Transitie naar diversiteit 'een zaak van lange adem'
Een derde Round Table over diversiteit en inclusie vond in september plaats in het Van Gogh Museum. Vanuit Duurzame Impactmakers sprak hier ook Sander van Ekeren, Senior Manager Rewards bij Achmea.
Om diverser te worden als organisatie moet je ook diverse sollicitanten aantrekken. Of je ‘aantrekkelijk’ genoeg bent voor een diverse groep mensen is natuurlijk de vraag. Maar ook moeten organisaties zich afvragen of bepaalde functie-eisen of ervaring wel noodzakelijk is. Veel dingen kunnen mensen leren. Zo zorg je er ook voor dat je verschillende soorten mensen binnenkrijgt.
Lange adem
Volgens Sander van Ekeren zitten organisaties bij diversiteit en inclusiviteit vaak in een vicieuze cirkel: “Organisaties willen divers en inclusief zijn, maar om dat te worden moeten ze juist andere mensen aantrekken. De mensen uit de doelgroep die je aan wilt trekken denken echter dat het om een traditioneel Nederlands bedrijf gaat waar ze zich misschien niet thuis voelen en reageren dus niet.” Toch ziet Sander ook lichtpuntjes: “Ik denk dat de beweging, de bedoelingen en het gedachtegoed op orde zijn. Het is echter een zaak van lange adem: het zal tientallen jaren duren voordat we zijn waar we willen zijn. Daarbij herken ik ook het beeld van Willem over de afspiegeling. Over het algemeen is die bij Achmea best in orde, maar op functieniveau zijn er nog grote verschillen.”
Afspiegeling geen doel op zich
Achmea heeft als missie ‘Duurzaam Samen Leven’. Daarbij komt regelmatig de ogenschijnlijke tegenstelling landsbelang en klantbelang aan de orde. Sander: “Natuurlijk is ons eerste belang de klant, maar we kijken ook wat we kunnen doen als corporate voor problemen in de maatschappij die niet alleen onze klanten betreffen.” Vervolgens vraagt hij zich af of elk bedrijf wel een afspiegeling moet zijn van de maatschappij om zo de wereld te verbeteren. “Voor mij is dat geen doel op zich. Soms zit de kracht van een bedrijf juist in de specialisatie met eenzelfde soort mensen die allemaal hetzelfde heel goed kunnen. Neem als voorbeeld een vak als zee-lassen. Dat trekt vooral mannen aan, dus moet je daar dan per se gaan streven naar meer vrouwen? Hetzelfde geldt voor afdelingen binnen het bedrijf. Als je daar toch die afspiegeling wilt nastreven sla je in mijn beleving de plank mis. Het moet geen doel op zich zijn niet is en je hebt er geen aandacht voor dan ontstaat het namelijk niet vanzelf.” Hij illustreert het met een praktijkvoorbeeld. “Bij Achmea heb je sinds begin jaren 90 het netwerk HoLa! (HOmo’s , Lesbiennnes, biseksuelen en transgenders Achmea). Dat specifieke netwerk voor deze doelgroep is een paar jaar geleden opgeheven omdat het binnen Achmea inmiddels onderdeel van de totale bedrijfscultuur is. Maar om dat te bereiken moest dat exclusieve netwerk dat opkwam voor de doelgroep er wel eerst zijn.”
Lees het volledige Round Table verslag hier
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...