Van visie tot realisatie

3 min

 

Van visie tot realisatie

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s aanpak bij het realiseren van nieuwe manieren van werken. Menno Polman en Nick Lettink vertellen hierover.

Startfase

In een huisvestingstraject hebben alle keuzes en beslissingen, zeker in de beginfase, grote impact op de totale uitwerking en het eindresultaat. De start ligt bij het vaststellen van de ambitie en de visievorming; zaken die bepalend zijn voor de te varen koers van een organisatie en voor de nieuwe manier van werken. Door al in een vroegtijdig stadium op strategisch niveau de impact en consequenties van veranderingen te identificeren, kan een helder scenario worden geschetst en kunnen realistische verwachtingen over de ambitie en uiteindelijk de realisatie worden gecreëerd. Wat is een haalbare tijdslijn? Hoe wordt een project benaderd? Wat past binnen het gestelde budget? Welke aanbestedingsstrategie past bij het vraagstuk en de organisatie? Waar ligt welke verantwoordelijkheid? Kortom, het is van groot belang om al bij de start antwoord te geven op dit soort vragen, zodat keuzes kunnen worden vertaald naar reële plannen. Je kunt een Ferrari willen, maar als het budget toereikend is voor een boodschappenauto, dan past dat niet.

Integraliteit en één aanspreekpunt

Essentieel is in elke fase en op ieder niveau de regie te kunnen voeren èn projectteams en de organisatie op een passende manier te kunnen begeleiden. Oftewel een project begeleiden van de start tot het moment dat de gebruiker gelukkig is met de nieuwe werkplek. Dat is waar het bij een succesvol huisvestingstraject om gaat. We krijgen regelmatig als terugkoppeling dat we analytisch en conceptueel sterk zijn en concepten ook echt tot realisatie kunnen brengen. Bovendien beschikken we over de theoretische kennis en expertise. Op bestuursniveau kunnen we adviseren en krijgen de mensen op de werkvloer mee. We weten wat de impact is van een uitdagend ‘Programma van Eisen’ op de realisatie en wanneer het werkconcept sterk verandert, weten we wat de gevolgen zijn voor de organisatiebegeleiding. Alle consequenties en scenario’s leggen we tijdig voor aan zowel de projectteamleden als het bestuur. Gedurende het volledige traject vertegenwoordigen én ontzorgen wij de opdrachtgever door één aanspreekpunt – de regievoerder – aan te stellen die de teams en de organisatie begeleidt.

Eén regievoerder

Op strategisch, tactisch en operationeel niveau naar diverse vraagstukken kunnen kijken en de taal van beide werelden spreken: zowel advies als projectmanagement. Dat is geen sinecure en daarom is een regievoerder noodzakelijk. Iemand die de visievorming snapt en ook nadenkt over de impact van beslissingen op de organisatie: hoe denkt de ondernemingsraad hierover, hoe kijkt de vakbond hiernaar, wat vindt het bestuur ervan, wat vindt de handyman, wat moeten we doen op het gebied van organisatiebegeleiding, wat is nodig qua ICT om het mogelijk te maken, en ga zo maar door. Deze persoon verbindt partijen, teams en afdelingen en brengt het proces van a naar z. Het is een uitdagende en complexe rol om in te vullen en daarom juist een pracht van een uitdaging voor ons.

Missie geslaagd

De afgelopen jaren heeft YNNO zich naast advies ook steeds meer toegelegd op de realisatie en regievoering over het gehele traject. Daardoor is het mogelijk een integrale benadering van een project te borgen waardoor je direct resultaat ziet. De opdrachtgever is comfortabel met de uitkomst, omdat er niet alleen een adviesrapport ligt, maar ook direct een realistisch en haalbaar plan van aanpak. Als een traject is afgerond, volgt er altijd nog een evaluatie en ‘nazorg’. We kijken naar de implementatie, hoe de communicatie tussen de verbonden onderdelen verloopt, of alles werkzaam is etc. Door de intensieve samenwerking die soms wel meerdere jaren kan duren, bouwen we een hechte werkrelatie en vertrouwensband op. En doordat we altijd handelen in het belang van de organisatie en het gehele traject van a tot z beheersen, beschrijven onze opdrachtgevers ons als een hoogwaardige en betrouwbare partner.

 

Delen:

Meer nieuws

'Geen standaard tenderproces'

'Geen standaard tenderproces'

donderdag 17 april

Op de WorkPlace Xperience 2025 liet Rabobank met een sessie Tender Talks over Soft Services zien dat een innovatief tendertraject ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience 2025

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience ...

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award 2025

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award ...

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

Ontmoet de designers van de toekomstige werkplek

donderdag 3 april

Wat als je zelf kunt ervaren hoe je werkomgeving invloed heeft op je welzijn? In een ‘living lab’ binnen de ...

Lees meer

Waar innovatie en koffie samenkomen

Waar innovatie en koffie samenkomen

woensdag 2 april

In het hart van Amsterdam, heeft Rewire onlangs haar nieuwe kantoor geopend. En wat past beter bij een vooruitstrevende ...

Lees meer

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

Geen pleisters plakken, maar kansen pakken

woensdag 2 april

Solved is al sinds de eerste dag betrokken bij de WorkPlace Xperience. Van escaperooms en whitepapers tot unieke visuals ...

Lees meer

Terug naar boven