Wie werkt waar? En waarom?

 

Wie werkt waar? En waarom?

Thuis, kantoor of een mix? Hybride Werken heeft al tijden een struikelblok als het aankomt op aanwezigheid, maar wiens verantwoordelijkheid is dit? Anca Gosselink vertelde er in een Round Table meer over.

Eigen initiatief

Anca Gosselink, Programmamanager bij Center for People and Buildings, dat onderzoek doet naar de relatie tussen mens, werk en werkomgeving. Zij adviseren: “Ontdek het onderliggende vraagstuk voor je organisatie. Maak afspraken over de kwaliteit van het werk, met wie je werkt en weet waar je collega’s kunt vinden, zodat iedereen van elkaar op aan kan en kennis kan delen. Zo ga je van een individuele aanpak naar een benadering die door je organisatie is gedreven. Je kantoor kan ondersteunend werken om bedrijfsdoelstellingen goed in te vullen, maar daarvoor zijn heldere afspraken randvoorwaardelijk.”

Zelfs met onderlinge overeenstemming van medewerkers en teams is de ‘kamelenbult’ van kantoorbezetting nog altijd de werkelijkheid: de drukke maandag en dinsdag vormen de eerste bult, donderdag de tweede. Het experimenteren van organisaties om de grootste pieken en dalen van de kantoorbezetting weg te halen viel ook Gosselink op. Ze gaf een aantal voorbeelden van initiatieven: “Het directieteam werkt op vrijdag op kantoor. Of er worden allerlei faciliteiten aangeboden op de dagen die niet populair genoeg zijn. Bijvoorbeeld broodjes of bepaalde activiteiten. Het is maar de vraag of dit echt effectief is.”

Verleiden

Het 'verleiden' van medewerkers speelt in dit vraagstuk altijd een grote rol. Dit kan door lunches of accommodaties, maar volgens aanwezigen is het ook belangrijk om te focussen op wat echt de behoeftes zijn van medewerkers. "Eerder in het gesprek werden hiervan al voorbeelden benoemd, maar denk bijvoorbeeld eens na over hoe een werkplek het welzijn van medewerkers positief beïnvloedt. Als je gezonder van kantoor naar huis gaat dan je binnenkwam, vul je die verleiding goed in.” Gosselink sloot aan bij die gedachtegang en voegde toe dat medewerkers naar kantoor komen, omwille van een variatie van persoonlijke redenen. "Dat kan gaan om reistijd en werk-privé balans. En vooral om samen met collega's te zitten en te werken. Ook Edwin gaf al aan dat de trek naar kantoor op dinsdag en donderdag een maatschappelijke trend is, die we niet mogen ontkennen."

Lees het volledige Round Table verslag hier.

Delen:
Anca  Gosselink

Anca Gosselink

Plv directeur en programmamanager, Center for People and Buildings

Meer nieuws

Nieuwe multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Nieuwe multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig

Eindbeslissers massaal aanwezig

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Terug naar boven