Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen van Nederlandse kantoormedewerkers

Het onderzoek is uitgevoerd door Mortar Research, aangevuld met de analyse van Development Economics.

Uit onderzoek naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen van Nederlandse kantoormedewerkers blijkt dat werknemers flink kunnen besparen op zowel tijd als geld door te kiezen voor het hybride model, en lokaal te werken. Met de aangekondigde kabinetsplannen voor bezuinigingen in het OV, stijgende OV-kosten, verdwijnende buslijnen en toenemende verkeersdrukte lijkt het dagelijks pendelen nog minder zinvol dan ooit. Werknemers kunnen de verspilde tijd en geld beter inzetten voor hun eigen doelen. Om snel te zien wat werknemers kunnen besparen, lanceert International Workplace Group de Hybride Werk Calculator: doe de quiz en ontdek hoeveel je kunt besparen door lokaal te werken.

Ook blijkt dat werken dichter bij huis niet alleen de dagelijkse kosten voor woon-werkverkeer aanzienlijk verlaagt, maar ook besparingen oplevert op uitgaven zoals koffie en maaltijden. Zo gaf 60 procent van de respondenten die volgens het hybride model lokaal werken aan dat ze geld hebben bespaard in vergelijking met werknemers die dagelijks naar het hoofdkantoor pendelen. Door lagere kosten voor openbaar vervoer, brandstof en parkeren, evenals dagelijkse uitgaven zoals koffie en maaltijden. Voor 64 procent van de werknemers die lokaal werken, heeft dit geresulteerd in een vermindering van de totale wekelijkse transportkosten, waarbij bijna 1 op de 10 (9%) van hen zelfs een reductie van 50 procent realiseerde.

Jonge werknemers helpen met hun (financiële) doelen

Kostenbesparingen als gevolg van lokaal werken dankzij het hybride model kan ook van groot voordeel zijn voor jongere werknemers die bijvoorbeeld studieschulden willen afbetalen of willen sparen voor doelen zoals een aanbetaling op een huis. Een 24-jarige Gen Z-werknemer in Den Haag, die werkt op het hoofdkantoor in Amsterdam, kan bijvoorbeeld op jaarbasis tot €14.991,60 besparen op woon-werkverkeer door vier dagen per week lokaal te werken, zo blijkt uit de economische analyse van Development Economics**. Bovendien kunnen deze besparingen ook helpen om financiële doelen te bereiken. Zo geeft 64 procent van de werknemers die hun woon-werkverkeer door lokaal werken hebben verminderd aan dat dit hen in een betere financiële positie heeft gebracht.* Meer dan de helft (55%) van de werknemers die zeggen geld te hebben bespaard, zet de besparingen opzij voor later; 37 procent gebruikt het voor vakanties en 18 procent om ermee te investeren.*

Betere work-life balance

Lokaal werken binnen het hybride model is niet alleen goed voor de portemonnee; het verbetert ook het gezinsleven. Maar liefst 78 procent van de werknemers die lokaal werken, geeft aan dat het verminderen van de tijd die ze aan woon-werkverkeer besteden een positieve invloed heeft op hun werk-privébalans. Door minder lang en minder vaak te pendelen, besparen ze kostbare tijd. Bijna de helft van hen (47%) benut deze extra tijd voor ontspanning en hobby's, en een aanzienlijk deel besteedt de tijd die ze voorheen aan woon-werkverkeer besteedden aan activiteiten die hun fysieke (32%) of mentale gezondheid (29%) verbeteren.

Alternatief (voor) vervoer

Lokaal werken kan dus een enorme tijdswinst opleveren. En dat is niet verwonderlijk, aangezien 18 procent van de werknemers die op het hoofdkantoor werken, aangeeft dagelijks tussen de 1,5 en 3 uur (of meer) kwijt te zijn aan een retourreis. Maar naast de reistijd noemden werknemers nog meer redenen waarom zij hun dagelijkse woon-werkverkeer zouden willen vermijden. Zo gaf maar liefst 38 procent van de werknemers die het woon-werkverkeer het liefst vermijden aan dat dit komt door de files, terwijl 23 procent de gestegen kosten voor de trein noemt, en 15 procent de slechte aansluitingen in het openbaar vervoer.

Mark Dixon, CEO van International Workplace Group, zegt hierover: "Het zal niet lang meer duren voordat het concept van een dagelijkse lange pendel naar het werk tot het verleden behoren. Het idee dat kantoormedewerkers elke ochtend vroeg opstaan, in vervuilende auto’s of overvolle treinen stappen en vele kilometers reizen naar hun werkplek, zal binnenkort iets geks zijn dat mensen alleen in het verleden deden."

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven