen voor. Jammer dus. Maar waarom dan toch WOW-werkplek?

Ik kan me er wel wat bij voorstellen: nu de arbeidsmarkt weer krap is en nog krapper wordt, moet je als werkgever erg je best doen, om geschikte mensen aan te trekken, zeker als het gaat om jonge hoog opgeleide mensen gaat. Een ‘gewone’ werkplek voldoet dan natuurlijk niet en uitstraling speelt een belangrijk rol.  

Eigen onderzoek naar WOW

Kantoor van Lego in Denemarken. Foto: Rosan Bosch

Omdat ik geen praktijkonderzoek kon vinden heb ik een en ander geheel aselect, zelf maar eens getoetst in de praktijk. 

Eerst bij mijn dochter van bijna 15 (VWO-4 Technasium). Die heeft er een nuchtere kijk op: Het hoeft van haar geen grijs hokje te zijn, maar ook geen speelparadijs, “want het moet praktisch zijn en je moet er ook rustig kunnen werken. Je moet niet teveel afleiding hebben.” Die glijbanen en schommels vindt ze maar kinderachtig overigens. 

Vervolgens mijn zoon van 17 bevraagd, die net is begonnen aan een creatieve opleiding (Mbo-4 Webdesign). Voor hem hoeft het evenmin. Zo saai als vroeger moet het beslist niet en het mag best fleurig zijn, maar niet al te gek. Ook hier: je moet er vooral goed kunnen werken. Rustig én samen met anderen. “Je weet toch wel dat de jongeren van nu er conservatiever tegen aan kijken dan die millenials!?”voegt hij er nog even aan toe. 

Ze vinden het gezocht en gewoon een truc van de bedrijven om zichzelf beter neer te zetten. Naar je werk ga je om te werken en niet om te biljarten of te schommelen. Dat is de boodschap die beiden afgeven. En ‘belevenissen’? Die verzamel je overal en dat hoeft niet persé op de werkplek te zijn. Gelukkig dus maar dat de meeste bedrijven het niet té gek maken en zijn de Googles en Facebooks van deze wereld uitzondering en geen regel. Een beetje WOW is genoeg. Als oudere werknemer kan ik gerust zijn.   

Delen:
Petra  Biemans

Petra Biemans

Lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap, Hogeschool Inholland

Meer inrichting & design

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

vrijdag 4 oktober

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen ...

Lees meer

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

Hoe kantoorinterieur het thuisgevoel beïnvloedt

woensdag 2 oktober

In een krappe arbeidsmarkt, met een werkende populatie die steeds ouder wordt, en met meer en meer prikkels in de werkomgeving, ...

Lees meer

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

Circulaire Plaza’s voor PwC Amsterdam

donderdag 8 augustus

Ontwerpbureau Powerplant creëerde voor PwC Amsterdam een circulaire coworking- en hospitality omgeving. Bij de interieurbouw ...

Lees meer

Alvero levert topprestatie in Parijs

Alvero levert topprestatie in Parijs

dinsdag 30 juli

Waar topsporters bezig zijn met wereldprestaties is ook deze SWP-Partner bezig met een prachtige prestatie in Parijs. Tijdens ...

Lees meer

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

Nieuw kantoor helpt groeiplannen in regio versnellen

donderdag 30 mei

Op 10 minuten loopafstand van Eindhoven Centraal Station, betrok adviesbureau Turner & Townsend een nieuw kantoor. “Dit ...

Lees meer

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

Webinar: zo zorgt data voor een toekomstbestendige werkomgeving

donderdag 4 april

Een interactief webinar van Smart WorkPlace, in samenwerking met Alvero, belichtte kansen om met data voor een toekomstbestendige ...

Lees meer

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier heropent deuren na grote verbouwing

woensdag 27 maart

HNK Rotterdam Scheepvaartkwartier is vorige week feestelijk heropend. Op de plek waar HNK twaalf jaar geleden haar eerste ...

Lees meer

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

Zo maak jij de circulaire transitie in je werkomgeving

donderdag 7 maart

De circulaire transitie organiseren én realiseren in je werkomgeving is niet eenvoudig, maar data en inzicht zorgen ...

Lees meer

Terug naar boven