10 kenmerken van een prettige werkomgeving

4 min

 

10 kenmerken van een prettige werkomgeving

Nu we voornamelijk hybride werken is het belangrijk dat medewerkers zowel op kantoor als thuis in een prettige werkomgeving aan de slag kunnen. Maar hoe creëer je een prettige werkomgeving voor je medewerkers? In dit artikel van Wouter Aarts vind je zijn 10 tips!

1. Investeer in werken op afstand

Voor hybride werken is het erg belangrijk om de juiste faciliteiten voor thuis en op kantoor te bieden. Uiteraard wil je dat alle werkzaamheden effectief en efficiënt blijven verlopen. Maar hoe zorg je ervoor dat je dezelfde resultaten blijft behalen? Een cloudoplossing kan je hierbij helpen. Zo kunnen medewerkers flexibel met elkaar op afstand werken en kunnen zij altijd en overal bij benodigde documenten.

2. Kies een passende videovergaderoplossing

Face-to-face meetings hebben plaatsgemaakt voor videovergaderen. Applicaties als MS Teams, Zoom en Skype maken overuren. Belangrijk is om na te gaan welke videovergaderoplossing het beste bij jouw organisatie past, ook op de langere termijn. Veiligheid is hierbij een belangrijk aspect, maar ook bandbreedte. Je wilt uiteraard dat deze intact blijft als er een grote groepsvergadering plaatsvindt.

3. Coach je medewerkers

Nu we voornamelijk hybride werken is het belangrijk dat je je medewerkers coacht en begeleidt. We zien elkaar niet meer zo vaak. Dus is het lastig te peilen hoe het met jouw medewerkers gaat. Hoe ervaren zij het op afstand samenwerken? Waar kunnen zij hulp bij gebruiken? Veel medewerkers zijn bijvoorbeeld geneigd om thuis langer door te werken dan op kantoor. Het is aan jou om hen mede te begeleiden naar een goede thuiswerkbalans.

4. Bied uitdagingen

Juist in deze tijd moet je je als organisatie aanpassen en blijven ontwikkelen. Sommige organisaties moeten noodgedwongen nieuwe markten betreden. Andere organisaties moeten hun huidige dienstverlening anders inrichten. Ook jouw medewerkers willen zichzelf blijven ontwikkelen. Bied trainingen en workshops aan. Geef je medewerkers de mogelijkheid om online cursussen of (deeltijd)studies te volgen.

5. Neem je medewerkers mee in veranderingen

Kijk naar jouw organisatie als een community. Iedereen maakt deel uit van een radarwerk. Als de resultaten van je bedrijf goed zijn, dan is het ook logisch dat iedereen daarvan (mee)profiteert. Middels een bonussysteem of andere incentives om prestaties te belonen spreek je jouw waardering richting je medewerkers uit. Neem je medewerkers mee in veranderingen. Gaat het minder goed met je organisatie? Maak dit dan bespreekbaar. Roep medewerkers op om mee te denken of mee te doen aan bepaalde maatregelen, die noodzakelijk zijn. Je zult zien dat medewerkers dan betrokken zijn, juist in deze tijd.

6. Creëer een veilige werkomgeving

Zorg voor een goede vibe tijdens het werk: creëer een werkomgeving waarin iedereen zich prettig voelt. Denk hierbij niet alleen aan een fijn bureau en een goede stoel, maar ook aan faciliteiten die nodig zijn om de anderhalve meter regels op kantoor te waarborgen. Zo kun je door het gebruik van online deskbooking piekmomenten op kantoor voorkomen. Medewerkers reserveren met dit systeem zelf een bureau. Eenmaal op kantoor checken ze in. Zo kun je snel en eenvoudig bijhouden wat de dekkingsgraad van jouw kantoor is.

7. Denk na over je MVO-beleid

Wat kan jouw bedrijf voor de samenleving betekenen? MVO is erg breed. Kijk bijvoorbeeld naar maatschappelijke projecten op het gebied van milieu, duurzaamheid of sociaal ondernemen. Kies een doel, maak een plan en ga aan de slag. Laat je medewerkers hun steentje bijdragen. Werken voor ‘een goed doel’ geeft een goed gevoel. Ook geeft het jouw bedrijf natuurlijk een goede naam.

8. Denk na over je visie

Wat is jouw visie? Denk hierover na. Draag deze visie ook uit binnen het bedrijf. Een scherpe en duidelijke visie is onmisbaar voor een organisatie. Een visie geeft aan waar je voor staat. Het geeft je medewerkers een doel om naartoe te werken. En dat doet iedereen graag.

9. Wees geen control freak

Geef je medewerkers genoeg autonomie. Zij kunnen alleen uitblinken binnen de organisatie als zij zelfstandig kunnen werken en in staat worden gesteld om zelf beslissingen te nemen.

10. Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden

‘If you pay peanuts, you get monkeys.’ Oftewel: wat zijn jouw medewerkers je waard? De juiste arbeidsvoorwaarden zijn ontzettend belangrijk voor jouw positie op de arbeidsmarkt. Dit betekent niet alleen een goed salaris. Ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een must. Denk hierbij aan een bonussysteem, een leaseauto of fietsplan en een voordelige pensioenregeling.

Ook een prettige werkomgeving creëren?

Wil je ook een prettige werkomgeving creëren voor je medewerkers? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden om werken op afstand zo optimaal mogelijk te faciliteren? Ontdek praktische tips in het e-book. Meer weten over hybride werken? Lees meer over hybride werken en wat dit betekent voor jouw organisatie.

Delen:

Meer nieuws

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel zijn om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Terug naar boven