Vierde druk van Basisboek Facility Management verschenen

Vierde druk van Basisboek Facility Management verschenen

Trots presenteerden auteurs Bernard Drion en Hester van Sprang (foto) onlangs de vierde druk van het Basisboek Facility Management. In 2012 verscheen de eerste druk van het in het onderwijs veel gebruikte boek op de markt. 

Als docent bij de WorkPlace Academy en vanuit haar bureau Meerwaarde Huisvestingsadvies is Hester nauw verbonden bij Smart WorkPlace. In een toelichting op de recent verschenen vierde druk zegt Hester: "Als je de vier drukken vergelijkt zie je duidelijk hoe ons vakgebied sinds 2012 is veranderd. In de eerste druk schreven we bijvoorbeeld dat duurzaamheid een aandachtspunt zou moeten zijn bij alle besluiten die je neemt, maar was het nog geen integraal onderdeel van de verhaallijn. In deze vierde druk maken we per onderwerp of aandachtsgebied expliciet wat de relatie met de SDG’s is en hoe je de r-ladder kunt gebruiken om de impact van duurzaamheidsmaatregelen te vergroten. In de vorige drukken schreven we vooral vanuit de rol van facility manager, nu spreken we over de facility professional en komen alle rollen (manager, adviseur, specialist, ondernemer en community manager) aan bod en krijgt het perspectief van de aanbieder veel nadrukkelijker aandacht. Dat doet recht aan de praktijk. In de eerste druk was de toegevoegde waarde van FM nog een vrij conceptueel verhaal, dat steeds tastbaarder werd met elke nieuwe druk. In de vierde druk gaat het laatste hoofdstuk over de impact van FM. We bespreken de meest veelvoorkomende toegevoegde waarden van facility management en geven concreet aan hoe je de impact meetbaar kunt maken."

Inclusief schrijven

"Ook het taalgebruik is anders. In 2012 schreven we nog dat overal waar ‘hij’ staat ook ‘zij’ gelezen kan worden. We vinden het belangrijk om inclusief te schrijven. Daarom kiezen we in deze druk voor de tweede persoonsvorm en spreken we de lezer rechtstreeks aan. Wat is gebleven is de hoofdstukopening door toonaangevende professionals uit het vakgebied, en de afsluiting van de hoofdstukken door young professionals. Deze bijdragen geven een mooi beeld van hoe breed en interessant ons vakgebied is."

Voor beginners en ervaren professionals

"Tot slot," zo geeft Hester aan, "er is een duidelijker knip in het boek. De eerste vier hoofdstukken beschrijven het FM-werkveld, soft services, hard services en hospitality. Lezers worden aan het denken gezet door toevoeging van kaders met dilemma’s waar je als facility professional mee te maken kunt krijgen. De tweede helft van het boek gaat over de organisatie, inkoop en aansturing van de facilitaire organisatie en dienstverlening. Voor beginnende professionals zijn de eerste vier hoofdstukken belangrijk om begrip te krijgen van de volle breedte van ons vakgebied. Voor meer ervaren professionals zetten de laatste vier hoofdstukken helder uiteen wat er allemaal komt kijken bij een resultaatgedreven inrichting en aansturing van facilitaire dienstverlening."

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven