Digitalisering als stromend water

Digitalisering als stromend water

Met data als ‘de nieuwe olie’ ontstaan talloze mogelijkheden om onze relatie tot gebouwen en werkomgevingen ingrijpend te veranderen. Maar dat brengt ook uitdagingen mee, vertelt Joop Bosman van Strukton Worksphere.

Door Joop Bosman (*)

Iedereen heeft de laatste jaren de zogenoemde ‘disrupties’ om zich heen zien plaatsvinden. De stormachtige groei van e-commerce in de jaren nul, de verrassende opkomst van nieuwe businessmodellen in de taxiwereld en hotelsector (Uber en Airbnb) en het doorslaande succes van streamingdiensten voor muziek, films en series (Spotify, Netflix). Deze voorbeelden onderstrepen wat de kern is van de digitale transformatie: nieuwe verdienmodellen die tot voor kort totaal ondenkbaar waren. Veelal met oplossingen ‘as a service’ en abonnementsvormen. Of het nu gaat om een wasmachine thuis of de verlichting van een voetbalstadion, om auto’s of kantoormeubilair: we maken een zwenk van bezit naar dienst, van lineair naar circulair, van kopen naar delen.

Slimme algoritmes

Wat betekent deze ontwikkeling voor het beheer en onderhoud van gebouwen? En wat is invloed ervan op de werkomgevingen voor mensen? We rusten smart buildings uit met tienduizenden sensoren die ons dag en nacht voorzien van iets wat we ‘de nieuwe olie’ mogen noemen: data. Slimme algoritmes verfijnen (raffineren) deze data tot heel nuttige stuurinformatie. Deze kennis maken we via dashboards helder inzichtelijk voor beheerders. En de nieuwe kennis maakt ons onderhoud steeds meer voorspelbaar. Het gevolg: minder storingen en een langere levensduur van installaties. Ook energieprestaties zijn te voorspellen, inclusief de flinke besparingen die daarop mogelijk zijn.

Holistische blik op gebouwen

En dat is nog maar het begin. Intussen maken we ook de stap naar totale ontzorging in het gebouwbeheer. Een holistische aanpak waarbij we de vinger aan de pols houden op een heel spectrum aan factoren, met volop aandacht voor de beleving van gebruikers. Of het nu gaat om studenten, reizigers, patiënten of kantoormedewerkers: iedereen wil zich plezierig voelen in een gebouw.

En werkgevers, op hun beurt, bieden hun personeel graag een gezond binnenklimaat. Want een gelukkige medewerker is productiever en zit minder vaak ziek thuis. Omgevingsfactoren die daar invloed op hebben, zijn via sensoren te meten. Zo maakt onze nieuwe propositie ‘haeppey’ het mogelijk om realtime de gezondheidsprestaties van een gebouw te monitoren. En om op basis daarvan direct aan de knoppen te draaien als er laagdrempelige verbeteringen mogelijk zijn.

Veranderende belevingswereld

Die nieuwe technologie in gebouwen sluit perfect aan op de veranderende belevingswereld van de moderne gebruikers. Het wordt vanzelfsprekend dat er op basis van jouw agenda een plekje is vrijgehouden in de parkeergarage en een werkplek is gereserveerd. Dat bij binnenkomst je koffie klaarstaat zonder dat je die hebt besteld. En dat je de temperatuur op jouw individuele werkplek kunt aanpassen. De snel ontwikkelende gadgets en domotica die de nieuwe generatie privé gebruikt, bepalen ook hun verwachtingen voor hun werkomgeving. Dat was tien jaar geleden nog andersom: toen namen we de coole dingen van ons werk mee naar huis!

 

Geen schokgolven, maar vloeibare veranderingen

Disruptie is de nieuwe standaard geworden. Dat is meteen ook een paradox. Het houdt namelijk in dat technologische vooruitgang niet meer zozeer voor grote schokgolven zorgt, als wel voor een continue, bijna vloeibare stroom aan veranderingen. Vrijwel ongemerkt blijft alles ontwikkelen en zich aan elkaar verbinden. Zodat je er steeds opnieuw even van opkijkt: ‘Hé, kan dit ook al?’ Performance bereikt het punt van ‘excellence’ en dat niveau wordt de norm. ‘Goed genoeg’ is geen optie meer.

Alles wat vroeger ‘dom’ en niet-verbonden was, wordt ‘slim’ en connected. Auto’s, gebouwen, havens, steden en uiteindelijk zelfs ons lichaam. Deze transformatie houdt ook in dat alles wat niet te digitaliseren valt, van onschatbare waarde is. Denk aan unieke menselijke waarden en vaardigheden als creativiteit, verbeeldingskracht, intuïtie, emotie en ethiek. Zo vormt technologie het ‘hoe’ van de verandering, maar de mens bepaalt het ‘waarom’. Ze is dan ook geen bedreiging, maar een aanvulling. In de nieuwe businessmodellen en ecosystemen is het de kunst de onvermijdelijke innovaties te omarmen zonder erin op te gaan. Door ze tegelijkertijd te benutten én te overstijgen.

(*) Joop Bosman is hoofd ICT bij SWP-partner Strukton Worksphere

Bron: Strukton Worksphere 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven