Wat is sociale duurzaamheid?

Wat is sociale duurzaamheid?

Wat is socialde duurzaamheid? Met die vraag moet elke organisatie beginnen volgens Robert Oosting, Head of Diversity & Inclusion bij ISSIn deze blog vertelt hij er alles over.

Een artikel met twee vragen waarbij de laatste hopelijk het meest prikkelt. We gaan er namelijk vanuit dat de meeste organisaties zich wel bezighouden met onderwerpen die onder sociale duurzaamheid vallen. Misschien alleen niet met social sustainability, ofwel sociale duurzaamheid. Als u bekend bent met sociale duurzaamheid, dan weet u waarschijnlijk ook al waarom dat interessant en relevant is voor elke organisatie. Dan loopt u mogelijk alleen nog tegen de praktische uitvoeringen aan. Daarin staat uw organisatie niet alleen. In dit artikel gaan we kort in op wat sociale duurzaamheid is. Door vervolgens te beschrijven wat de nut en noodzaak en de toegevoegde waarde voor is, laten we ook zien waarom sociale duurzaamheid u zou moeten interesseren. Daarna weet u of deze vraag (terecht) sturend is?

Sociale duurzaamheid – wat is het?

Het is allang geen discussie meer dat organisaties die wortels hebben in de samenleving waarin ze opereren beter worden beoordeeld. Organisatie kunnen in deze sterk verbonden wereld niet meer alleen onttrekken of nemen. De maatschappij verwacht, eist zelfs, dat er sprake is van balans. Daarbij is het voor organisaties in toenemende mate belangrijk voor het bestaansrecht om gestructureerd en transparant sociaal duurzaam te zijn.

Bij sociale duurzaamheid draait alles om de duurzame inzet en ondersteuning van alle medewerkers. Ongeacht gender, leeftijd, culturele achtergrond, arbeidsvermogen en seksuele voorkeur. Dat betekent dat u onderkent dat individu specifieke karaktereigenschappen en levenservaring heeft die ons allemaal uniek maken. Iedereen is dus anders. Het erkennen en dit zien als een belangrijke asset maakt een organisatie echter, hechter en representatiever, maar alleen als een organisatie er in slaagt om iedere medewerker het gevoel te geven dat eenieders authentieke zelf van harte welkom is.

Nut en noodzaak van sociale duurzaamheid

Op dit moment is er sprake van een aantal grote wereldwijde ontwikkelingen die organisaties in potentie kunnen ontwrichten en hun bestaansrecht in gevaar kunnen brengen. Wereldwijd worden natuurlijke bronnen schaarser en duurder, er is sprake van een veranderend klimaat, op veel continenten spelen er conflicten tussen volken en landen en in veel landen is sprake van vergrijzing en daarmee een toenemende financiële druk op de generaties die daarna komen. Voor de generaties die nu opgroeien en op de arbeidsmarkt komen betekent dit dat het toekomstperspectief misschien als minder rooskleuring wordt gezien als twee of drie generaties geleden. Die nieuwe generatie is heel duidelijk. Geef ons toekomstperspectief, laat zien dat een organisatie ook geeft om en teruggeeft aan de maatschappij waarin zij actief is en maak het makkelijk voor iedereen.

En dat laatste is belangrijk. Een organisatie kan zich, mede door een steeds ouder wordende beroepsbevolking enerzijds en een kleinere instroom van jong talent anderzijds het zich permitteren om selectief te zijn. Die vijver is bijna leeg en daarmee laat een organisatie heel veel onbenut potentieel liggen.

Toegevoegde waarde van sociale duurzaamheid voor organisaties
Door te kijken naar mogelijkheden en geen onderscheid te maken op gender, leeftijd, culturele achtergrond, arbeidsvermogen en seksuele voorkeur wordt een organisatie een aantrekkelijkere werkgever en benut zij het potentieel die in samenleving, mogelijk enigszins verborgen, beschikbaar is. Hierdoor nemen creativiteit, innovatiekracht, prestaties, kwaliteit en reputatie toe. Het leidt tot beter afgewogen besluiten en plannen en de betrokkenheid onder medewerkers neemt toe waardoor er meer verbondenheid is en daarmee minder verloop.

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat voor 76% van de bevraagde organisaties het (heel) belangrijk voor de organisatieresultaten is dat bij elke interactie tussen de organisatie en elke persoon dat die persoon daar positief uitkomt. Dit reikt dus verder dan alleen de eigen medewerkers. Dit gaat om de gehele maatschappij waar de organisatie onderdeel van is. Een klein deel van de organisaties in dit onderzoek, echter, geeft aan dat ze ook werkelijk goede dingen in relatie tot het verbeteren van de interactie. De kloof dichten tussen het belang erkennen en ook werkelijk goede dingen doen, maakt de kans dat de financiële doelen worden gehaald bijna 2 keer zo groot en de kans dat medewerkers hun werk als betekenisvol ervaren ruim 2 keer zo groot.

Nieuwe wetgeving

Ook eisen steeds meer organisaties in aanbestedingen en tijdens de samenwerking om ketenverantwoordelijk. Hierdoor wordt u gedwongen om transparant te zijn over uw sociale beleid en dat van uw leveranciers. Hiernaast gaat nieuwe wetgeving, zoals Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), zorgen voor meer transparantie binnen de keten. De CSRD verplicht organisaties om meer gedetailleerde informatie te verstrekken over hun impact op het milieu, sociale kwesties en governance (de zogenoemde ESG-criteria). Dit betekent dat bedrijven meer inzicht moeten bieden in hun duurzaamheidsbeleid, strategieën en prestaties. Deze transparantie helpt investeerders, klanten en andere belanghebbenden om weloverwogen beslissingen te nemen.

Waarom zou sociale duurzaamheid u moeten interesseren?

Het is een sturende en mogelijk schurende vraag. Het antwoord is echter heel eenvoudig en confronterend. Een oprecht, eerlijk en transparant sociaal duurzaamheidsbeleid zorgt er in de basis voor dat een organisatie bestaansrecht behoudt. Het biedt u toegang tot bestaande en nieuwe markten, uw (arbeids)marktpositionering is er bij gebaat en het geeft u toegang tot een enorme talent pool. Uiteindelijk biedt het u dus financiële voordelen, bovenop de wendbaarheid en klantgerichtheid waarmee u het verschil gaat maken op de middellange termijn.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven