Opinie: Geld doneren als medewerkers naar kantoor komen?
Salesforce organiseert een programma om werknemers te stimuleren naar kantoor te komen, genaamd 'Connect for Good'. Bart van Roekel en Nick Lettink schreven er over in dit opiniestuk.
Iedere medewerker die tussen 12 en 23 juni daadwerkelijk naar kantoor komt, zorgt ervoor dat Salesforce $10 doneert aan een lokaal goed doel. Het bedrijf hoopt met dit initiatief tussen de $1 miljoen en maximaal $2,5 miljoen op te halen. Het is de bedoeling dat het personeel stemt op hun favoriete lokale goede doelen om donaties te ontvangen.
Een woordvoerder van Salesforce vertelt: "Teruggeven is diep verankerd in alles wat we doen, en we zijn er trots op Connect for Good te introduceren om werknemers aan te moedigen $1 miljoen in te zamelen voor lokale non-profits."
Salesforce en kantoor
Salesforce is de grootste naam ter wereld op het gebied van cloudgebaseerde verkoopsoftware. Ondanks dat begin dit jaar afscheid werd genomen van 10% van het personeel werken de overige +- 70.000 medewerkers volgens de Salesforce ‘Ohana-cultuur’. Volgens hun eigen website betekent ‘Ohana’ in het Hawaiiaans ‘familie’ en gaat om de vier kernwaarden waar Salesforce voor staat en de waarden die tegelijkertijd in het dagelijkse leven tot uiting komen; vertrouwen, klantsucces, innovatie en equality.
Maar is Salesforce zijn 'werknemers eerst'-houding helemaal kwijt? Het bedrijf heeft eerder al aan 65% van zijn werknemers verplicht gesteld om drie of vier dagen per week naar kantoor te komen, maar dat heeft blijkbaar niet tot het gewenste effect geleid. Co-CEO Marc Benioff heeft eerder ook al zwaar geklaagd over het verlies van "essentiële kennis bij nieuwe werknemers zonder kantoorcultuur" als gevolg van het huidige thuiswerkbeleid. Volgens gelekte Slack-berichten klaagde hij over dat degenen die tijdens de pandemie werden aangenomen niet productief genoeg zijn.
Ludiek experiment of gedoemd te mislukken?
Nu rijst de vraag of het experiment vanuit 'Connect for Good' wel tot het gewenste effect zal leiden? Maar wat zou het gewenste effect kunnen zijn? Medewerkers die in een periode van twee weken tijd meer naar kantoor zijn gekomen? En zou co-CEO Marc dan tevreden zijn? Of is hij op zoek naar iets anders? Wellicht is hij op zoek naar “Good to Connect”!
In onze ogen gaat het bij “Good to Connect” niet om aanwezigheid op kantoor, maar gaat het om kennisdeling, samenwerking, verbinding, goed werkgeverschap en het faciliteren van een goede gezondheid van medewerkers. Hen in staat stellen het werk goed te doen, complexe en minder complexe vragen op te lossen, elkaar op te leiden en kennis met elkaar te delen zodat je niet alleen zelf, maar ook als organisatie stappen kunt zetten. Het inzetten van een ‘Good to Connect’ project lijkt ons daarom beter geschikt als blijkt dat er onvoldoende kennisdeling en verbinding is. Het project zou zich kunnen richten op het onderzoeken waar nu echt het probleem ligt (als deze er is), welke suggesties medewerkers zelf hebben om beter te verbinden en kennis te delen. En deze suggesties ook echt door te voeren en te evalueren. Met een budget tot $2,5 miljoen zijn er vast succesvolle experimenten op te starten!
En als deze experimenten zorgen voor een organisatie die beter presteert, met een lager verloop, lager ziekteverzuim of betere opleiding van collega’s … dan is er vast een positieve businesscase te maken waarvan een gedeelte naar een goed doel geschonken kan worden. Als alleen die collega’s die tijdens de pandemie aangenomen zijn productiever worden hebben we al een stap in de positieve richting gezet voor Marc...;-). Lijkt ons win-win; duurzaam resultaat in je organisatie en meer winst om naar een goed doel over te maken!
Bart van Roekel is Adviseur Nieuwe Manieren van Werken en Nick Lettink is Partner & Adviseur bij YNNO en beiden schreven eerder al een opiniestukken voor Smart WorkPlace
Meer artikelen van YNNO B.V.
Basiscursus WorkPlace Management krijgt rapportcijfer 8
zondag 24 december
De Basiscursus WorkPlace Management is met het rapportcijfer 8 goed gewaardeerd door de cursisten. Wil jij 2025 goed beginnen? ...
Draaijer Groep en HEYDAY slaan handen ineen
zaterdag 23 december
Per 1 januari 2025 voegen HEYDAY en Draaijer Groep de directies samen. De nieuwe algemeen directeur Danny van Rossum (foto): ...