De kansen van een circulaire inkoopstrategie

 

De kansen van een circulaire inkoopstrategie

Hoe realiseer je een circulaire facilitaire dienstverlening door middel van een circulaire inkoopstrategie en wat is de invloed daarvan op de samenwerking met leveranciers? Dat onderzocht Pavlos Efstathiou voor draaijer+partners.

Pavlos Efstathiou deed als student van de Hanzehogeschool de afgelopen vier maanden onderzoek voor zijn afstudeerscriptie bij draaijer+partners. Het doel van het onderzoek was om een vooruitziende blik te bieden in de toekomst van facilitaire dienstverlening in verband met circulariteit. Pavlos onderzocht hoe dit voor organisaties gerealiseerd kan worden en hoe dit invloed heeft op de samenwerking met dienstverleners.

Circulair Facilitair Management

Momenteel bestaat er nog geen officiële definitie of NEN-normering voor circulair facilitair management en worden er maar beperkt eisen gesteld aan circulariteit binnen het vakgebied. Terwijl er alle aanleiding tot is om dit onderwerp meer leidend te laten zijn in het uitvoeren van de dienstverlening. Daarom heb ik mijn aandacht op de theorie van circulaire inkopen gericht waardoor ik al snel een verband kon leggen met circulair facilitair management door te richten op technische, procesmatige en financiële aspecten. Alle materialen die bij een bedrijf binnenkomen, gaan indirect door de handen van de facility manager. Daarnaast is de facility manager verantwoordelijk voor het behoud van de waarde van producten en diensten in de inkoop-, gebruiks- en post-gebruiksfase. Volgens specialisten moet de rol van de facility manager centraal staan in een circulaire economie en veranderen naar resource manager. Bovendien wordt het steeds noodzakelijker om na te denken over onze impact op de planeet en hoe we het juiste evenwicht kunnen bereiken tussen mensen, planeet, winst en welvaart. Daarom moet de overstap gemaakt worden van kostenbeheer naar de Triple Bottom Line. Hiermee wordt de urgentie bewezen dat de Facility Manager van nu kennis moet beschikken van circulariteit.

Toegevoegde waarde van circulariteit

Circulariteit stuit nog steeds op veel weerstand bij opdrachtgevers, vooral vanuit een financieel perspectief, omdat het vermogen om de toegevoegde waarde aan te tonen tekortschiet. Opdrachtgevers willen hier graag mee aan de gang, maar zodra onvoorziene kosten ontstaan, neemt de motivatie af en wordt het al gauw opzijgezet. Voordelen van circulariteit die interessant zijn voor opdrachtgevers zijn: klantbehoud, merkimago, het vermogen om aan wetgeving te voldoen en het aantrekken van investeerders en werknemers.

Voor de leveranciers zijn er ook voordelen door circulaire verdienmodellen. De meest voorkomende verdienmodellen zijn Pay-per-Use, Rent, Sell-and-Buy-Back en Lease. Op deze manier zijn bedrijven in staat voor elke opdrachtgever een unieke value case te creëren. Het belangrijkste kenmerk van deze verdienmodellen is dat de verantwoordelijkheid en het eigendom van producten en diensten voornamelijk bij de leveranciers wordt gelegd. Dit betekent dat de leverancier het grootste financiële risico draagt, maar tevens dat beide partijen kunnen profiteren van de circulaire impact.

Samenwerken en vooruitkijken

De grootste uitdaging met betrekking tot samenwerking met facilitaire dienstverleners in een circulair kader is het beginnen met een win-win situatie voor alle betrokken partijen en deze te onderhouden tijdens de aanbestedings-, uitvoerings- en contractperiode. Idealiter heeft het opzetten van een lang termijn netwerk van leveranciers met vergelijkbare circulaire ambities de beste resultaten. De reden hiervoor is dat bij een overeenkomst van 10 jaar, investeringen gemakkelijker worden terugbetaald dan bij een overeenkomst van 2 jaar en ook collectieve groei kan worden bereikt. Tijdens de aanbesteding wordt geadviseerd om gebruik te maken van flexibele criteria in plaats van specifieke eisen. Op deze manier worden aanbieders gemotiveerd om aan de slag te aan met het ontwikkelen van circulaire innovaties en oplossingen en dat er geen marktpartijen worden uitgesloten. Zo bestaan er bijvoorbeeld meerdere startups met uitstekende circulaire initiatieven, die niet de administratieve achtergrond hebben om te concurreren met grotere partijen.

Routekaart circulaire inkoop

Door alle inzichten uit het onderzoek te combineren, is een stappenplan geformuleerd. De routekaart circulaire inkoop kunnen bedrijven als draaijer+partners gebruiken om een circulaire facilitaire dienstverlening voor hun opdrachtgevers te kunnen inkopen, implementeren, beheren en monitoren.

De overgang naar een circulaire economie is onvermijdelijk, waardoor er steeds meer belangstelling voor komt. Daarom is dit onderzoek op dit moment in tijd zeer waardevol. draaijer+partners is nu beter in staat om haar opdrachtgevers te verbinden aan aanbieders in de markt die hun circulaire ambities kunnen realiseren. Daarnaast is het duidelijker wat het betekent om dergelijke samenwerkingsverbanden op te zetten, in te richten en te onderhouden. Naast bouwtrajecten, kunnen we zo ook de exploitatiefase begeleiden en optimaliseren. Tot slot leerden we welke voorwaarden gesteld moeten worden in de aanbesteding- en contractfase, maar ook wat een circulaire facilitaire dienstverlening inhoudt en hou deze uitgevoerd en gecontroleerd kan worden.

Na een succesvolle afronding van zijn stage is Pavlos in dienst gekomen als projectcoördinator bij draaijer+partners. Wil je ook stage lopen of werken bij draaijer+partners? Kijk hier voor een overzicht van onze vacatures.

Delen:

Meer nieuws

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

Circulaire hotspot op Schiphol Trade Park

vrijdag 21 februari

Op deze locatie wordt gewerkt aan innovatie, duurzaamheid en samenwerking, om de toekomst vorm te geven. Dit is New Terra, ...

Lees meer

SWP Magazine #14: Lees hem hier

SWP Magazine #14: Lees hem hier

donderdag 20 februari

De 14e editie van het SWP Magazine is uit! Met praktische info over de samenwerking en het vormgeven van de toekomstbestendige ...

Lees meer

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

ISS Sustainability Day: de urgentie van duurzaamheid

donderdag 20 februari

Door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen komen ecologische en sociale transities dichterbij. Maar de sleutel voor ...

Lees meer

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

Gezonder naar werk met Health2Work op de WorkPlace Xperience

donderdag 20 februari

Gezonde, vitale en gelukkige medewerkers, daar zet Health2Work zich voor in. Hoe ze dat doen laten ze zien tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up hubs’

Studiereis ‘Campussen, innovatiedistricten en start-up ...

woensdag 19 februari

Na vier succesvolle eerdere edities, organiseren Bt en Twynstra Gudde op woensdag 2 en donderdag 3 april 2025 een nieuwe, ...

Lees meer

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en zonder verspilling

Vergaderen zoals het bedoeld is: efficiënt, duurzaam en ...

woensdag 19 februari

In het e-zine 'sociale duurzaamheid' kon een onderwerp niet missen: vergaderen. Vergaderen staat zo centraal op kantoor ...

Lees meer

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

Doe mee aan de Workplace Vitality Conference 2025

dinsdag 18 februari

Wil je ontdekken hoe je je verouderde systemen kunt uitdagen door inclusieve, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace</span>

Workplaced sluit zich aan bij Smart WorkPlace

dinsdag 18 februari

Workplaced voegt zich bij Smart WorkPlace met een duidelijke missie: we nemen de onzekerheid uit het debat over de terugkeer ...

Lees meer

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

De koffie-industrie kent een nieuwe standaard

maandag 17 februari

Al jarenlang staat een ding centraal op kantoor, het kopje koffie. Ditzelfde kopje koffie is echter ook al sinds jaar en ...

Lees meer

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven