Hoe zet je data in voor de beste werkomgeving?

2 min

 

Hoe zet je data in voor de beste werkomgeving?

Databronnen helpen een optimale werkomgeving te creëren. Maar welke inzichten gebruik je en hoe dragen die bij aan het werkplekconcept? Dieuwe Breunissen vertelt tijdens de Round Table over zijn ervaringen.

Gemeente Utrecht heeft draaijer gevraagd om in het programma Werken 3.0 aan te sluiten als adviseur en ontwerper van de vernieuwde werkomgeving in het gehele stadskantoor. Dieuwe Breunissen, adviseur huisvesting en werkomgevingen bij draaijer, vertelt tijdens de City Table over deze samenwerking.

Circulaire werkomgeving

Het gastheerschap van gemeente Utrecht voor de City Table komt niet uit de lucht vallen; het Stadskantoor krijgt een vernieuwing om een circulaire werkomgeving te realiseren, die aansluit op de principes van Werken 3.0. Over die revitalisatie is veel kennis te delen en daarvoor is een rondleiding en rondetafelgesprek met gelijkgezinden een passend podium. Een belangrijk streven voor het Stadskantoor is het vraaggestuurd huisvesten, waarover Dieuwe Breunissen van huisvestingsadviesbureau draaijer meer weet. Hij trapt zijn presentatie af: “We sloten als adviseur en ontwerper aan om de werkomgeving te vernieuwen, aan de hand van het programma Werken 3.0. Daarin pakken we de probleemstelling aan hoe gemeente Utrecht met een snelgroeiend aantal medewerkers in het Stadskantoor blijft passen.”

Klein jasje

Het Stadskantoor werd in 2014 opgeleverd en is geschikt voor 3.500 medewerkers. Bart in ’t Velt van gemeente Utrecht illustreert dat de gemeente uit het jasje groeit: “Inmiddels zitten we op 4.500 medewerkers en we zijn aan de slag om het gebouw geschikt te maken voor 5.500 mensen. Dat verlangt dat we bij het definiëren van de opdracht goede kaders stellen.” Om dit te bereiken krijgt de visie op Werken 3.0 een vertaling. Naar ontwerp, kaders én uitgangspunten voor de fysieke werkomgeving. Breunissen vertelt hierover: “Hierin onderscheiden we een aantal belangrijke onderwerpen, zoals gezondheid, duurzaamheid en diversiteit. Laatstgenoemde relateert vooral aan werkplekken, want we willen ervoor zorgen dat er voor iedereen een plek is die aansluit op de behoeften. Verder richten we ons op effectiviteit en betrokkenheid.”  

Er wordt een werkstijlonderzoek via Reworc onder de diverse gebruikersgroepen uitgezet. Breunissen legt hier de werking van uit én het resultaat: “Aan de hand van data kun je mensen, plaatsen en processen met elkaar afstemmen. Hiervoor passen we verschillende databronnen toe, waaronder ervaringen en signalen van gebruikers. Ook meten we de bezettingsgraad op basis van het wifi-netwerk. De inzichten helpen ons om onze pijlen te richten op vraaggestuurd huisvesten en een nieuw werkplekconcept.” De mate waarin je het werkplekconcept beheert en laat ondersteunen door data, verschilt per organisatie. 

Benieuwd naar alle inzichten? Lees het volledige City Table verslag hier.

Delen:

Meer nieuws

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

ISS WorkPlace Manager of the Year en Talent of the Year

ISS WorkPlace Manager of the Year en Talent of the Year

vrijdag 17 januari

Op 15 en 16 april 2025 is het weer tijd voor de WorkPlace Xperience. Dat betekent ook een nieuwe ISS Manager en Talent of ...

Lees meer

Nomineer de CSU Smart Solution of the Year

Nomineer de CSU Smart Solution of the Year

donderdag 16 januari

Smart WorkPlace en CSU zijn op zoek naar deze innovaties, die worden beloond met de CSU Smart Solution of the Year Award.  ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Wat verwachten werknemers van een modern kantoor?

Wat verwachten werknemers van een modern kantoor?

donderdag 16 januari

Het moderne kantoor heeft het afgelopen decennium grote veranderingen ondergaan. Open ruimtes hebben traditionele hokjes ...

Lees meer

Terug naar boven