Wie werkt waar? En waarom?

 

Wie werkt waar? En waarom?

Thuis, kantoor of een mix? Hybride Werken heeft al tijden een struikelblok als het aankomt op aanwezigheid, maar wiens verantwoordelijkheid is dit? Anca Gosselink vertelde er in een Round Table meer over.

Eigen initiatief

Anca Gosselink, Programmamanager bij Center for People and Buildings, dat onderzoek doet naar de relatie tussen mens, werk en werkomgeving. Zij adviseren: “Ontdek het onderliggende vraagstuk voor je organisatie. Maak afspraken over de kwaliteit van het werk, met wie je werkt en weet waar je collega’s kunt vinden, zodat iedereen van elkaar op aan kan en kennis kan delen. Zo ga je van een individuele aanpak naar een benadering die door je organisatie is gedreven. Je kantoor kan ondersteunend werken om bedrijfsdoelstellingen goed in te vullen, maar daarvoor zijn heldere afspraken randvoorwaardelijk.”

Zelfs met onderlinge overeenstemming van medewerkers en teams is de ‘kamelenbult’ van kantoorbezetting nog altijd de werkelijkheid: de drukke maandag en dinsdag vormen de eerste bult, donderdag de tweede. Het experimenteren van organisaties om de grootste pieken en dalen van de kantoorbezetting weg te halen viel ook Gosselink op. Ze gaf een aantal voorbeelden van initiatieven: “Het directieteam werkt op vrijdag op kantoor. Of er worden allerlei faciliteiten aangeboden op de dagen die niet populair genoeg zijn. Bijvoorbeeld broodjes of bepaalde activiteiten. Het is maar de vraag of dit echt effectief is.”

Verleiden

Het 'verleiden' van medewerkers speelt in dit vraagstuk altijd een grote rol. Dit kan door lunches of accommodaties, maar volgens aanwezigen is het ook belangrijk om te focussen op wat echt de behoeftes zijn van medewerkers. "Eerder in het gesprek werden hiervan al voorbeelden benoemd, maar denk bijvoorbeeld eens na over hoe een werkplek het welzijn van medewerkers positief beïnvloedt. Als je gezonder van kantoor naar huis gaat dan je binnenkwam, vul je die verleiding goed in.” Gosselink sloot aan bij die gedachtegang en voegde toe dat medewerkers naar kantoor komen, omwille van een variatie van persoonlijke redenen. "Dat kan gaan om reistijd en werk-privé balans. En vooral om samen met collega's te zitten en te werken. Ook Edwin gaf al aan dat de trek naar kantoor op dinsdag en donderdag een maatschappelijke trend is, die we niet mogen ontkennen."

Lees het volledige Round Table verslag hier.

Delen:
Anca  Gosselink

Anca Gosselink

Plv directeur en programmamanager, Center for People and Buildings

Meer nieuws

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

De toekomst van werkplekken

De toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent een nieuwe ISS Manager en Talent of the ...

Lees meer

Terug naar boven