Anja de Bruijn: “In onze kantoren zien we momenteel oud gedrag.”

4 min

 

Anja de Bruijn: “In onze kantoren zien we momenteel oud gedrag.”

De terugkeer naar kantoor stelt gemeenten voor uiteenlopende uitdagingen, zo bleek tijdens de eerste City Table in Tilburg van het platform GemeenteHuisvesting. Een ervan benoemde Anja de Bruijn van de gemeente Haarlem: “In onze kantoren zien we momenteel ‘oud gedrag’.”

Bij de gemeente Haarlem en Zandvoort zijn vier grote kantoorpanden van belang, vertelt Anja de Bruijn, afdelingsmanager Facilitaire Zaken bij de Gemeente Haarlem. De gemeente zette in 2011 een nieuw pand neer op de Raaks met de onder meer de publiekshal. Daarnaast is het voormalige postkantoor aan de Gedempte Oude Gracht verbouwd om onderdak te bieden aan gemeenteambtenaren. Dit pand is in 2014 in gebruik genomen. Anja: “In zowel de Raakspoort als de Zijlpoort wordt veel vergaderd. Haarlem heeft bovendien een regiofunctie. Het derde pand is het stadhuis op de Grote Markt dat vooral een functie heeft voor het bestuur, de raad en de afdelingen concern control en communicatie. Het Raadhuis in Zandvoort heeft een publiekshal voor de inwoners, het bestuur en de raad van Zandvoort werken vanuit het Raadhuis en er is (beperkt) ruimte voor ambtenaren om te (flex)werken.”

Anja is enthousiast over het concept van Tilburg. “Dit concept geeft eigenlijk het beeld weer van de enquêtes die we gedaan hebben in het kader van corona en het behoeftenonderzoek. In onze kantoren zien we momenteel ‘oud gedrag’. ‘Ik wil een bureau met een vaste computer en twee beeldschermen, ik wil geen docking station’. Voor ons is nu de uitdaging om te kijken wat we gaan doen met de drie eerdergenoemde hoofdgebouwen en het Raadhuis in Zandvoort. Maar er is ook aandacht nodig voor de vele buitenlocaties waar ook ambtenaren werken zoals het havenkantoor en het NME gebouw aan de Kleverlaan in Haarlem.” Rondlopend in het vernieuwde Stadhuis in Tilburg realiseert Anja zich bovendien nog iets anders: “Het gebouw op de Raaks is met ruim tien jaar betrekkelijk nieuw, maar als ik dit in Tilburg zie voelt de Raakspoort alweer een beetje ‘oud’: wij zijn in Haarlem toe aan onder meer vernieuwing van (een deel van) de kantoorinventaris; dit is mede afhankelijk van het nieuwe concept. Daarnaast moet nagedacht worden over zowel de raadszaal in het Stadhuis van de gemeente Haarlem als gevolg van onder andere uitbreiding van fracties en beperkte ruimte voor publiek, als over het Raadhuis Zandvoort. In het nieuwe coalitieakkoord heeft Zandvoort – met uitzondering van het oude raadhuisgedeelte – een ontwikkelopgave voor het huidige Raadhuis beschreven. Voor (interne) bijeenkomsten en de (grotere) vergaderingen ziet Anja in Haarlem een ander beeld dan in Tilburg: “Haarlem heeft een compacte binnenstad met op loopafstand veel mogelijkheden om buiten de deur ‘even weg van het kantoor’ met elkaar te vergaderen, bijeenkomsten of ‘hei’-dagen te organiseren, terwijl in principe in onze kantoren prachtige ruimtes zijn waar je alles tot je beschikking hebt. Het kan een overweging worden die faciliteiten niet verder meer uit te breiden in ons kantoorconcept, maar juist in de stad de verbinding met de bewoners en ondernemers te gaan zoeken op dit onderwerp. Het programmateam ‘Kies je werkplek bewust’ gaat zich hierover buigen.”

Reorganisatie van werkomgeving na de coronapandemie

Moderator Wim stelt de deelnemers vervolgens de vraag of de reorganisatie van de werkomgeving na de coronapandemie al een eerste vorm krijgt. Anja vertelt hoe het in Haarlem was en op dit moment nog grotendeels is: “Met de bouw van de Raakspoort en de Zijlpoort heeft Haarlem gekozen voor een flexconcept met een vlekkenplan op afdelingsniveau. Daarnaast is er al wel wat variatie in wijze van (samen)werken. Zo zijn in de Raakspoort een soort ouderwetse ‘telefooncelletjes’ geplaatst waar je met je hoofd tussen kunt en stoelen die tegenover elkaar staan met een halve afscherming. Van de cellen werd en wordt nauwelijks gebruik gemaakt en de stoelen zijn inmiddels weggehaald of op plekken gezet waar je dan stil kunt werken.” Nu zit Haarlem volgens Anja in fase 0 richting het nieuwe werkconcept. De visie ligt er, nu naar de uitwerking en implementatie waarbij het niet meer gaat om sec een facilitaire vraag maar om een multidisciplinaire vraag. Voor de directie is het nieuwe werkconcept een van de speerpunten. Er is dan ook gekozen om de visie ‘ Kies je werkplek bewust’ programmatisch aan te pakken waar de drie hoofddisciplines (FM, HR en IT) in vertegenwoordigd zijn zodat er een integrale aanpak is. Die visie wordt nu uitgewerkt en de implementatie volgt, een traject dat naar verwachting wel twee jaar in beslag gaat nemen.

Anja geeft aan het eind van de discussie aan te hebben genoten van de City Table en van de mooie rondleiding: “Ik voel me net een spons die alles in zich opneemt. Ik vind het heerlijk om de inzichten te horen en neem ze zeker mee naar Haarlem.” Ze geeft een concreet voorbeeld: “De laatste opmerking over het beschikbaar hebben van budgetten in de exploitatie in plaats van via een investeringsplan is uit de dagelijkse praktijk gegrepen. Ik heb onlangs in de organisatie aangegeven dat er meer direct beschikbare middelen in de exploitatie zouden moeten komen om directer en efficiënter aan de snel veranderende vraag te kunnen voldoen.”

Lees hier het complete verslag van de City Table. Benieuwd naar de achtergronden van de deelnemers en de overige City Tables? Click dan hier.

Delen:

Meer nieuws

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel zijn om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

Mr. Green opent eerste franchise-locatie in Rotterdam

dinsdag 8 april

Mr.Green heeft op 28 maart 2025 de deuren geopend van zijn eerste franchise-locatie in Rotterdam, gelegen aan het Hofplein. ...

Lees meer

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

Croonwolter&dros nieuwe partner Smart WorkPlace

dinsdag 8 april

SWP-Partner Croonwolter&dros is al sinds 1875 druk met het ontwerpen, implementeren en beheren we onzichtbare technologieën ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

Wat verwacht generatie Z van flexibel werken?

maandag 7 april

In haar blogreeks vertelt Petra de West over 'generaties op de werkvloer'. In aanloop naar de WorkPlace Xperience 2025 staat ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

De toekomst van contractbeheer met Grip Facility

donderdag 3 april

Grip facility presenteert tijdens de WorkPlace Xperience 2025 alles over hun nieuwe innovatie: Het Contract Dashboard. Meer ...

Lees meer

Terug naar boven