Van sensor tot inzicht – deel 1
Hoe kunnen facility- en werkplekmanagers het IoT benutten in verschillende scenario’s die voor de gebouwgebruikers van voordeel kunnen zijn? Dat bespreekt Smart WorkPlace partner Spacewell in een blogserie.
Ook al is het Internet of Things (IoT) in vele opzichten een game changer, sommige facilitymanagers zien het nog steeds als het zoveelste “glimmende nieuwe speeltje” waarbij de hype verwachtingen creëert die de eigenlijke ervaring ver te boven gaan. In hun ogen vergt het te veel investering, maar het te realiseren rendement is twijfelachtig. Bovendien gaan ze (ten onrechte) ervan uit dat de technologie enkel geschikt is voor nieuwe, state-of-the-art gebouwen, terwijl het niet moeilijk is om gegevens beginnen te verzamelen voor een beter inzicht in de prestaties van uw gebouw en om na te gaan hoe het de gewenste beleving kan bieden aan de gebruikers. Zelfs als uw gebouwen niet nieuw zijn, kunt u ze gemakkelijk slimmer maken met betaalbare draadloze IoT-sensoren. Door de scherpe prijsdaling van sensoren en nieuwe cloud-gebaseerde “as a service” -bedrijfsmodellen hebben IoT-projecten vandaag een relatief lage instapdrempel en een korte terugverdientijd (bekijk bijvoorbeeld deze testimonial van Christian Göttsche, PostNord).
Met andere woorden: uw faciliteiten zijn klaar voor het Internet der dingen. De vraag is eigenlijk: bent u ook?
Het is flexibel en betaalbaar
Aan het Internet of Things hangt er een veel lager prijskaartje wat betreft detectie, communicatie en installatie dan aan traditioneel BMS. IoT-sensoren hebben geen kabels, stroom of WiFi nodig en kunnen onafhankelijk van het bedrijfsnetwerk en -gegevens werken. Ze maken gebruik van energiezuinige, “wide area” -communicatietechnologieën zoals LoRaWAN die goedkope en veilige communicatie mogelijk maken en geen bekabeling vereisen. De sensoren zijn draadloos en kunnen dus gemakkelijk worden geplaatst en verplaatst zonder dat er muren moeten worden opengebroken.
Het gaat niet om de “dingen”
Het is belangrijk om te weten dat IoT-sensoren slechts een middel zijn om het doel te bereiken. Organisaties zouden dan ook altijd moeten vertrekken vanuit het doel dat ze voor ogen hebben. Om resultaten te kunnen boeken, hebben ze een aanpak nodig die pijnpunten en verbeteringsideeën in specifieke toepassingsmogelijkheden vertaalt. Het kan bijvoorbeeld gaan om het wegwerken van “wrijvingen” rond de reserveringen of andere belemmeringen die de productiviteit beïnvloeden. Pas dan kunt u de juiste gegevensbronnen en de geschikte sensortypes identificeren waarmee u de benodigde informatie kunt vastleggen en met elkaar in verband brengen.
Het gaat niet eens om de data
Werken met big data kan alleen zijn nut bewijzen voor facilitymanagement als het (realtime-) inzicht biedt in gebouwenportfolio’s en slimme scenario’s mogelijk maakt. Tot voor kort lag de focus vooral op het beheer van het gebouw – denk aan energiebeheer, binnenklimaatsystemen, preventief/voorspellend onderhoud, fysieke toegangscontrole, beveiliging en veiligheid.Tegenwoordig wordt men zich er steeds meer bewust van hoe het IoT de beleving van medewerkers op de werkplek kan verbeteren. Dit houdt onder meer het volgende in:
- Verbetering van het ruimtegebruik, wat vooral handig is op werkplekken met flexibele zitplaatsen,
- Aanpassing van de kantooroppervlakte en de samenstelling van de ruimtetypes,
- Gezonde werkomgeving met schone lucht,
- Flexibele werkplekboeking, zaal- en bureaureservering,
- Mobiele en realtimebegeleiding van medewerkers,
- Efficiënte en op activiteiten gebaseerde diensten voor gebouwgebruikers.
Zoals analist Gartner in 2015 al aangaf: “De focus moet verschuiven naar het denken over grote vragen en grote antwoorden op de eerste plaats en pas daarna over big data. Waarde zit namelijk in de antwoorden, niet in data.”
Is het iets voor u?
Als u op zoek bent naar de antwoorden die u nodig hebt om het comfort van de gebruikers te verhogen, de resources te optimaliseren en een geweldige werkervaring te bieden, is dat waarschijnlijk het geval. Naarmate onze werkplekken evolueren van traditioneel naar digitaal krijgen we met nieuwe uitdagingen en verwachtingen te maken waaraan we moeten voldoen. Zonder geconnecteerde technologie en gedetailleerde, realtimegegevens is de kans groot dat oplossingen niet aan de behoeften van de gebruiker voldoen en uiteindelijk op niets uitlopen. Dat geldt des te meer nu zoveel organisaties hun aanpak van werken heroverwegen en overstappen op een meer flexibele, op werknemers gerichte werkomgeving met meer aandacht voor gezondheid, welzijn en productiviteit.
Deze eerste blogpost geeft een voorproefje van enkele onderwerpen die Spacewell in de nieuwe blogreeks ‘Van sensor tot inzicht’ zal behandelen. De doelstelling is om te kijken naar hoe facility- en werkplekmanagers het IoT kunnen benutten in verschillende scenario’s die voor de gebouwgebruikers van voordeel kunnen zijn. De serie zal het ook hebben over analyses, toepassing en gebruik volgens best practices, privacy en beveiliging, alsook over aandachtspunten bij het kiezen van een oplossing die aan uw behoeften voldoet.
Meer artikelen van Spacewell
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...