Gemeente Breda beschikt na verbouwing over flexibel en toekomstbestendig stadskantoor

1 min

 

Gemeente Breda beschikt na verbouwing over flexibel en toekomstbestendig stadskantoor

Het stadskantoor van de Gemeente Breda was verouderd, te groot en niet ingericht op het 'nieuwe werken'. Samen met Veldhoen + Company werken ze aan een toekomstbestendig kantoor.

Het proces begint al in 2015, vertelt Marco Dieleman, programmamanager Mijn Werkomgeving bij de gemeente Breda. “Dat begon ermee dat we de publiekshal wilden aanpakken, maar al snel kwamen we tot de conclusie dat we in meerdere gebouwen zaten met veel vierkante meters. Bovendien was onderling samenwerken in het gebouw lastig, door het hokkerige karakter.” Marco legt uit dat het belangrijk was om de juiste vraag te stellen: "Wat willen we met het stadskantoor en hoe willen we nu werken?”

Scenario's

Er werden verschillende scenario’s doorgesproken. Marco: “Dat varieerde van helemaal niets doen tot het neerzetten van een modern multifunctioneel stadskantoor elders.” Uiteindelijk werd in 2019 besloten om te gaan verbouwen. Elles raakte in die periode bij het project betrokken: “De verbouwing was nodig, bovendien zou nieuwbouw minimaal vijf jaar duren. Er is toen wel besloten om geen zaken op te pakken die zonde van het geld zouden zijn, wanneer we na vijf jaar alsnog zouden verhuizen.”

Covid

Corona zorgde er in maart 2020 voor dat Breda kort na de start van de verbouwing de stopknop indrukte. Elles: “Tot aan dat moment hadden we alleen aan oplossingen gedacht binnen het stadskantoor. Op het moment dat corona langer ging duren, besloten we dat we opnieuw moesten gaan nadenken en het misschien wel groter moesten aanpakken. Want het was al na een paar maanden duidelijk dat we niet meer teruggingen naar allemaal terug naar kantoor.”

Na de zomer van 2020 startte de tweede fase van de verbouwing. Elles: “Het hielp dat we Veldhoen + Company al hadden ingeschakeld. Zij hadden niet alleen al plannen gemaakt voor de verbouwing, maar ook de geesten binnen de organisatie rijp gemaakt om tijd- en plaatsonafhankelijk te gaan werken. We hadden kortom al een stapje gezet. Dat maakte het in de tweede fase gemakkelijker om vervolgens een grote sprong te maken.”

Succesfactor

Wat een duidelijke succesfactor was voor het welslagen van het project, aldus Marco, was dat Elles en de directie de rug recht hielden, ook wanneer er wel weerstand kwam. “Het betekende dat er een duidelijke koers werd gecommuniceerd en deze ook werd gevolgd waardoor medewerkers hierin hun weg moesten zien te vinden. Dat deden ze ook en ze gingen in gesprek en op zoek naar oplossingen. Dat is echt een compliment voor Elles en de directie.” Hij noemt nog een feit waar hij blij van wordt: “Uit enquêtes komt nu naar voren dat voor medewerkers hybride werken en regie op hun manier van werken belangrijke redenen zijn om bij de gemeente Breda te werken.”

Lessen

Marco en Elles hebben een aantal adviezen voor organisaties die nog flinke stappen moeten zetten op het gebied van Teams, verbouwen en hybride werken. Elles: “Allereerst heb je een goede projectleider nodig. Daarmee bedoel ik niet alleen iemand die goed zijn project leidt en deadlines haalt, maar vooral iemand die voelhorens heeft in zijn organisatie en die met iedereen contact kan maken. Zodat medewerkers voelen dat het een projectleider is, die ze kunnen vertrouwen. Daarnaast moet er een directie zijn die het echt wil. Anders gaan andere belangen – ik schetste ze al eerder – de overhand krijgen.”

Marco heeft nog een ander advies: “Bezint eer ge begint en focus je niet alleen op de harde kant van een project zoals vierkante meters, inrichting, kleur en verbouwing. Stel jezelf als organisatie ook de vraag welke werkgever je wilt zijn, welke leiderschapsstijl wil je hanteren en hoe wil je met medewerkers omgaan. Als je vervolgens een koers hebt gekozen is mijn advies: houd daaraan vast.” Elles: “Je hoeft het niet allemaal al te weten, het gaat erom dat je het denken hebt losgewrikt.”

De gemeente Breda en V+C staan open voor het delen van kennis over het gelopen traject rond de verbouwing. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Marco Dieleman (nu bij gem. Middelburg: [email protected]) en Elles Boers ([email protected]) van de gemeente Breda of met Roel Geenen ([email protected]) van V+C.

Lees het volledige verslag hier.

Delen:

Meer nieuws

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Eindbeslissers massaal aanwezig

Eindbeslissers massaal aanwezig

donderdag 6 maart

Nu al – 6 weken voor de WorkPlace Xperience – zijn al meer dan 500 deelnemers geregistreerd. En nog belangrijker: ...

Lees meer

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

Hoe ontwikkel ik een multifunctionele accommodatie?

donderdag 6 maart

Leer alles over dit ondewerp tijdens de studiedag van HEVO. De studiedag is bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers, projectleiders/managers ...

Lees meer

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

Duizend circulaire werkplekken voor Movares Group

woensdag 5 maart

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat ...

Lees meer

SWP Talks #58: Employee Experience

SWP Talks #58: Employee Experience

woensdag 5 maart

Employee experience betekent meer dan alleen een goede koffiebar. Het is een belangrijk onderwerp in de moderne werkomgeving. ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

Essentie van integrale businesscases (deel 2)

dinsdag 4 maart

Dit artikel is een vervolg van deel 1 van de essentie van integrale businesscases, in dit artikel publiceerden Theo ...

Lees meer

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

Babyboomers en een gastvrij ontvangst

maandag 3 maart

De verschillende generaties op kantoor, hoe breng je ze in verbinding? In deze artikelenreeks vertelt Petra de West, Business ...

Lees meer

Van monumentaal pand naar werkplek

Van monumentaal pand naar werkplek

donderdag 27 februari

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem ...

Lees meer

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

Michael Kortekaas: energie, focus en veerkracht

donderdag 27 februari

Hoe houd je je energiebatterijen opgeladen, een gezond werk-privé balans en focus op de dingen die je wilt bereiken? ...

Lees meer

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

Durf te kiezen: gebruik gaat boven bezit

woensdag 26 februari

Flexibele werkomgevingen zijn een belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. In gesprek met Robin Paul van Eck, Marketing ...

Lees meer

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

Als partners elkaar strategie verwezenlijken

woensdag 26 februari

Het realiseren en vervolgens beheren en onderhouden van locaties voor hoger en academisch onderwijs vereist specifieke expertise. ...

Lees meer

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

Fietser kan flínk besparen volgens IWG

dinsdag 25 februari

Woon-werkverkeer verandert razendsnel. Onlangs werd duidelijk dat steeds meer Nederlandse forensen de fiets pakken, dankzij ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

Michiel Otto nieuwe directievoorzitter van HEVO

maandag 24 februari

Per 1 mei 2025 zal Michiel Otto de rol van directievoorzitter bij HEVO overnemen van Ewoud van der Sluis, die na een succesvolle ...

Lees meer

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

Terug naar boven