Hoe creëer je een inclusieve bedrijfscultuur?
Tegenwoordig groeit bij steeds meer organisaties het besef dat een divers en inclusief werkklimaat belangrijk is. Dit betekent dat iedere werknemer zich prettig en gewaardeerd voelt. Wel zo belangrijk in de week van het werkgeluk.
In zijn blog legt Erwin van de Luitgaarden van TOPdesk de Drie lessen over het inclusieve werkklimaat bij TOPdesk uit.
"Veel organisaties willen graag een inclusieve bedrijfscultuur, maar vinden het lastig om dit te realiseren. TOPdesk kent al jaren een inclusieve bedrijfscultuur. Deze bedrijfscultuur is ontstaan doordat er vanaf de start van ons bedrijf, inmiddels ruim 25 jaar geleden, altijd aandacht is geweest voor diversiteit en inclusiviteit. Het zit echt in ons DNA en iedere medewerker binnen onze organisatie hecht hier dan ook waarde aan. We kijken altijd naar iemands potentie, niet naar iemands achtergrond of uiterlijk. Zo kun je als recent afgestudeerde finance student hier je carrière beginnen als marketeer en andersom. Als de wilskracht, motivatie en het TOPdesk karakter er maar is."
Code of Conduct
TOPdesk gebruikt een duidelijke Code of Conduct - gedragscode - hierin staan de normen en waarden van de TOPdesk beschreven. Deze is beschikbaar voor alle medewerkers, waardoor iedereen weet welk gedrag gewenst is en welk gedrag niet. Hiernaast is het belangrijk om mensen echt trainen in het geven van feedback en om altijd een gesprek aan te gaan mocht er iets vervelends gebeuren of wanneer het werk even niet zo lekker gaat. Ook staat er wat de procedure is voor wanneer iemand bijvoorbeeld toch het gevoel heeft niet vrij kan zijn als persoon. Zowel intern als extern zijn er bronnen ingesteld om te kunnen helpen. Als je in een ongewenste situatie terecht komt op de werkvloer of je onveilig voelt, kun je in de Code of Conduct terugvinden welke stappen je kan ondernemen.
Diversity & Inclusion Guild
Ook heeft TOPdesk het Diversity & Inclusion Guild, een initiatief van eigen medewerkers. De Diversity & Inclusion Guild is een groep collegas van verschillende TOPdesk filialen over de wereld. Zij zetten zich gezamenlijk in voor inclusiviteit binnen de organisatie. Deze medewerkers krijgen tijdens werktijd de ruimte om met dit onderwerp bezig te zijn. Zo organiseren ze onder andere een Diversity & Inclusion Week. Een week waar alle medewerkers binnen TOPdesk verschillende sessies kunnen volgen om geïnformeerd te worden over diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer, maar ook over gelijkheid en neurodiversiteit.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Als werkgever is het daarnaast heel belangrijk om een prettige werkomgeving te creëren voor iedereen. Hier is ook rekening mee gehouden in de arbeidsvoorwaarden. Zo kent TOPdesk in haar salarishuis geen verschil in genders; de mijlpalen die per rol zijn vastgesteld zijn voor iedereen gelijk. Het partnerverlof bij geboorte van een kind is ook voor iedere partner gelijk. Zo wordt er zelfs tot honderd procent aangevuld gedurende dit verlof in plaats van de standaard zeventig procent.
Lees de volledige blog hier
TOPdesk
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...