Blog: Herontwerp hybride kantoor: eerst de mens, dan stenen en technologie

6 min

 

Blog: Herontwerp hybride kantoor: eerst de mens, dan stenen en technologie

Een kantoor aanpassen op het nieuwe werken is een uitdaging voor elke organisatie. Waar begin je? Wat heeft de prioriteit? In deze blog pleit SWP-Expert Rob de Haas voor een 'human-first’ aanpak.

De ontwikkelingen van tech toepassingen voor het nieuwe, hybride kantoor zijn duizelingwekkend: van geluidsonderdrukkende- en versterkende microfoons, tot uiterst professionele, hybride meeting spaces en slimme, virtuele collaboration tools. De kans is groot, dat wanneer je start hierin fors te investeren, de mensen nog helemaal niet klaar zijn om het toe te passen in hun werk. Ze voelen het als ‘iets erbij’, waar ze ook nog iets mee moeten.

Dan koop je een dure full hybrid Porsche, terwijl je had kunnen volstaan met een veel goedkopere Polo. Investeringen in technologie en fysieke verbouwingen zouden om deze reden niet leidend, maar volgend moeten zijn, aansluitend bij een analyse van dat wat het hybride kantoor vooral is: een ontmoetingsplek voor professionals. 

Het hybride kantoor: Broedplaats voor ontmoeting en inspiratie

Het kloppend hart van elke organisatie is de ontmoeting, in al haar verscheidenheid: klein, groot, online, hybride, offline, staand, wandelend, enzovoort. Meetings zullen in de hybride wereld een nog grotere rol gaan spelen. Immers, wij zijn en blijven sociale dieren, en meetings zijn dé momenten waarop we ons gezien, gehoord en gewaardeerd kunnen voelen.

Onderzoek van Rogelberg, S.G. Allen, J.A., shanock, L. Scott, C.W. & Shuffler, M. (2010) toont aan dat wanneer je eenmaal besluit om de manier van vergaderen aan te pakken, dit een bewezen positief effect heeft op:

  1. persoonlijk welbevinden (werkgeluk)
  2. productiviteit
  3. samenwerking
  4. het imago van de organisatie

Hoe maak je het hybride kantoor aantrekkelijk?

Wanneer we goede en gave meetings op kantoor hebben, er plekken zijn voor samenwerken en geconcentreerd werk, dan komen we graag terug. Zo niet, dan blijven we liever vanuit huis werken. Herontwerp van het hybride kantoor? Kijk allereerst naar onze meetings!  immers, de Nederlandse hoofdwerker vergadert zo’n twee dagen/week, en een manager tussen de drie tot vier dagen per week! Het meeste werk bestaat uit samenwerken, en samenwerken bestaat voor 90 % uit meetings. Daarom zou ieder herinrichtingsvraagstuk moeten starten met de vraag:

Wat zijn onze meest voorkomende meetings, en hoe kan herinrichting dit optimaal faciliteren?

Ontmoetingen: De smaakmakers van elke organisatie

Naast concentratieplekken, samenwerkingsplekken, ontspanningsruimtes en sanitaire ruimtes, zijn het de zakelijke ontmoetingen in een organisatie die de organisatie kleur geven. Een IT-bedrijf met zijn scrum-rooms, het stadskantoor met kleine glazen bushokjes voor staand overleg en een speelse eet- en vergaderruimte waarin de historie van de stad af druipt, een onderwijsinstelling met rustige, doorkijk ruimtes voor tweegesprekken met studenten, en speelse overlegruimtes voor studenten- en docententeams voor studiedagen en workshops, een consultancy organisatie met een fancy multifunctionele brainstorm-decision room.

Herontwerp van het kantoor naar een hybride kantoor vraagt om een omkering van de traditionele aanpak ‘bricks, bytes and behavior’ naar ‘behavior, bricks and bytes’. Dus eerst de mens en de typische ontmoetingen in de organisatie, en dan pas de stenen en technologie. Onderstaande stappen kunnen je daarbij helpen.

Stap 1: Team, wat gaan we synchroon doen, wat a-synchroon?

De eerste stap zou zich moeten richten op hybride teamwork, het samenwerken in hybride teams, gericht op teamprestaties en onderlinge werkwijze. Voor de gezamenlijke analyse is het onderscheiden van synchrone en a-synchrone communicatie erg belangrijk:  

Synchroon: dit zijn de meetings en samenwerkingsacties waarbij meerdere mensen tegelijkertijd met elkaar communiceren: het zijn de traditionele, fysieke meetings in al haar verschijningsvormen en de hybride en online meetings, staand vergaderen, wandeloverleg, enz.

Asynchroon: dit zijn de acties waarbij je op verschillende tijdstippen met anderen communiceert. Dat gaat van het op digitaal canvas voorbereiden van een brainstorm, het gebruik van korte video’s door directie en management om mensen updates te verschaffen, tot aan het samen in een digitaal platform werken aan een product, proces, protocol of procedure.

Team boven individu.

Uit bovenstaande teamanalyse komt naar voren aan welk type meetings het team behoefte heeft. Doorvragen naar wat dan online, hybride en fysiek gedaan kan worden is hierbij belangrijk om een goed beeld te krijgen van de eisen aan fysieke ruimtes en bijpassende technologie. Vanuit staf geïnitieerde enquêtes die zich richten op individuele behoeftes als het gaat om hybride werken, zouden ondergeschikt moeten zijn aan de behoefte-analyse vanuit de teams. Immers, het gaat toch vooral om teamproductie, voortkomend uit het samenspel van individuele prestaties.

Stap 2: Bedenk meetingcodes

Het woord ‘agenda’ komt van het Latijnse ‘Agendum’ en betekent: dat wat om actie vraagt. Eigenlijk is een meeting niet meer dan een verzameling hoofd-acties, die voornamelijk gericht zijn op één van de volgende zaken:

-          een oplossingen bedenken

-          ideeën, alternatieven genereren

-          zaken met elkaar verkennen

-          een situatie verklaren en toelichten

-          informatie uitwisselen

-          producten, programma’s, diensten evalueren

-          elkaar ontmoeten.

Je zou bovenstaande zeven acties kunnen typeren als de vergaderdoelen. Ongeacht de specifieke thema’s en discussies binnen de eigen organisatie, kun je met deze zeven vergaderdoelen een meeting coderen. Dan ziet er als volgt uit: 

Meeting code

Meeting objective/vergaderdoel

M-1

Oplossing bedenken

M-2

ideeën, alternatieven genereren

M-3

zaken met elkaar verkennen

M-4

een situatie verklaren en toelichten

M-5

informatie uitwisselen

M-6

producten, programma’s, diensten evalueren

M-7

elkaar ontmoeten

Fig. 3 Meeting codes

Wanneer je deze algemene codering vervangt door de eigen, typische meetings in de eigen organisatie, kun je je eigen ‘Meeting Codeersysteem’  opzetten. Eenvoud is hierbij cruciaal.

Stap 3: Hoe kunnen stenen en technologie ‘ons werk’ stimuleren en faciliteren?

Na het doorlopen van bovenstaande twee stappen, heb je voldoende data en ideeën om eens goed te gaan kijken hoe tech en fysieke verbouwingen het hybride kantoor kan ondersteunen en inspireren. Dit kun je aanvullen met karaktervolle, inspirerende meeting rooms die de organisatie nog meer eigen karakter geven, zoals: 

  • Orange room (creatie-sessies)
  • Beslisruimte
  • Dialoog- en debatruimte
  • Bubbel ruimtes (tweegesprekken)
  • ‘Snelle fix’ (Staand overleg)
  • Design room
  • multifunctie Collab team room: samenwerken en meetings in projectteam
  • PIP rooms: progressie in prestatie

Tenslotte kun je met gebruik van innovatieve kleur-geur- meubilair – av-toepassingen specifieke accenten leggen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan sfeer elementen die de functie of uitstraling van een meeting room versterken. Bijvoorbeeld vanuit het thema ‘kleur’:  

  • Kleurgebruik per hoofdfase van een discussie. Zo onderscheid ik met de Meeting Design Cards 4 fasen, die elk een kleur hebben:
    • Fase 1: verkennen (groen)
    • Fase 2: broeden/incubatie (oranje)
    • Fase 3: inzicht (geel)
    • Fase 4: Actie en uitvoering (blauw)

Je kunt dan in één multifunctionele ruimte spelen met vier kleuren licht, behorend bij een bepaalde fase. Als variant zou je ook kunnen kiezen voor vier verschillende fysieke, online ruimtes, die deze vier fasen van discussies vertegenwoordigen.

 

Delen:
Rob de Haas

Rob de Haas

Schrijver/Spreker/Trainer, Orange Field

Meer nieuws

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

Opinie: Trump zet thuiswerken terug in de tijd

maandag 27 januari

Wat gaat de aanstelling van Donald Trump als nieuwe president van Amerika betekenen voor de werkomgeving? In dit opiniestuk ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

CBRE sluit zich aan als nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 23 januari

CBRE Global Workplace Solutions (GWS) is actief op elk gebied van commercieel vastgoed en bij uitstek een bron van kennis ...

Lees meer

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

Transformeer Werkplekken: Spacewell werkt samen met Zens

donderdag 23 januari

SWP-Partners Spacewell en Zens gaan de samenwerking aan om werkplekken slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

Een goed onderbouwde 'worktech' strategie met Bram Aarntzen

woensdag 22 januari

Na 15 jaar in de branche zet Bram Aarntzen de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Aarntzen is al jaren SWP-Expert geweest ...

Lees meer

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

GRIP Facility nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 21 januari

GRIP Facility begon in 2016 met de ambitie om het beheer van facilitaire contracten te revolutioneren. Als nieuwe partner ...

Lees meer

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

Jessie Bekkers-van Rooij nieuw directielid HEVO

dinsdag 21 januari

Jessie Bekkers-van Rooij, treedt per 14 februari 2025 toe tot het directieteam van HEVO, met een bijzondere focus op zorgvastgoed ...

Lees meer

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

Upcycle Kitchen van start op Horecava 2025

maandag 20 januari

Initiatiefnemers en grootkeukenleveranciers hebben afgelopen week op Horecava 2025 in Amsterdam RAI de Code of Conduct ondertekend ...

Lees meer

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

ISS versterkt positie als een van de best beoordeelde werkgevers

maandag 20 januari

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar gecertificeerd als Top Employer in Nederland. ISS verbeterde ...

Lees meer

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

Oplossingen voor compliance in gebouwonderhoud

vrijdag 17 januari

Voldoen aan wet- en regelgeving kan als gebouweigenaar of beheerder een complexe uitdaging zijn. In een webinar ontdek je ...

Lees meer

Terug naar boven