Werkplekoplossingen tijdens en na COVID-19
Hoe ziet de werkplek er tijdens en na COVID-19 uit? Smart WorkPlace partner Spacewell zet de oplossingen voor managers, werknemers en dienstverleners op een rij.
Impact coronavirus
COVID-19 heeft voor opschudding gezorgd op de werkplek. En dit heeft zowel op korte als op lange termijn gevolgen voor het management, de dienstverleners en de werknemers. Terug op kantoor moeten er overgangsmaatregelen worden gevolgd, zoals social distancing op de werkvloer. Ook technologie kan helpen om het veilig te houden. Daarom werkt Spacewell samen met grote vastgoedspelers om snel oplossingen in te voeren. Na de overgangsfase zal het coronavirus een blijvende impact hebben op hoe we werken en wat we verwachten van onze werkplek.
De aanpak van Spacewell
Op kantoor moeten mensen veilig kunnen werken en duidelijk zien dat hun bedrijf begaan is met hun welzijn. Aan de hand van software en IoT-gebaseerde oplossingen wil Spacewell dit mogelijk maken voor managers, werknemers en dienstverleners.
Voor managers
Spacewell stoomt samen met managers kantoren klaar voor de nieuwe wereld waarin 1,5 meter afstand de norm wordt. Spacewell voorziet managers van de nodige informatie en middelen voor een snelle en efficiënte omschakeling naar een moderne post-COVID-19-werkomgeving.
Het managementperspectief
Nu komt het er vooral op neer het voor iedereen veilig te houden. En hier spelen facility managers een belangrijke rol, vooral wanneer mensen naar het kantoor beginnen terug te keren. Bedrijven ondernemen stappen om deze overgangsfase door te komen. Met het oog op de veiligheid en het comfort van personeel, klanten en bezoekers zorgen ze dat de regels nageleefd worden. De pandemie had het onbedoelde effect dat er massaal wordt geëxperimenteerd met telewerk. Ze laat ons zien hoe we kunnen werken op een meer digitale en flexibele manier. En dit geeft ons een idee over de werkplek van de toekomst.
Controle op social distancing
De bezetting op de werkplek realtime meten vormt een krachtig instrument van het Internet of Things. Op basis van deze gegevens kan het management toezicht houden op de maatregelen rond social distancing.
Binnenluchtkwaliteit controleren
Om het aantal afwezigheden te verminderen, de productiviteit te verhogen of werknemers gerust te stellen zodra ze terug op kantoor werken, zal de vraag naar controle en verbetering van de binnenluchtkwaliteit, het comfort en de gezondheid op de werkvloer alleen maar toenemen.
Voor werknemers
Mensen moeten veilig terug kunnen naar kantoor. De digitale oplossingen van Spacewell bieden realtimebijstand en verhogen hun veiligheid, comfort en welzijn.
Ervaring van werknemers
Begeleiding op de werkvloer is nu belangrijker dan ooit. Via digitale plattegronden met realtime-gebruiksinformatie weten mensen welke ruimtes druk en welke rustig zijn. En dit in één oogopslag, ook als het kantoor meerdere verdiepingen telt. Op die manier hoeven ze niet op zoek te gaan naar een geschikte plaats. Deze informatie vinden ze op een aantal gebruiksvriendelijke touchpoints.
Realtimedrukte-indicator
Via de realtimedrukte-indicator van Spacewell kunnen werknemers en bezoekers drukke ruimtes vermijden en het risico op besmetting beperken. Deze informatie verschijnt op de kiosk op verschillende verdiepingen tegelijk, zonder dat het scherm aangeraakt hoeft te worden.
Uw Personal Assistant
De Personal Assistant-app van Spacewell stuurt realtime-informatie naar een toestel dat enkel door de werknemer zelf wordt aangeraakt. Op die manier lopen werknemers geen gevaar op de werkvloer en zijn ze productiever.
Beheer van vergaderingen op afstand
Combineer gebruiksgegevens met een efficiënt reservatiesysteem om na te gaan welke ruimtes, bureaus en stoelen nog vrij zijn. Beheer de receptie veilig op afstand.
Voor dienstverleners
Dienstverleners moeten hun werkwijze bijsturen en zich dynamisch aanpassen aan een wisselende gebouwbezetting. We sturen contextuele realtime-informatie naar de mobiele toestellen van hun teams.
Uitdagingen voor dienstverleners
Technici en schoonmaakpersoneel moeten snel kunnen inspelen op wat er gebeurt in kantoren, in ziekenhuizen of op andere werkplekken. Zo blijft het voor iedereen veilig en aangenaam. Dienstverleners zullen ook hun servicecontracten moeten afstemmen op de behoeften en verwachtingen van de moderne, dynamische werkplek. Dit impliceert een omschakeling van vaste schema’s naar resultaatgebaseerde ‘service level agreements’ en activiteitgebaseerde dienstverlening.
Slim en veilig reinigen
Gebruik de slimme mobiele Work Assistant-app (zie foto onder) om schoonmaakprotocollen te koppelen aan realtimegegevens voor het schoonmaakpersoneel. Spacewell helpt ziekenhuizen en andere organisaties met de veiligheid van hun personeel door contextuele gegevens te sturen naar de mobiele apparaten van het schoonmaakpersoneel.
Servicecontracten herzien
Dankzij de oplossingen van Spacewell optimaliseert u de schoonmaakschema’s en zet u de HVAC-systemen slimmer in op basis van meetwaarden van sensoren, gebouwbeheersystemen en binnenkomende serviceaanvragen.
Meer artikelen van Spacewell
CSRD: KANS OF BEDREIGING?
woensdag 22 november
Bij Breedweer Facilitaire Diensten, een bedrijf dat schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, was Smart WorkPlace ...
Succesvoorbeelden gezonde en circulaire werkomgevingen
dinsdag 21 november
Een circulaire en gezonde werkomgeving is allerminst een utopie. Dat bleek tijdens SWP op Locatie bij Tarkett in Waalwijk, ...