Recensie: Klanthousiast inspireren en motiveren

5 min

 

Recensie: Klanthousiast inspireren en motiveren

Feike Cats is een expert als het aankomt op klantervaring en 'klanthousiasme'. SWP-expert Michel Pan recenseerde zijn boek  'Klanthousiast inpireren en motiveren'.

Feike Cats is een onconventionele man die paradoxaal genoeg eigenlijk heel gewoon doet. Toen ik hem een paar maanden geleden belde om hem te vertellen dat ik zijn boek zou recenseren voor Smart Workplace vond het volgende gesprek plaats;

Michel: “Hi Feike, Michel Pan hier. Stoor ik je?”
Feike: “Hoi Michel. Nee hoor, ik zit net op de w.c.”
M: “Eh… dan bel ik je zo wel even terug.”
F: “Nee is goed joh, ik heb nu alle tijd en ik zit prima.”
M: “Okay. We kennen elkaar. Ik vind dat wat je doet erg leuk maar nu ga ik je boek recenseren.
Dat doe ik wel kritisch”.
F: “Ik zit te trillen in mijn tuigje!”

Het is de man ten voeten uit. Grappig, onverwacht, tegendraads, ongegeneerd, direct, ontwapend, eerlijk en doodgewoon. Cats heeft me een leuk moment bezorgd en daarmee een onverwachte ervaring in mijn geheugen gegrift. Dat is gelijk ook het leidend beginsel van de methode Cats: het gaat in het leven niet om de middelmaat of om tevredenheid. Cats is een vurig pleitbezorger van ongecompliceerd plezier en ongebreideld enthousiasme. Voor de overtreffende trap in beleven en voor sprankelende momenten die je bijblijven. Voor ieder werkveld, maar ook voor ieders persoonlijk leven gaat deze wijsheid natuurlijk op. In mijn vakgebied, dienstverlening, is het bezorgen van onverwachte cadeautjes voor klanten door enthousiaste medewerkers van essentieel belang.

'Verleuken'

Feike Cats wordt vaak door organisaties gevraagd om hun klantgerichtheid te verbeteren. Voor dat verbeterproces heeft hij een woord bedacht: 'verleuken'. Dat is een populair woord dat de Van Dale nog niet heeft gehaald, maar ook nogal dicht tegen een wél bestaand woord aanschurkt. Met fantasiewoorden moet je altijd een beetje uitkijken, maar daarover in deze recensie later meer.
 
Cats heeft in zijn recentste boek een coauteur aangehaakt. Het is Coen Bertens, Coen is inmiddels 1,5 jaar geleden voor zichzelf begonnen en was daarvoor operationeel directeur van de Efteling. Verwacht van Bertens en Cats geen diepgaande analyses over de toepasbaarheid van psychologie, antropologie of sociologie op hét centrale thema van managementboeken: leiderschap. Alhoewel ik vermoed dat ze veel meer van de theoretische kant weten dan zij doen voorkomen. Verwacht ook geen zinnen met meer dan 15 woorden. Klanthousiast inspireren en motiveren is een verbluffend simpel boek, geheel passend in de lijn die Cats in zijn overige publicaties heeft ingezet. Over zijn aanpak is hij schaamteloos eerlijk. Zo schrijft hij dat hem vaker is verweten wel erg gemakkelijk te doen over ingewikkelde dingen. Ook is dit te lezen; 'Laten we maar weer eens een open deur intrappen'. Tegeltjeswijsheden ('zonder wrijving geen glans') en platitudes ('als leider nooit te laat komen op je eigen vergadering want dan neem je je mensen niet serieus') worden bepaald niet geschuwd.

Voor wie hier niet van terugschrikt bevat het boek veel waardevolle inzichten. Managers van een jaar of 30 die nog wat te bereiken hebben in hun carrière of 40’ers en 50’ers die in dezelfde groef zijn blijven hangen hebben wat aan dit boek. Bertens heeft als directeur van de Efteling echt wel wat te melden over het inspireren van gasten en medewerkers; zijn pretpark is talloze keren onderscheiden met prijzen. Sla Wikipedia er maar op na. Als je verbijstering over de vloed aan onderscheidingen die in deze business over de bedrijven wordt heen gestort enigszins is afgenomen dan verbaas je je toch vooral over de successen die de Efteling continu lijkt te vieren.
 
De beide heren zijn dus heel goed in staat om het centrale thema van hun visie inhoudelijk te laden: het enthousiasmeren en motiveren van klanten. Zij gebruiken vooral kinderen als bron van inspiratie. Kinderen zijn open, eerlijk en onconventioneel in hun denken en doen. De lering die de auteurs hebben opgedaan tijdens het opvoeden van hun kroost wordt toegepast in werksituaties.
 
Volgens de beproefde methode die in licht verteerbare managementboeken wordt gehanteerd loodsen Bertens en Cats de lezer in 10 stappen richting inspireren en motiveren. En daar komt bepaald geen hogere wiskunde bij kijken. Het gaat over simpele aanwijzingen op het gebied van voorbeeldgedrag en lef tonen, over ruimte bieden en richting geven, over loslaten, aandacht geven en over dingen klein en simpel houden. Allemaal waardevolle informatie, maar vernieuwend is het niet. Er is iets meer diepgang in hoofdstuk 6, waarin een pleidooi wordt gehouden voor ongelijkheid, een verrassend standpunt dat meer uitwerking verdient.

De levenslessen zijn vooral bruikbaar voor professionals. Ik heb ook zelf veel ervaring als medewerker, manager en leider van operationele dienstverlenende bedrijven. Dit weet ik: zet mij vooral niet voor een team met schoonmakers, beveiligers en cateringmedewerkers. Het loslaten, niet controleren en visionair richting bieden zit helemaal snor bij mij, maar ik vrees dat mijn operationele collega’s meer behoefte hebben aan instructie, kaders en methodes.

Hoofdletterobsessie

Dan ten slotte de creatieve omgang met de Nederlandse taal. Managementboeken wemelen van de onnodige Engelse woorden. Waar Cats en Bertens de complimenten verdienen voor het vermijden van die ergerlijke verengelsing van de Nederlandse taal, verprutsen ze die lof door hun tenenkrommende taalgrapjes. Zo wordt steevast elke variant op het woord ‘klant’ midden in de zin met de hoofdletter K geschreven. Alleen God heeft dat taalkundige voorrecht. Die hoofdletterobsessie kom je vaak tegen in marketing- en verkoop-uitingen. Marketing stond aan de start van Cats carrière, dus dat zal waarschijnlijk deze voorliefde verklaren. Alsof zo’n hoofdletter iets Belangrijker maakt? Het ziet er vooral potsierlijk uit. Maar dat is het ergste niet. Vooral het eindeloze gepiel met vaak tussen haakjes gefabriceerde ‘verleukingen’ zouden door een beetje redacteur, rillend van afschuw, direct worden geschrapt. Houd je vast; werkgele(u)k, voorbeeld(ig), de andere K(l)ant, kinderen als de ba(a)s(is) en vooral deze die je de haren te berge doet rijzen: prioritijd.

Afsluitend: leuk boek? Absoluut. Inspirerend en leerzaam? Tja. De meer ervaren leider krijgt op een aantal momenten zeker wat inzichten. Ik heb een paar keer schaterend van het lachen het boek opzijgelegd. Maar ik zou Klanthousiast inspireren en motiveren vooral de beginnende professional aanraden. Voor hen is de praktische inhoud snel toepasbaar. Het gaat ten slotte over van alles wat je simpelweg kan doen of moet laten. En dat in ongeveer 100 pagina’s in een zeer vlotte schrijfstijl.

Moet je alleen even die l(j)eukwoorden negeren.

Recensie: Klanthousiast inspireren en motiveren.

Door Coen Bertens en Feike Cats
ISBN/EAN: 978-90-820676-9-9
1e druk juni 2023

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer nieuws

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk, eigenaar van ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Mis het niet: Campus Day

Mis het niet: Campus Day

dinsdag 1 april

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de kansen ...

Lees meer

Terug naar boven