Hoe organiseer je het thuis voelen voor iedereen in alle lagen van de organisatie
Klaartje Vanwesenbeeck, Key Account Manager voor PwC bij ISS Facility Services was aanwezig bij de laatste Round Table van Duurzame Impactmakers. Klaartje Vanwesenbeeck vertelt over het beleid rond diversiteit en inclusie van ISS in de samenwerking met Marjolein Kurstjens van PwC.
“Het is voor beide organisaties een belangrijk thema. Daarom kijken we aan de ene kant hoe we een bepaalde populatie met een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt kunnen inzetten in onze facilitaire dienstverlening bij PwC. En aan de andere kant hoe we beleid kunnen ontwikkelen om ervoor te zorgen dat die mensen zich ook echt thuis voelen.” Kurstjens knikt instemmend: “Het gaat erom dat je divers en inclusief wilt zijn. Vervolgens moet je kijken naar de kansen.” Vanwesenbeeck legt uit wat dat In de praktijk betekent: “We kijken bij het aannemen niet naar standaard medewerkers, maar nemen juist mensen aan die meer begeleiding nodig hebben. Zoals dove barista’s. Daarmee geven we ook een signaal naar de medewerkers van PwC om hun wereldblik te vergroten. Of, zoals Marjolein gewend is om te zeggen, ‘niet iedereen is in een mandje met een gouden lepel in de mond geboren’. En: je moet je aanpassen om toch contact te maken met die facilitaire medewerkers. Bovendien moeten ze zich realiseren dat ze niet goed kunnen werken als de facilitaire medewerkers niet zorgen dat zaken goed geregeld zijn.”
“Lange tijd werd de schoonmaak buiten kantooruren weggestopt zodat de schoonmaker niet eens in contact kwam met de norm-medewerker van de organisatie. Op die manier kunnen ze niet eens onderdeel van het feest zijn.” - Klaartje Vanwesenbeeck
De "huidige norm-medewerker" is volgens het rapport "Naar een inclusieve werkomgeving!" een witte man van middelbare leeftijd. Klaartje geeft meteen aan dat ze ‘de kriebels’ krijgt van de omschrijving. “In wat voor bedrijf geldt dit? Voor het facilitair bedrijf klopt dit beeld namelijk helemaal niet. En ook niet voor PwC. Als ik daar rondloop zie ik regelmatig meer internationale medewerkers en meer vrouwen dan mannen lopen. Wel zie ik een uitdaging bij het facilitair bedrijf. Daar is de leidinggevende vaak nog een witte man of vrouw van middelbare leeftijd terwijl de medewerkers wel een afspiegeling van de maatschappij zijn.”
“Het belangrijkste thema bij dit alles vind ik: hoe organiseer je het thuis voelen voor iedereen in alle lagen van de organisatie.”
Lees het hele round-table verslag hier
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...