Vijf tips voor het verduurzamen van je organisatie

Vijf tips voor het verduurzamen van je organisatie

Ook nu er een gezondheidscrisis heerst, moeten organisaties blijven verduurzamen. Fay van Zeijl van Smart WorkPlace partner Twynstra Gudde geeft daarvoor vijf tips.

Verduurzaming binnen een organisatie valt of staat met de houding van mensen op de werkvloer. Heb jij een groen hart en wil je je collega’s meenemen om de organisatie te veranderen? Ik geef je vijf tips hoe je, ongeacht je functie, van je organisatie een duurzame organisatie maakt.

1. Maak het concreet en stel een doel

Duurzaamheid is een containerbegrip, en zegt om die reden weinig. Wil je mensen meenemen in wat je wilt bereiken? Maak het concreet. Wanneer je geneigd bent het woord ‘duurzaamheid’ te gebruiken, stel jezelf de vraag waar het je écht om gaat. Is dat bijvoorbeeld het tegen gaan van het klimaatprobleem? Focus dan op het reduceren en hernieuwbaar opwekken van energie, en verdiep je in het gebruik van herbruikbare en biologisch afbreekbare materialen. Maar misschien gaat het je juist om het steunen van lokale ondernemers of het helpen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Vind je het lastig om te concretiseren waar het je om gaat? Laat je helpen. Ik heb hiervoor het boek Verborgen Impact van Babette Porcelijn gelezen.

2. Stap op je leidinggevende af

Laat je leidinggevende weten dat je dit belangrijk vindt én vraag om 0,5 fte om een plan uit te werken. Wees sensitief voor belangen van hem of haar, en zorg dat je die meeneemt in je plan. Dat kan van alles zijn, zoals het aansluiten bij de strategie van de afdeling, het maken van een sluitende businesscase of aandacht voor marketing. Creëer ook support naast je, er is altijd een collega te vinden die dit ook belangrijk vindt. Samen sta je sterker.

3. Het is persoonlijk (oh nee wacht: dat is het niet)

‘We wachten de Coronacrisis af,’ ‘de terugverdientijd is te lang,’ of ‘ik moet het erbij doen.’ Er zijn periodes geweest dat ik van collega’s meer redenen kreeg waarom ze niet meewerkten, dan wel. Wanneer je handelt omdat het doel voor jou persoonlijk belangrijk is, kan dat demotiveren. Mensen verschillen, dus neem het niet persoonlijk. Sterker nog, daag jezelf uit om mensen met totaal verschillende drijfveren te betrekken bij je project. Je zult zien dat je sterker staat.

4. Mensen willen goed doen, niet ‘minder slecht’

Een collega vastgoedadviseur vertelde mij dat zijn plan om een energiezuinig gebouw te bouwen tot zijn verbazing maar mondjesmaat aansloeg in zijn afdeling. Toen het idee ontstond om een energieopwekkend gebouw neer te zetten - een veel complexer en duurder project - kwam er veel meer enthousiasme en support. Zijn verklaring? Mensen willen goed doen. De boodschap dat je ‘minder slecht’ bezig bent is voor niemand een motiverende. Dus focus op de waarde die wordt toegevoegd aan je omgeving.

5. Tel tot zeven

In het begin heb ik meerdere malen meegemaakt dat er, tot mijn frustratie, duurzame besluiten zo van tafel werden geveegd in management- of bestuursvergaderingen. Ik begreep niet waarom. Totdat ik las dat mensen minstens zeven keer in aanraking moeten komen met een complex concept als klimaatverandering, vóórdat hij of zij het kan laten meewegen in besluitvorming. Ik ben de betreffende bestuurders actief gaan voeden met relevante informatie en dilemma’s, lang voordat er een besluit aan zat te komen. Dus heb geduld, en maak je vlieguren.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven