Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn
Campus Groningen is het snelst groeiende Science Park van Nederland. Om de twee campuslocaties in de stad Groningen bereikbaar en aantrekkelijk te houden, stimuleert Campus Groningen duurzaam reisgedrag, het reizen met verschillende vervoersvormen en het werken op andere, minder drukke dagen.
Campus Groningen bestaat uit twee locaties in de stad Groningen. Hier werken onderwijs en bedrijven samen aan actuele vraagstukken. Aan de noordzijde van de stad bevindt zich de Zernike Campus, met onder andere de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen. Hier ligt het accent op onder andere energie, chemie en big data. Bij het UMCG bevindt zich de Healthy Ageing Campus, die zich richt op gezonder oud worden.
Op Campus Groningen zijn in totaal 245 kleinere en grotere bedrijven gevestigd. “Dagelijks gaan meer dan 70.000 mensen naar de campus toe”, vertelt Irene Amsing, programmamanager van Campus Groningen. “Gelukkig komen zij voornamelijk op de fiets en met de bus, vooral de studenten. Maar toch komen er meer auto’s naar de campus dan we zouden willen. Daar hebben we gewoon te weinig ruimte voor. Soms staan er auto’s in de berm. Dat is niet gastvrij en geeft niet de uitstraling die we willen. De campus zal de komende jaren alleen maar verder groeien. Dit betekent dat we op een andere manier naar mobiliteit moeten kijken. Anders ontstaan er niet alleen steeds meer onveilige verkeerssituaties, daar slipt de campus ook steeds meer dicht.”
Proeftuin
Behalve ruimtegebrek en veiligheid is er voor Campus Groningen nog een belangrijke reden om het autoverkeer terug te dringen. “Duurzaamheid is een speerpunt dat door al onze partners wordt omarmd. We willen het goede voorbeeld geven aan de nieuwe generatie. De campus zien we als een proeftuin, waar we kunnen laten zien hoe het ook kan. We willen hier een parkachtige omgeving maken, waarin je prettig kunt leven, werken en studeren. Dat vraagt om een verandering in het reisgedrag. Om hier meer inzicht in te krijgen, werken we sinds dit jaar als proef met sensoren die meten op welke manieren mensen naar de campus reizen. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien op welke plekken, dagen en tijdstippen het druk is. Op basis hiervan kunnen we acties opzetten om de mobiliteit meer te spreiden.“
Autoluw
De komende jaren streeft Campus Groningen ernaar dat het aandeel autoverkeer steeds kleiner wordt en het aandeel fietsers en voetgangers juist groter. Amsing: “Dat neemt minder ruimte in, verbetert de ruimtelijke kwaliteit en verlaagt de uitstoot van CO2. In 2030 moet Campus Groningen autoluw zijn. Dan willen we nog zo min mogelijk auto’s op de campus hebben. De parkeerplaatsen die nog nodig zijn, verplaatsen we meer naar de randen. Het is niet meer van deze tijd dat je midden op de campus kunt parkeren. Een van de grootste uitdagingen is om medewerkers die nu nog met de auto komen, tevreden te houden. Medewerkers krijgen er ook iets voor terug: een aantrekkelijkere werkomgeving, en duurzamere, gezondere mobiliteitsalternatieven. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen!”
Op de foto: Irene Amsing bij de Penningsdijk op Zernike Campus. Fotograaf: Jeroen van Kooten.
De onderschatte waarde van vergaderingen
dinsdag 19 december
Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...
Duurzaam aanbesteden in de facilitaire sector: het kan!
dinsdag 19 december
We hebben de mond vol over duurzaamheid. In de praktijk blijkt duurzaam opereren een stuk weerbarstiger, concluderen deelnemers ...