De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

5 min

 

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen zij hoe de werkomgeving daar in mee kan spelen.

De krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers om aantrekkelijker te zijn voor potentiële werknemers. Niet alleen de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, de werkinhoud en het imago van een organisatie, ook de werkomgeving draagt bij aan aantrekkelijker werkgeverschap.

Sociale omgeving

De werkomgeving beslaat niet alleen de fysieke ruimte(n), maar ook de sociale omgeving, waar veiligheid, ontmoeting en sociale cohesie belangrijk zijn. Sinds de coronapandemie is thuiswerken gemeengoed geworden. Deze werkwijze is zo goed bevallen dat er hele werkpatronen omheen zijn gebouwd. Met name de senior medewerkers hebben het thuiswerken omarmd, terwijl nieuwe medewerkers behoefte hebben aan leren en interactie op de werkvloer. Deze discrepantie zorgt voor uitdagingen, niet alleen voor de sociale, maar ook voor de fysieke werkomgeving.

Thuiswerken heeft veel voordelen, zeker voor de werknemer. Zo is er een betere werk-privébalans en meer flexibiliteit. Maar er zijn ook nadelen voor de organisatie. Ontwikkeling en kennisdeling kunnen achterblijven, wat impact heeft op de continuïteit van een organisatie. De uitdaging is om een balans te vinden tussen de voordelen voor de werknemer en het belang van ontwikkeling en kennisdeling. Deze balans is voor iedere organisatie anders.

De concurrentie aan gaan

Men zou kunnen zeggen dat het kantoor concurreert met de thuisomgeving. Om die concurrentie aan te gaan, zal de kantooromgeving aantrekkelijker gemaakt moeten worden. Dat betekent dat een werkomgeving niet alleen functioneel moet zijn, maar ook inspirerend en uitnodigend. HEVO geeft aan dat hiervoor verschillende manieren mogelijk zijn:

1. Maak de fysieke ruimte en voorzieningen breder dan bij een standaard kantoor

  • Zorg voor een moderne en inspirerende inrichting met comfortabele meubels en voldoende daglicht. Een omgeving waar de missie, visie en boodschap van de organisatie duidelijk naar voren komen.
  • Bied verschillende soorten werkplekken aan, zodat medewerkers kunnen kiezen waar ze het prettigst werken. Denk bijvoorbeeld aan concentratieplekken, samenwerkplekken en creatieve ruimten. De plekken hoeven niet een thuissituatie na te bootsen, maar moeten wel het comfort hebben van thuis.
  • Zorg voor een goede IT-infrastructuur, zodat medewerkers overal toegang hebben tot de informatie en tools die ze nodig hebben. De vergaderruimten dienen hybride werken te ondersteunen en te beschikken over bijbehorende IT-faciliteiten.
  • Bied faciliteiten aan die thuis niet (voor iedereen) beschikbaar zijn, zoals een (verzorgde) gezonde lunch, een koffieautomaat met verschillende smaken en opties, douches voor degenen die met de fiets naar kantoor willen komen, een conciërgeservice met post- en pakketbezorging en een stomerijservice.
  • Een verdergaande oplossing om aan te sluiten bij het gemak van thuis is het realiseren van een fitnessruimte zodat sporten tijdens werktijd mogelijk is. Zelfs het aanbieden van kinderopvangvoorzieningen behoort tot de mogelijkheden.
  • Maak duurzaamheid, waar jongere medewerkers in toenemende mate belang aan hechten, integraal onderdeel van de keuzes in het gedrag, huisvesting en bedrijfsvoering.

2. Organiseer sociale interactie

  • Organiseer regelmatig teambuildingactiviteiten en borrels. Informele ontmoetingen helpen medewerkers elkaar beter te leren kennen, wat de motivatie om elkaar op kantoor te zien vergroot en de samenwerking bevordert. Creëer ontmoetingsplekken waar medewerkers spontaan met elkaar kunnen kletsen. Elkaar op een informele manier leren kennen en de mens achter de professional ontdekken, is goed voor de samenwerking.
  •  Flexibele werkregelingen, zodat medewerkers zelf kunnen bepalen wanneer ze op kantoor en thuis werken zijn aantrekkelijk voor hen. Iemand verplichten om naar kantoor te komen geeft een onprettig gevoel; een reden om naar kantoor te gaan is minder dwingend. Bijvoorbeeld door een vast teamoverleg of workshops/brainstormsessies op kantoor te organiseren, of door een gezamenlijke lunch of samenwerkdagen te plannen. Maak het naar kantoor komen betekenisvol.

3. Communiceer effectief

  • Leg de voordelen van werken op kantoor uit aan medewerkers. Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke reden voor medewerkers om te werken op kantoor.
  • Betrek medewerkers bij de inrichting van de kantoren en de faciliteiten die worden aangeboden. Wat vinden de medewerkers belangrijk en hoe werken zij het liefst? Welke activiteiten doen ze gedurende de dag en wat missen ze nu echt?
  • Vier successen die voortkomen uit werken op kantoor. Denk hierbij aan de start van een nieuwe medewerker, het binnenhalen of afronden van een project of een persoonlijk succes of mijlpaal van een medewerker. Stimuleer collegialiteit en stel bijvoorbeeld budget beschikbaar om eens in de zoveel tijd iemand uit het team in het zonnetje te zetten die iets heeft gepresteerd of juist een steuntje in de rug kan gebruiken.
  • Conclusie: de toekomst van het kantoor
  • Door een prettige werkomgeving en sociale interactie te creëren, kunnen organisaties ervoor zorgen dat meer mensen naar kantoor komen, dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie en dat de algehele aantrekkelijkheid van de organisatie stijgt. Dit kan leiden tot een verhoogde productiviteit, creativiteit en innovatie en meer werkplezier.

Activiteitgerelateerd werken

Het kantoor van de toekomst richt zich op activiteitgerelateerde werken, waarbij de inrichting en werkplekken optimaal zijn afgestemd op de behoeften van medewerkers bij het uitvoeren van verschillende taken. Het houdt niet alleen rekening met een fysieke omgeving, maar ook met de impact daarvan op de sociale omgeving. Het is belangrijk om continu te evalueren of de huidige werkomgeving het maximale rendement oplevert. Organisaties die zich bewust zijn van deze aspecten en actief inspelen op de behoeften van medewerkers, kunnen een aantrekkelijke werkomgeving creëren die niet alleen talent aantrekt, maar ook behoudt. Het gaat uiteindelijk om een balans tussen thuiswerken en fysieke aanwezigheid op kantoor, waarbij de voordelen voor zowel medewerker als organisatie optimaal worden benut.

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven